139 dagen drachtig en toen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

139 dagen drachtig en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 22:20

Vandaag is mijn merrie drachtig gescand, geheel onverwachts maar een erg leuk cadeautje.. Niet gepland, maar zeker welkom
Merrie werd toch wel wat dik en na scannen blijkt zij inderdaad hartstikke drachtig.

Na wat navraag blijkt de vader de haflingerhengst Nanos te zijn, welke overigens is goedgekeurd voor de dekdienst, is zij 22 maart gedekt en nu dus 139 dagen drachtig.

Nu zit ik met veel vragen, het zit er nu eenmaal in en komt er hopelijk tussen de 320 en de 365 dagen uit..

Eerst maar voorstellen Rozina van de Rijsdijk mama to be (Notaris x Windspiel)

Afbeelding

En vader is spe Nanos (Nordwest x Achill)

Afbeelding

En dan nu enkele vragen.

- Rozina is dit jaar niet naar de centrale keuring geweest vanwege de vervoerder welke op het laatste moment af zei, is dit een probleem?
- Nanos is volgens de fokker de dekkende hengst geweest, is ook eigenaar van deze hengst kan het veulen papieren krijgen door bijv. DNA?
- Geboortemelder hoe wat waar?
- Afspenen wijst zichzelf denk ik maar moet het veulen hiervoor tijdelijk verhuisd worden?
- Ervaring met veulens en jonge paarden is aanwezig maar ervaring met dracht en bevallingen totaal niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:46

Dat ze niet naar de keuring is geweest is geen probleem, er is toch een papier bij. In het stamboek opnemen kan altijd nog.
Je moet de vorige eigenaar om een dekbon vragen, die je als het veulen geboren is naar het stemboek kunt sturen. Als hij zeker weet dat het die hengst was. hoeft DNA helemaal niet.
Geboortemelder is niet echt nodig als jezelf regelmatig gaat kijken. Een ervaren iemand laten mee kijken. En anders zien of je 1 kunt lenen. Of de merrie als de tijd daar is naar iemand brengen die er ervaring mee heeft. Gezien jou onwetendheid zou dat mijn voorkeur hebben.
Afspenen heb je na nu nog een jaar de tijd voor om over na te denken, het veulen moet er eerst maar zijn. Overigens kun je ze het best na een maand of 5, 6 even wat verder weg brengen. Bij voorkeur met andere veulens. Of verkopen natuurlijk.
Overigens wel slordig dat de verkoper niet gezegd heeft dat ze gedekt is

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 22:52

pillow schreef:
Dat ze niet naar de keuring is geweest is geen probleem, er is toch een papier bij. In het stamboek opnemen kan altijd nog.
Je moet de vorige eigenaar om een dekbon vragen, die je als het veulen geboren is naar het stemboek kunt sturen.
Geboortemelder is niet echt nodig als jezelf regelmatig gaat kijken. Een ervaren iemand laten mee kijken. En anders zien of je 1 kunt lenen. Of de merrie als de tijd daar is naar iemand brengen die er ervaring mee heeft. Gezien jou onwetendheid zou dat mijn voorkeur hebben.
Afspenen heb je na nu nog een jaar de tijd voor om over na te denken, het veulen moet er eerst maar zijn. Overigens kun je ze het best na een maand of 5, 6 even wat verder weg brengen. Bij voorkeur met andere veulens. Of verkopen natuurlijk.

- Ja ze heeft inderdaad wel een papier maar niet op drie jarige leeftijd naar de centrale keuring gegaan, ze zouden aan huis komen maar nog niks gehoord. Anders wordt het op vier jaar maar dat is dus geen probleem?

- Ik kan nu dus nog om een dekbon vragen, dat kan deze nog uitgeven dan?

- In die periode zit ik of net in mijn examen of ik heb net stage dus het is niet mogelijk iedere nacht 20 minuten heen en 20 minuten terug te fietsen voor meerdere keren. Vandaar mijn gedachte naar een alarm.

- Wat is nu echt nodig bij de geboorte behalve de telefoon nummers van elke dienstdoende dierenarts in een straal van 30 km?

- Toevallig heeft een stalgenoot een jaar lang stage gelopen bij Resy van Equus een KI stal waar merrie's heen gebracht worden om te bevallen (geboortebegeleiding) en heeft zij ook bevallingen gedaan. Dat is mijn gelukje in deze. http://equus-nl.com/index.asp?uid=2

pradadaan

Re: 139 dagen drachtig en toen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:00

Wat een verassing zeg! Maar wel een leuke :j
Heb je een mogelijkheid 'het' te houden en ga je dat ook doen? :)
Toen Prada drachtig was van Giv heb ik een heel goed boek gekocht (dat was namelijk ook de eerste dracht die ik meemaakte) ik zal van de week even de titel voor je opzoeken. Misschien vind je het interessant en is het via internet te koop. Daar stond echt alles in! Van dekken tot veulen naar de opfok :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 23:03

pradadaan schreef:
Wat een verassing zeg! Maar wel een leuke :j
Heb je een mogelijkheid 'het' te houden en ga je dat ook doen? :)
Toen Prada drachtig was van Giv heb ik een heel goed boek gekocht (dat was namelijk ook de eerste dracht die ik meemaakte) ik zal van de week even de titel voor je opzoeken. Misschien vind je het interessant en is het via internet te koop. Daar stond echt alles in! Van dekken tot veulen naar de opfok :)

Ben zeker geïnteresseerd in het boek!
Het is wel de bedoeling het te houden, lijkt mij vreselijk moeilijk om het weg te moeten doen. Maar goed de toekomst is altijd vaag. Maar de bedoeling is het wel!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:14

Mijn haflinger heeft tot bijna haar eerste jaar bij haar moeder gestaan. Toen heb ik haar. Gekocht en meegenomen. Over het algemeen is het natuurlijker en niet traumatisch als je je paard tot 1 jarige leeftijd bij de moeder laat lopen. Dan gaat het ook heel makkelijk.
Persoonlijk vind ik 5 of 6 maanden echt ontzettend vroeg.

Geboortemelder kan hier in de buurt bij de paardenwinkel worden gehuurd. Misschien hebben jullie ook zoiets of kun je hierop googelen?

Wat die papieren etc betreft yvank weet daar wel veel van zij heeft ook op je topic gereageerd van de keuring geloof ik (heeft geloof ik nog een streepje in d'r naam staan geloof ik)

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:18

Ohh wat leuk, ga je ook een volg topic openen??

De nodige tips zijn al gegeven. En ik vind je merrie echt een hele mooie haf ook

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 23:22

Een volg topic zit ik wel aan te denken lijkt mij zelf ook erg leuk!

Maartje een jaar voor mij geen probleem, maar het is een jonge merrie en dit is al een hele aanslag geloof ik, volgens de dierenarts zal ze na de dracht een hele hoop groei werk inhalen. Ze was nog twee toen zij gedekt is.. 17 mei is zij pas drie jaar geworden.

Ik denk dat ik het wel aan haar en het veulen zou merken, ik wil niet dat zij leeg gezogen wordt natuurlijk, ook mentaal zal het een hele aanslag zijn.

Verder ga ik wel eventjes kijken daar Yvank morgen, bedankt voor de tip!

SaphiraR, bedankt voor het compliment altijd leuk!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:24

Wel een leuke verassing toch :).
Niemand in je omgeving met ervaring?
Maar ze stond laatst toch te koop?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:26

Hmm ja dat is natuurlijk wel iets waar je op moet blijven letten.

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:26

Jeetje, nog maar 2 jaar toen ze gedekt was, dat is echt heel erg jong. Groeiwerk zal ze zeker na de dracht in gaan halen.

Zou inderdaad alles goed in de gaten houden

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 23:27

Ze stond inderdaad even te koop de reden hiervan was omdat ik het erg moeilijk vond in verband met het inslapen van mijn vorige paard waar zij erg van verschild, tevens was ze anders dan bij de bezichtigen rustig en mak en eigenlijk niet wat ik zocht haar dracht verklaard dit wel deels.
Ik heb overigens besloten haar niet te verkopen voordat ik wist dat zij drachtig was.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 23:28

SaphiraR schreef:
Jeetje, nog maar 2 jaar toen ze gedekt was, dat is echt heel erg jong. Groeiwerk zal ze zeker na de dracht in gaan halen.

Zou inderdaad alles goed in de gaten houden

Mijn keuze niet ik heb haar niet laten dekken dat wil ik wel even duidelijk hebbeb.
Het zit er nu eenmaal in!

SaphiraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:29

Ja ik las dat je haar drachtig heb gekocht. ik geef je ook niet de schuld, kan jij niks aan doen toch.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:32

Balou_k schreef:
Ze stond inderdaad even te koop de reden hiervan was omdat ik het erg moeilijk vond in verband met het inslapen van mijn vorige paard waar zij erg van verschild, tevens was ze anders dan bij de bezichtigen rustig en mak en eigenlijk niet wat ik zocht haar dracht verklaard dit wel deels.
Ik heb overigens besloten haar niet te verkopen voordat ik wist dat zij drachtig was.

Was niet beschuldigend bedoelt hoor, was even nieuwsgierig. :)
Als je een volgtopic maakt ga ik zeker volgen!
Het komt vaat allemaal goed, voor iedereen is er een eerste keer om zoiets mee te maken, zelfs ervaren fokkers :j .

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 23:50

Bij de vorige eigenaar was mijn pony ook gedekt als 2 jarige (weide ongelukje) helaas wisten ze dit niet.
Rond haar 3e verjaardag lag er opeens een veulen naast in de wei. gelukkig was alles helemaal goed gegaan.

Merrie was naar hun zeggen een goede moeder, maar het heeft wel veel van haar gevergd.
Toen ze 3jr en 7mnd was is ze bij ons gekomen. Ze was toen behoorlijk mager....

Maar vanaf toen is ze met sprongen vooruit gegaan, en heeft nog een paar flinke cm's gegroeid.

Ondertussen is ze 6 en we hopen van haar volgend jaar ook een mooi veulentje te kunnen krijgen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 00:08

Een aanrader is om je te melden in het dikke buiken topic 2015, hier zitten veel ervaren fokkers die graag al je vragen beantwoorden. wij hadden dit jaar een drachtige merrie en heb er best wel een aantal dingen van op gestoken. Je kan ook die van dit jaar terug lezen dikke buiken topic 2014 en het vervolg topic.
Heel veel succes.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:20

Ik zou wel een volgtopic willen volgen :) Heel benieuwd wat er uit komt, ondanks dat het niet helemaal gepland is allemaal. Maar vooral hoop ik op een gezonde dracht, bevalling en veulen, dat is het belangrijkste. En vast genoeg mensen hier op bokt die je tips en trucs willen geven, zoals hier boven al aangegeven wordt in het dikke buiken topic.
Zelf heb ik in RL nooit een volledige dracht meegemaakt, altijd bevallingen gemist, dus aan mij zul je niet veel hebben :P Maar volgen wil ik wel :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:30

Goed voeren is belangrijk.
Zeker met een dier wat naast de dracht ook nog in de groei is.
Niet dat je haar nu al moet volstoppen hoor
Maar zeker op het einde van de dracht en tijdens de lactatie moet je goed voeren

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:09

Na enkele euforische uren bedrukt er nu een naar gevoel in mijn maag..

Enkele weken geleden waren er paarden verkouden bij mij op stal. Wat is de kans dat dit Rhino is geweest in de verkoudheid vorm?
Ik heb al enkele dierenartsen gebeld en de een gaf aan 5 tot 10 procent de ander zei dat is niet meer te zeggen.

Daarnaast enten tegen rhino hoeveel nut heeft dat als andere hun paard niet enten?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:23

Ententes voor rhino zou ik zeker doen!
(En houd ook rekening met dat drachtige merries een andere wormenkuur moeten krijgen)
Je merrie is kort geleden drachtig gescand toch? Je zegt dat het al enkele weken geleden is, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 11:30

Ja gisteren is zij drachtig gescant, ik heb de verkoper gesproken en zij is op 22 maart gedekt en nu dus 140 dagen drachtig.

Ze is net nog ontwormd maar toen wist ik nog niet dat zij drachtig was..

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:36

In ieder geval niet teveel stressen.
Het paard is gezond, de dracht loopt goed en het is een gewoon natuurlijk iets.
Dat je info in wint is niet verkeerd maar gewoon een gezond oog er op houden.
MIjn paarden zijn vorig jaar gescand in Lienden en die zeiden: alles ziet er top uit en nu gewoon niets anders doen dan je anders al doet.
Je hoeft haar niet vol te proppen met ik weet niet wat voor brok ofzo, al zullen daar andere wel weer anders over denken.
Gewoon lekker rijden en inform houden en kijken hoe ze het doet.
Echt het is een heel gewoon iets waar je niet moeilijk over hoeft te doen.
KAn het fout gaan ja hoor kan bij elke merrie maar het gaat meestal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:37

Wauw... Als fokker niet melden dat de merrie heel waarschijnlijk drachtig is vind ik toch ook maar raar. Misschien wou hij graag verkopen en dacht hij een koper te verliezen omdat ze drachtig zou kunnen zijn. Aller sinds krijg je wel een heel vroeg veulen.

Ik ent zelf tijdens de dracht niet tegen Rhino behalve bij de jaarlijkse inentingen. Ik vind het enten te veel risico mee brengen ten opzichte van de voordelen. Zolang ze niet echt weg gaan is de kans klein dat ze dit krijgen.

Aller sinds gefeliciteerd! Bekom eventjes van de schok, een veulen brengt een heleboel aanpassingen mee :)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:38

O mijn merrie heeft een veulen van Windspiel dus een uh nichtje van die van jou.
Mijn haf heeft een oog tumor en we hopen dat ze nog een paar maanden door kan gaan en haar veulen zelf kan äfspenen".