Shetlander aan been laten reageren, hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Shetlander aan been laten reageren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 10:11

Volgens mij past dit topic hier wel :) zo niet, sorry!

Ik ben al een tijdje met mijn shetlander in de weer. Ik heb haar zadelmak gemaakt, voor de sulky beleerd, inmiddels zijn we druk bezig om van haar een handpaard te maken wat behoorlijk goed gaat! Af en toe 'rijden' mijn nichtjes of mijn buurmeisje en jongetje er op. Nu omdat ik niet op haar kan gaan zitten heb ik haar nooit kunnen leren wat voor reactie ze hoort te geven op het been geven. Mijn buurmeisje zit sindskort op paardrijles en lest 2x per week. Ze is volgens mij 7 of 8 jaar ( weet het niet precies ). Ze mag binnenkort ook samen met mij los rijden maar de shetlander snapt dus nog niet wat been geven is en kent alleen stem commando's. Mijn buurmeisje is nog zo jong dat ze er gewoon van uit gaat dat een paard wel kent wat zei geleerd heeft op de manege. Dus als je been geeft gaat het paard voor uit. Verder heeft ze ook nog niet genoeg kracht om benen aan te drukken om reactie te krijgen en word het dus een klein schopje. Toch heb ik liever dat de shet met een lichte druk word beleerd dan dat je het paard moet 'aanschoppen'. Dus hier mijn vraag; hoe kan ik mijn shetlander leren hoe hij op het been moet reageren?

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:15

leer je shet aan de longeerlijn de stemhulpen aan en dan laat je je nichtje eroprijden met de stemhulpen lichte beendruk(ook eerst aan de longeerlijn)
als je shet het doet beloon je natuurlijk goed!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 10:20

Gisteren heb ik dus met mijn nichtje gereden/geoefend maar de shet reageert echt alleen op stem commando's, been druk interesseert haar allemaal vrij weinig. Ik ben al wel een tijdje bezig met haar maar het lijkt weinig effect te hebben wat je met de benen doet, zelfs een klein schopje geeft geen reactie. Onder dat er been word gegeven dan klik ik met mijn tong of zeg ik 'stap' of 'draf'.

Shanna7836

Re: Shetlander aan been laten reageren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 10:42

Ik weet niet veel over flegmatiek, maar misschien is ze wel flegmatiek?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 10:56

Shanna7836 schreef:

Wat houd dat precies in? Ik heb er nog nooit over gehoord en google geeft dingen aan waar ik niet veel van snap.

edit: Wat ik voor zo verre heb begrepen van google dat het luiwammesen en dikke goedzakken zijn, 100% bomproof en zich weinig van dingen aantrekken, klopt dit?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:02

Mijn shetlander wordt gereden op stemhulp, reageert ze prima op.
Ik kan het haar zelf niet aanleren om op beenhulp te reageren. Heb het wel eens geprobeerd, kindje beenhulp laten geven en dan gaf ik tegelijkertijd een tikje met de zweep. Dus dat ze dan na veel oefenen de connectie legt met beenhulp voorwaarts.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:28

Gydja schreef:
Shanna7836 schreef:

Wat houd dat precies in? Ik heb er nog nooit over gehoord en google geeft dingen aan waar ik niet veel van snap.

edit: Wat ik voor zo verre heb begrepen van google dat het luiwammesen en dikke goedzakken zijn, 100% bomproof en zich weinig van dingen aantrekken, klopt dit?

Zo ongeveer wel, het zijn meer paarden die zich niet veel hiervan aantrekken, het is ze allemaal wel goed met dat gedruk tegen hun buik.
Zover ik weet dan he :P Ik weet hier zelf niet zo veel van maar ik dacht ik breng het toch even op;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:11

flegmatiek is een bepaald karaktertrekje/eigenschap. Heeft overigens helemaal niets te maken met het reageren op hulpen of (stem)commando's.

Ieder paard kun je op de juiste manier die dingen leren. Echter moet je soms je methode aanpassen aan het paard.

TS; je kan niet verwachten van je pony dat ze het meteen allemaal snapt. Mijn shetmerrie reageerde ook enkel op stemhulpen. Die is ook heel gevoelig en snel op been gaan reageren door het koppelen van stemcommando's aan de beenhulpen.
Die kan je zachtjes iets aandrukken en dan maakt ze overgang, leg je je been wat harder aan dan maakt ze overgang halt-draf of stap-galop. Schoppen of 'drijven' hoeft niet, puur been aanleggen en werken met druk. Hebben toch heel wat 'manege-kindjes' problemen mee, die zijn zo'n fijngevoelige pony die precies aan de hulpen staat niet gewend, wat nog wel eens resulteert in miscommunicaties. Ze leren er echter wel heel fijngevoelig en meer op zit en druk van rijden.

Mijn Welsh merrie snapt ook nog geen beenhulpen, maar staat súper op de stemcommando's, kan ook wijken voor druk en wijken voor de zweep, dingen die je nodig hebt als ze voor de wagen staan. Ze is zadelmak, je kan er op zitten en beetje sturen maar that's it. Die gaat ook nog verder worden doorgereden, en in het begin zal dat heel veel koppelen van stemcommando's aan beenhulpen zijn. Dan snappen ze het vanzelf wel, en kun je na verloop van tijd de stemcommando's weglaten. Wel heel consequent steeds hetzelfde doen.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:42

^
|

JoyCiej007 weet er wat meer van :D Die kan je beter helpen dan ik neem ik aan :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:50

JoyCiej007 schreef:
flegmatiek is een bepaald karaktertrekje/eigenschap. Heeft overigens helemaal niets te maken met het reageren op hulpen of (stem)commando's.

Ieder paard kun je op de juiste manier die dingen leren. Echter moet je soms je methode aanpassen aan het paard.

TS; je kan niet verwachten van je pony dat ze het meteen allemaal snapt. Mijn shetmerrie reageerde ook enkel op stemhulpen. Die is ook heel gevoelig en snel op been gaan reageren door het koppelen van stemcommando's aan de beenhulpen.
Die kan je zachtjes iets aandrukken en dan maakt ze overgang, leg je je been wat harder aan dan maakt ze overgang halt-draf of stap-galop. Schoppen of 'drijven' hoeft niet, puur been aanleggen en werken met druk. Hebben toch heel wat 'manege-kindjes' problemen mee, die zijn zo'n fijngevoelige pony die precies aan de hulpen staat niet gewend, wat nog wel eens resulteert in miscommunicaties. Ze leren er echter wel heel fijngevoelig en meer op zit en druk van rijden.

Mijn Welsh merrie snapt ook nog geen beenhulpen, maar staat súper op de stemcommando's, kan ook wijken voor druk en wijken voor de zweep, dingen die je nodig hebt als ze voor de wagen staan. Ze is zadelmak, je kan er op zitten en beetje sturen maar that's it. Die gaat ook nog verder worden doorgereden, en in het begin zal dat heel veel koppelen van stemcommando's aan beenhulpen zijn. Dan snappen ze het vanzelf wel, en kun je na verloop van tijd de stemcommando's weglaten. Wel heel consequent steeds hetzelfde doen.

Mijn shetlander is in elk geval niet lui maar erg pittig en erg gevoelig. Ik verwacht ook niet dat ze het in een keer kent maar we zijn al best wel een lange tijd hier mee aan het oefenen maar er zit geen vooruitgang in. Verder snappen inderdaad de kindjes niet goed hoe het werkt, ten eerste omdat ze nog niet oud genoeg zijn en het inderdaad 'manege kindjes' zijn. Ik heb ook het idee dat ze niet sterk genoeg zijn met de benen om druk te geven om een of andere reden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:45

Heb je niet een ander ruitertje in de buurt dat al wat verder is met rijden? Dan zou je die even een paar weken kunnen laten rijden tot je pony de hulp snapt. Je hebt iig een ruiter nodig die de hulp duidelijk en op het juiste moment geeft. Anders snapt de pony niet wat je van hem verlangt en duurt het lang. Mijn shetten hadden het binnen een keer of 2/3 wel door, daarna konden we de hulpen gaan verfijnen en zorgen dat ze ook sneller reageren op het been.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:30

capopjekop schreef:
Heb je niet een ander ruitertje in de buurt dat al wat verder is met rijden? Dan zou je die even een paar weken kunnen laten rijden tot je pony de hulp snapt. Je hebt iig een ruiter nodig die de hulp duidelijk en op het juiste moment geeft. Anders snapt de pony niet wat je van hem verlangt en duurt het lang. Mijn shetten hadden het binnen een keer of 2/3 wel door, daarna konden we de hulpen gaan verfijnen en zorgen dat ze ook sneller reageren op het been.

Helaas niet :(

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:43

Even out of the box hoor.. Maar wees blij dat ze zo goed op stem reageert? Dan kan het ruitertje haar benen mooi stil houden en hoeft ze dus niet gepord te worden.. ik zou het zo laten. Ze reageert op stem dus laat je het ruitertje werken met stem. Zitten er ook geen schoppende beentjes in de weg :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:18

En hoe ga je dat doen als het ruitertje straks verder is en een stukje dressuur wil gaan rijden? Dan is het toch wel fijn als de pony op druk reageert.