Aanschaf Mini-paard/Shetlander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Aanschaf Mini-paard/Shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:54

Aangezien ik binnenkort wss de mogelijkheid heb om een pony bij een vriendin te kunnen plaatsen, omdat haar pony anders alleen staat, zit ik en mijn vriend er toch over na te denken om eventueel een shetlander/mini paardje aan te schaffen.

Een groot paard is helaas te duur in aanschaf, maar een mini paardje/shetlander kan wel.

Uiteraard begrijp ik dat na de aanschaf je ook de maandelijkse en onverwachte kosten gaat krijgen.

Maar mijn vraag is, wat zou het beste zijn om als eerste aan te schaffen voor mij?

Ik heb al enkele keren gemend met een shetlander die al geruime tijd voor de kar liep en die ook wedstrijden liep en buiten kon rijden. Ik heb enkele keren paarden/pony's al aan de lange lijnen gehad en beleerd, maar nooit zover kunnen komen om ze echt voor de kar te beleren en ze ook aan de kar te laten wennen.

Kortgezegd ik heb dus een beetje verstand van mennen, maar ben zelf van mening niet genoeg om zelfhandig een pony te gaan beleren en voor de kar te zetten. Uiteraard als dit nog moet gebeuren, dat ik proffesioneel hulp inschakel en uiteraard ook lessen ga nemen.

Maar nu komt de vraag, zal ik de gok wagen en een pony aanschaffen die nog beleerd moet worden en deze met hulp beleren? Of een pony aanschaffen die al enige tijd voor de kar staat en daar meteen mee gaan lessen zodra ik m gekocht heb.

Uiteindelijk willen mijn vriendin en ik er een 2 span van maken. Zij heeft een hengstje van 80 cm en nou was ook nog de vraag welk geslacht ik moet nemen? Je ziet soms dat een hengst met verschillende samen loopt in een 2 span, zowel merrie/ruin als hengst.

Hebben jullie eventueel tips of ervaringen die jullie met mij kunnen delen?

Ik ga niet gehaast op zoek, ik ga me eerst verdiepen in de rassen en aanschaf en uiteraard jullie ervaringen lezen.

Alvast bedankt als je gereageerd hebt!

Groetjes Susanne!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:07

Nou geen merrie nemen. :')
Een ruin of een hengstje dus.
Tenzij je graag een jaarlijkse uitbreiding wilt.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:09

Suzanne F. schreef:
Nou geen merrie nemen. :')
Een ruin of een hengstje dus.
Tenzij je graag een jaarlijkse uitbreiding wilt.

Haha nee ok dat snap ik! Daarom vraag ik t ook maar haha, aangezien je ze soms wel s vaker ziet lopen ook in span.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Aanschaf Mini-paard/Shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:29

TAO -> SMP

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 12:01

Ik maak uit je bericht op dat je zelf ook al een beetje een idee hebt van wat je moet doen, maar nog extra bevestiging nodig hebt haha?
Ik zou lekker een wat oudere pony kopen die al beleerd is en al wat kilometers heeft gemaakt.
En een hengst of een ruintje lijkt me inderdaad het veiligst wb gezinsuitbreiding. :D (anders komt die andere pony alsnog alleen te staan?)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:22

Ik zou zelf voor een beleerde ruin gaan. Dan heb je de meeste kans dat het goed gaat tussen die twee

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:26

Dat zou ik ook doen.
Gelijk ook een goede leermeester voor het hengstje als je geluk hebt !

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:38

Een hengstje heeft vaak wat meer temperament, dat kan ook heel leuk/handig zijn voor de kar.
Heeft je vriendin ervaring met mennen? Anders zou je een onbeleerde pony kunnen kopen en samen de pony's leren mennen.
Dat is meer een uitdaging dan een beleerde pony kopen. Het is maar net wat je wilt haha

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:05

Ik zou geen minipaard nemen of een shet met dezelfde hoogte als die van je vriendin omdat jullie mogelijk ooit tweespan gaan rijden. Neem er liever 1 die echt bij je past. Persoonlijk vind ik een grote maats shet veel handzamer voor als je uiteindelijk langere ritten wil maken of wedstrijden wil gaan rijden

xloesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:29

Een vriendin en ik hebben ooit haar ruin voor de kar beleerd. Ze stond nog maar een maand bij ons, en daarvoor was ze aandacht niet gewent. We hebben haar dus mak gemaakt in een maand en de eerste keer voor de kar gezet. Het ging eigenlijk heel gemakkelijk. Eerst met tuig oplopen en dan vriendin er achter en ik er naast. Daarna heb ik touw los geklikt en kon mijn vriendin haar lopend mennen. En dat eerst een paar keer gedaan. En toen op een dag voor de sulky gezet. Met veel beleid en rustig blijven. Hij steigerde één keer maar zo'n kleine kan je wat makkelijker tegen houden dan dat je een paard voor de kar zou beleren. Maar toen hij er eenmaal voor stond was hij eigenlijk best wel rustig. Eerst heb ik er nog naast gelopen maar na twee keer voor de kar te hebben gestaan ging het super! als of hij er al jaren voor liep.
Nu heb ik ook een shetlander gekocht die ik zelf ga beleren.
Wat ik zou doen als ik jou was, zou ik een ruin kopen en daar dikke vriendjes mee worden en zodra hij jou vertrouwen heeft gaan beleren. Als je namelijk één koopt die al beleerd is ben je veel meer geld kwijt. En door dat je dat hele proces met zo'n beestje doorloopt van dikke vriendjes worden tot dat hij beleerd is, bouw je een hele goede band op.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 14:37

Het is ook afhankelijk van wat je in gedachten hebt er voor uit te geven. Een braaf beleerde pony is uiteraard duurder dan een niet beleerde (jonge) pony.
Zelf zou een klik bij een bepaalde pony voor mij het belangrijkste zijn, dan kun je er altijd mee gaan doen wat je wilt.