[TI] Voervraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Voervraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 07:59

Ik ben op zoek naar een nieuw paard en zou heel graag een Tinker hebben. Het enige wat me eigenlijk tegenhoudt is de angst voor hoefbevangenheid. Is die bij Tinkers echt veel groter dan bij niet-sobere rassen?

Hij gaat overdag op de wei, dat is totaal 8 uur.
Daarnaast krijgt hij op stal 2 x kuil en 1 x hooi (bodembedekking is vlas).
In de winter komt hij een dagdeel in de paddock, krijgt dan 3 x per dag kuil en 1 x hooi.
De porties ruwvoer zijn royaal, ik voer dus niet onbeperkt maar zo goed als.

Elke dag een uur training.

Ik wil minimaal krachtvoer geven, een 'arme' muesli aangevuld met een vitaminebrok.

Is dit een veilig dieet voor een Tinker of is het ruwvoer toch te veel?
Ruwvoer komt van eigen land.

Caily

Re: Voervraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:42

Een Tinker moet juist veel ruwvoer hebben! (eigenlijk alle paarden). Mijne krijgen altijd onbeperkt ruwvoer, al dan niet met een slowfeed als ze echt de pan uit rijzen qua gewicht, en doen het toppie. Ik denk dat wat jij hierboven post een prima oplossing is. Snel hoefbevangen, heb in mn naaste omgeving nog geen HB Tinker mee gemaakt, terwijl er toch heel wat dag en nacht op de weide lopen. Op de vorige pensionstal waar ik stond stonden zo'n 12 Tinkers, maar er was een niet-Tinkerpony die het meest gevoelig was voor HB.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:44

Mijn tinker reageert heel slecht op kuil, dus ik voer alleen nog hooi. En idd, véél hooi, heel belangrijk! Verder lijkt me dat prima hoor. Beetje oppassen met de hoeveelheid gras, eventueel graasmasker aanschaffen.. En dan is de kans op hoefbevangenheid heel klein :)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 08:58

Bedankt.

De grasweides bij ons zijn niet zo rijk, gras is erg kort. Mijn ouwetje van 24 krijgt daarom ook nog veel kuil en hooi anders wordt hij te mager.
Weides worden nooit bemest en kuil/hooi van eigen land wordt bemest met de mest van de paarden. Geen kunstmest dus.
Als het weer het toelaat staan ze rustig tot november op de wei. Ons land is vrij droog.

Ik overweeg om het hooi en kuil te laten analyseren zodat ik dan kan besluiten wat te geven. Alleen hooi geven is duurder dus als voedingswaarde niet erg veel verschilt blijf ik liever op kuil (voordroog).

HB is echt mijn grootste nachtmerrie en ik ben dat graag voor, dus alle tips en adviezen zijn welkom

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:01

Je moet even kijken hoe je tink reageert op kuil, bij ons kwamen ze ervan aan de diarree en kregen ze onwijs veel last van rasp. Dit heeft ervoor gezorgd dat onze merrie CPL kreeg. Onze tinkers krijgen nooit meer kuil of voordroog puur om problemen te voorkomen.

Waar je ook voor moet uitkijken is dat je tink niet teveel eiwitten en suikers binnen krijgt. Maar tegenwoordig zijn er veel merken die voer aanbieden die laag in de suikers en eiwitten zitten.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 09:03

Ik denk dat het risico echt niet groter is dan bij een ander ras.
Je zit er zelf al bovenop en weet hoe je moet voeren, niets aan de hand hoor ;)

Succes met je tinker zoektocht

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 09:43

Bedankt weer. Heb de Tinker altijd al geweldig gevonden maar ik dacht dat ik extra voorzichtig moest zijn.
Ik voer graag veel ruwvoer, anders staan ze op stal maar te staan en geniet enorm van paarden op de wei. Graasmaskers haat ik trouwens.
Het risico is er natuurlijk altijd maar als het bij Tinkers niet direkt groter is....wie weet.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:42

Je kan vragen of je t kuil kan vervangen door hooi??
Ik geef ze hier iig geen kuil

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:46

Hier nog een tinker die slecht reageerd op.kuil/voordroog. Kan hem op onbeperkt hooi zetten en hij staat nu 24/7 op de wei. Dat gaat prima. Verder krijgt hij fibra erbij.
ik voer in de winter hooi en graszaad aan hem en stro. Daar doet ie het super op.
Qya hoefbevangen ik heb niet de indruk dat dat rasspecifiek is. Gewoon zijn gewicht in de gaten houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:18

Wat bedoel je met kuil?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 14:41

Muesli is misschien ook niet eens nodig hoor.
Mijn Tinker staat 24/7 op de wei nu! en gaat prima. Niet te volle wei met strookbegrazing en evt. Bijvoeren met ruwvoer indien nodig. Als hij op een volle weide komt in het begin van de zomer krijgt hij een graasmasker op.
Ik probeer mijn Tinker juist bijna onbeperkt ruwvoer te geven, dit is juist goed voor de maag, dat deze in beweging blijft. Het beste is grofstengelig arm hooi, maar je kunt altijd kijken hoe hij doet op kuil. Ik denk dat het prima lukt hoor. Gewoon goed z'n gewicht in de gaten houden!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:49

De paarden krijgen hier op stal 3 x daags brok. Hij krijgt ipv die brok dus muesli zodat hij ook wat krijgt. Hadden ook wortels kunnen zijn maar ik geef dan liever een suikerarme muesli met een vitaminebrok.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:05

Ik sluit me aan op wat hier boven gezegd is. Vooral kuil, dat is echt funest. Ook de drogere variant. Mijn jonge tinker krijgt het nu ook. Ik wil het een jaartje proberen. De ene tinker is de andere niet denk ik altijd.

Mijn oude tinker krijgt nu een bejaardenmuesli zeer laag gehalte eiwit. 3 keer een halfje, en onbeperkt hooi. Ook op de wei trouwens. Dat werkt voor hem echt top. Hij pakt sneller hooi dan vers gras valt ons ook op.
Hij had rasp en mijt nu nergens meer last van. Even afkloppen.......

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:37

het is vaak niet het kuil wat funest is, het is het weidebeheer wat vaak niet perfect is, gestresst gras, veel bemesting etc. Wij hebben voordroog balen van natuurland, dat gaat er zowat droog in en dat is echt perfect. Maar geef mijn merrie iets waar kunstmest of koeienmest overheen is gegaan en ze heeft gelijk problemen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:02

Alle voordroog geeft mok en jeuk en bulte bij mijn tinker en is echt van natuurland. Zodra het verpakt zit in plastic gaat het mis

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:11

Een dikke pony heeft meer kans op HB, dan een slanke.
Maar HB wordt vooral veroorzaakt door het fructaangehalte in het gras.
Er is een fructaanindex op internet die constant aangeeft wat het risico is, want dit verschilt per uur....je kunt dan kijken of je hem beter op de paddoc kan laten met hooi/kuil of toch op de wei zet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 16:15

Zowel te weinig als teveel bemesten is niet goed. Enkel met paardenmest bemesten geeft makkelijk verzuring. Wordt er ook kalk gestrooid?

Hoefbevangen kan inderdaad, maar bij alle paarden met behang moet je erg kritisch zijn op zaken als mok, mijt, etc. Kom je een leuke tinker tegen pluis dan die sokken uit, kijk/voel heel goed naar eventuele onregelmatigheden, wondjes, etc.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:05

Ok het lijkt erop dat ik mijn droompaard gevonden heb. Een tinker van 7.
Staat nu 24/7 op een schrale wei, krijgt daar hooi bijgevoerd en krijgt na het rijden Marstall brok.

Bij mij gaat hij overdag op een goede wei (niet schraal maar ook niet overdadig).
Ik twijfel of hij gelijk 8 uur op die toch wat rijkere wei kan, of dat ik dit moet opbouwen.

Ik wil hem op stal hooi geven in het begin (tzt over op kuil, eerst maar eens kijken hoe dit gaat). Dat betekent om half 5 en half 11 hooi van stal en ik vul nog een slowfeeder voor de nacht met hooi.

Daarnaast wilde ik 3 x daags een handje Marstall Faser Light geven (omdat alle paarden 3 x daags brok krijgen).

Spannend hoor, maar ik wil gelijk beginnen met goed voeren dus tips en adviezen blijven welkom.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:26

Hartstikke leuk Mara2000, gefeliciteerd... mocht je je paard willen inscharen bij de andere paarden op de "vettere" wei kan je ook kiezen voor een graasmaker. Je denkt er goed over na, slowfeeder voor de nacht is perfect... staat hij zomer en winter s nachts binnen? een tinker kan in principe prima buiten overleven maar die stalling tref je niet overal. onze tinkers krijgen inplaats van krachtvoer 60 gram marstall force voor de vitaminen en mineralen... dit doe ik door een schep grasmix waardoor ze even lang staan te eten als paarden die een schep brokken weg werken..veel plezier samen..

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 12:18

Nee aan graasmaskers doe ik niet, dat vind ik zo triest. Sorry, wil ik niemand mee beledigen.

Hij staat 8 uur op de wei in de zomer (begin april tot eind oktober), in de winter in de paddock. Kleigrond in deze regio, doe je niks aan.
Maar daarom veel ruwvoer.

In de faser light zit betrekkelijk weinig suiker/zetmeel (<10%)dus ik hoop dat dat veilig genoeg is.
Ik dacht dat er in grasmix weer meer zat, ook meer eiwitten. Maar zal me er eens in verdiepen. Heb nog Pavo Vital Complete staan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:28

Leuk hoor. Ik zou wel even opletten met een rijkere wei. Als hij dat niet gewent is zou ik beginnen met 4 uurtjes erop. Is natuurlijk niet de bedoeling dat hij dik word of last krijgt van de eiwitten.
marstall is goed voer.
als ik jou was zou ik echt hooi blijven geven. Kuil is en blijft koeienvoer. En de meeste sobere paarden doen het er slecht op.

veel plezier met je paardje

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 12:54

Nog 2 dagen.....spannend

De wei ga ik een beetje opbouwen maar het is niet echt nodig denk ik.
Voorlopig blijft hij op hooi, dat is hij gewend. Later zal ik dan wel eens kuil proberen.
En verder 3 x daags Faser Light met lucerne mix (dank voor de tip).

Dus ik ben er klaar voor (jee, wat duren die dagen lang).

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:12

leuk hoor, plaats je dan een foto van tink?? Ook onze tink krijgt hooi, zodra er al een andere lichting is moet ik het mixen anders krijgt ze last van haar darmen. Daarnaast een handje low-sugar en een schepje kernbrok voor de nodige vitamines/mineralen en energie. Zit me nu ook te bedenken dat door de kernbrok ze misschien nu ook mijt kan hebben.... me toch ook maar weer verder in verdiepen..

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:28

Ook een Tinker hier. Nou ja, een halve dan (Tinker Fjord). Zowel mijn tinker als de tinker van een vriendin van mij reageren erg slecht op kuil. Na veel problemen (van vriendin eindeloze diaree en die van mij hoefbevangen) nu gewoon op hooi en ze doen t geweldig.

Mijn paard heeft in de risicomaanden wel een graasmasker op. Een hoefbevangen paard is écht veel zieliger dan een paard met een graasmasker.

Dat Tinkers problemen hebben met kuil kunnen hoor ik vaker. Ongeacht kwaliteit.

De internist van de Uithof vertelde mij dat kuil eigenlijk schadelijker is dan vet gras. Nog liever op gras dan kuil voeren. Dit heeft te maken met het gehalte fructaan.
Die van mij krijgt hooi en staat nu 7 uur zonder graasmasker in de wei.Nu is t fructaangehalte laag. Als t fructaangehalte hoger wordt dan gaat t graasmasker weer op. Dan krijgt hij 50% van het gras binnen. Als t fructaangehalte hoog is gaat hij 5 uurtjes naar buiten met graasmasker.

Let er wel op dat het gras de komende tijd weer wat meer fructaan gaat produceren. Een korte wei is extra gevoelig voor hoge concentratie fructaan. Zie site van paard natuurlijk. Je kan daar ook de fructaanindex raadplegen.

Hij krijgt verder metazoa vitamine brokjes en luzerne. Verder geen musli. Heeft een Tinker echt niet nodig. Het is een sober ras. Hooi, gras, liksteen en vitamines is echt voldoende. Zodra je bulten op zn manenkam voelt, of een geheel dikke manenkam, of vetbulten naast zn staart is t oppassen geblazen.

En jawel, er zijn ook Tinkers die nooit ergens last van hebben. Die eten hun buikje rond op t gras en krijgen kuil. Hopelijk heb jij zo'n exemplaar!!

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:29

O ja het gaat niet om de eiwitten maar om de suikers en fructaan.