NMPRS/NSPS/AMHA etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

NMPRS/NSPS/AMHA etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 13:08

Ik ben niet heel bekend in de mini's maar zit zo eens te bekijken; wat zijn er allemaal voor stamboeken en kom op wat vragen. Nu weet ik dat hier mensen zitten die hier wel kaas van hebben gegeten :Y) dus misschien kunnen die mijn vragen beantwoorde :D

- het NMPRS is een registratie stamboek. Wat heeft het voor zin om je dier daar te laten registreren, want als ik het goed begrijp is het niet echt 1 ras ?

- als je dus een paardje te koop ziet staat waarbij nmprs staat kan het alsnog van alles wat zijn ? Zelfs een volle shet ?

- wat is het verschil in het houden van een nmprs en een shet ? Beiden kunnen tot boven de meter zijn, zijn de nmprs'jes door toevoeging van ander bloed wat warmbloederiger zeg maar ? Of kun je die ook winter door houden zonder dekens etc ? Zijn ze net zo hard als shetlanders ?
Is er nog verschil in gebruik of in karakter in het algemeen ? Zijn de nmprs'jes misschien wat werkwilliger of ook dat niet ?

- en oh ja, wat is dat nou toch met appaloosa's. is het nou een ras of een kleur ?

Nou uit de antwoorden komen vast weer meer vragen, ik hoop dat iemand me kan helpen :D

-

IngridM

Re: NMPRS/NSPS/AMHA etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:12

nou mijn 3e vraag is dus onzin dus laat die maar achterwege. Kan het niet meer verwijderen :-(

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 23:27

het NMPRS is een registratie stamboek, het paardje is een nederlands miniatuurpaardje dus een ras, het verschil in uiterlijk met een volle shet is wel duidelijk? het veel fijnere beenwerk en hals en hoofd? een nmprs paardje is eigenlijk een ras dat gefokt is uit meerdere rassen, er zit dus amha, Welsh, shet, falabella, hackney en meer

het verschil in houden is denk ik ongeveer gelijk, mijn amha's en nmprs paardjes staan gewoon zomer en winter buiten, wel met inloopstal

appaloosa is ook een apart ras,die zijn er in alle maten van ongeveer 75 cm. tot 170 ongeveer, appaloosa's moeten stippen hebben

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 13:02

Jolandje: dat kan toch niet kloppen dat het een ras is want je kunt je shetlander er ook registreren. Het is een registratie stamboek geen ras stamboek. Vraag me alleen af wat het nut van inschrijven in zo'n stamboek is?

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:07

Het gaat inmiddels wel steeds meer een op zichzelf staand ras worden. Het is het alleen nog niet helemaal.

En het nut van inschrijven is voor eenieder anders. Wat is sowieso het nut van je pony ergens inschrijven en is dat ook daadwerkelijk nuttig? Ieder heeft zijn eigen redenen om in te schrijven. Ik voel me thuis bij het nmprs en kan er precies doen wat ik graag wil. Dat is voor mij het nut.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:14

inderdaad, het is druk bezig een ras te worden, en met recht!, het nmprs vind ik ook een heel prettig stamboek, ook omdat je daar je paardjes kunt laten keuren, en ze hebben elk jaar een erg leuke en gezellige show, daarnaast organiseerd het nmprs ook gratis clinics en info avonden.ja . al met al vind ik het een prettig stamboek