Dracht en wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny_CT

Dracht en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:02

Ik heb een vraagje omdat ik niet meer weet wat wijsheid is en de meningen in mijn omgeving erg verdeeld zijn.

Mijn merrie is eind april gedekt, drachtig gescand op 18 dagen, daarna vrucht verloren. Opnieuw gedekt niet drachtig. Door middel van monnikspeper alles op een rijtje gekregen en eind juli op nieuw gedekt. Nu wordt ze woensdag gescand of ze drachtig is of niet. Na het dekken is ze gespoeld, was vuil van binnen. Wie weet is daarom wel de 1e vrucht afgestoten.

Afgelopen week is ze mee op vakantie naar drenthe geweest en heb daar heerlijk met haar in het bos gereden. Mocht ze drachtig zijn hebben zowel de vakantie als de 2 uur durende trailerrit dus niet uitgemaakt.

Mijn vraag nu is wat zouden jullie doen in het geval van wedstrijden. Bij dracht wel of niet starten. 70 a 80% in mijn omgeving zegt ik zou het gewoon doen, als het goed zit zit het goed. De overige zeggen niet doen, het kan meer stress geven en dan alsnog afstoten.

IK twijfel enorm, start ik niet meer dan weet ik zeker dat het niet daar door eventueel mis kan gaan. Maar mocht ze drachtig zijn heeft de vakantie ook geen invloed gemaakt alsmede de lange ritten en trailerrit. Mijn gevoel zegt als het goed zit zit het goed, maar m'n verstand twijfelt enorm..

Graag jullie ervaringen.

FriesWytske

Re: Dracht en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:05

Hier wordt gewoon gestart als ze drachtig zijn. Paard geeft vaak zelf wel aan wanneer het haar te zwaar wordt.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:11

Mijn merries gaan niet op concour, ik vind het risico te groot om virussen op te lopen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:25

Het gaat bij mij niet om het te zwaar zijn, eerder om de kans op vruchtverlies door eventuele stress.. Doen jullie de 1e 3 maanden nog rustiger aan dan anders, of meer stress vermijden?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:38

Nee, ik doe de eerste maanden niks anders dan normaal. Ik rijd al niet veel wedstrijden per jaar. Heb ik nooit gedaan. Maar dat is niet omdat ik soms op een drachtige merrie rijd. Stress kan thuis ook voorkomen. Als ze het vruchtje verliezen is dat meestal niet door stress, maar doordat het vruchtje al niet levensvatbaar is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 21:01

Ik blijf met mijn merrie ook gewoon naar les gaan, is 30 min. met de trailer. Vanaf volgende maand wil ik ook weer springwedstrijden met haar gaan starten. Ik doe dus ook niets anders dan normaal. Wel ent ik voor Rhino, maar dat meer omdat dit in Duitsland veel meer gebeurd dan in Nederland en de meeste paarden van onze vereniging ook geënt zijn.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 06:27

Dank jullie wel. Ik heb het zelfde idee als jou fries wytske maar zo veel verschillende reacties in m'n omgeving

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:10

Meestal kunnen de paarden die gewoon door gebruikt worden de bevalling beter aan. En herstellen ze ook nog eens sneller.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 08:13

Hangt van je paard af. Als je een zenuwpees hebt zou ik het niet doen. Als je paard weinig reageert op,een trailerrit en op concours zou het prima kunnen. Hier ging ik,ook de bossen in. Tot ze zo dik was dat het voor beide niet,verantwoordelijk meer was.paard met hormonen en te hoge boomstammen om over te stappen om in het bos te komen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 14:05

Het gaat ook puur om de wedstrijden.. rijden doe ik sowieso wel.. Ze is eind juli gedekt, vorige week mee naar drenthe geweest op vakantie, 2 uur heen 2 uur terug.. Lijkt mij dat als ze morgen drachtig gescand wordt ze daar geen tot weinig stress van heeft gehad en een wedstrijd dan toch minder is? Normaal ging ze 2 a 3 keer per maand mee en is het dus wel gewend..

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:05

Gewoon doorstarten, ik heb nooit anders gedaan.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:19

Blijven doorstarten tot wanneer het niet meer gaat.
Zelf eens een merrie gezien waarvan de merrie terug op wedstrijd was, werd afgekolft en het veulen thuis verder met de papfles werd gevoederd tot de merrie terug thuis was..

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:23

ik rij zelfs door tijdens de bevalling heheh :') :')

ff serieus ik rij mijn merrie wel de eerste paar weken.
zodra het veulen 8 tot 10 weken is begin ik rustig met opbouwen. maar dit doe ik echt aan de longe enzo.

het lijkt mij niet fijn om met uitgeputte spieren, een buik tot aan de grond en een conditie van 0,0 en een ruiter op je rug aan de teugel te lopen door een zandbak hahahah

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 22:30

_Alarm_wlkp schreef:
Blijven doorstarten tot wanneer het niet meer gaat.
Zelf eens een merrie gezien waarvan de merrie terug op wedstrijd was, werd afgekolft en het veulen thuis verder met de papfles werd gevoederd tot de merrie terug thuis was..

Huh? Als je het veulen vanaf dag een opbouwend ( je begint dus met 5 minuten) leert om alleen te blijven, kun je na een week of 6 makkelijk op wedstrijd zonder af te kolven en papflessen te geven. Als je zorgt dat je binnen 2,5 uur terugbent is er niets aan de hand.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 23:34

Ik zeg maar wat mij toen verteld is, verder heb ik er geen weet bij.
Ik start zelf geen drachtige paarden meer.