Veulen dekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniie

Veulen dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 08:48

Ik zit met een probleem..
Mijn hengst welsh a veulen van nu bijna 6 weken dekt continu zijn moeder. Het is niet speels als in de zin van hij springt tegen haar aan, nee hij probeert echt te dekken met alles erop en eraan...

Het probleem is denk ik dat hij niet echt kan spelen met een ander paard. Zou dat de rede kunnen zijn?
Hij staat namelijk alleen met zijn moeder. Er zijn wel andere paarden op stal maar er is geen groep waar ze samen bij kunnen door verschillende redenen...

Wat is jullie advies??

En is dit normaal? Hij doet het al sinds dat hij 3 weken oud is...

petraaken

Re: Veulen dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:35

Ik heb al meerdere hengstveulen gehad zowel bij pony's als mijn paarden maar nog nooit gehad dat er eentje echt dekt. Ja vanachter tegen moeders op springen en doen alsof maar echt dekken nope nog nooit gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 09:40

Ik denk niet dat hij echt dekt want hij kan er volgens mij nog niet aan? Ik heb ook zo een hengstenveulen die met veel vertoon zijn moeder 'dekt'. Maar hij zal toch nog eens wat moeten groeien om er aan te kunnen.

Doch, voor de mentale ontwikkeling van het veulen vind ik het niet oké dat hij enkel met mijn moeder staat. Moeder is vaak veel te laks en laat te veel toe. De echte opvoeding leren ze van andere paarden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:01

Tuinslang erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:02

Mag ik vragen waarom Britta? Dit is normaal gedrag en hoort bij de ontwikkeling.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:05

DeMolenhoek schreef:
Ik denk niet dat hij echt dekt want hij kan er volgens mij nog niet aan? Ik heb ook zo een hengstenveulen die met veel vertoon zijn moeder 'dekt'. Maar hij zal toch nog eens wat moeten groeien om er aan te kunnen.

Doch, voor de mentale ontwikkeling van het veulen vind ik het niet oké dat hij enkel met mijn moeder staat. Moeder is vaak veel te laks en laat te veel toe. De echte opvoeding leren ze van andere paarden.

Hier sluit ik me bij aan. Ik zie het in mijn "kudde" ook. Moeders is laks en laat veel toe, maar de rest zet mijn veulen echt wel op zijn plek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:10

Echt dekken doen die veulens niet hoor.
Daar zou ik me niet druk om maken.
Wel zou ik zorgen voor minimaal 1 weide genoot.
Ik begrijp dat er omstandigheden zijn dat ze niet in de groep kunnen.
Maar kan er dan niet 1 bij haar op het land?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:47

DeMolenhoek schreef:
Mag ik vragen waarom Britta? Dit is normaal gedrag en hoort bij de ontwikkeling.

Het is niet normaal gedrag op dit leeftijd. Merrie laat idd te veel toe waardoor je een dominant ventje gaat krijgen die denkt dat hij alles mag en kan. Tuinslang is een 'vriendelijke' manier om hem 'af te koelen' :D en op andere gedachten te brengen. Dat gezegd ... ideale oplossing zo zijn een speelkameraad in de vorm van een andere hengsten veulen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:53

Op dit moment is het nog 'gewoon' een dominantie dingetje. Maar als z'n mams dat tolereert voldoet zij niet als opvoeder en zou het inderdaad verstandig zijn er een ander paard bij te zetten die hem wel op zijn nummer zet als hij dit soort fratsen vertoont. Want ook al is het "maar" een Welsh A, je wilt hem echt niet op laten groeien tot onopgevoede etterletter, waarbij je ogen in je rug nodig hebt om te voorkomen dat ie jou ff in je nek springt als iets 'm niet aanstaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:58

Wat versta je onder continu? Want is iets dat ik toch vaak zie bij veulens, zelfs als ze in groep leven. Als ze dat es proberen in een gekke bui, zou ik me er niet druk over maken. Heb hier momenteel een minipaardje hengstveulen staan, en die doet dat ook bij zijn moeder, en durft zelfs proberen bij mijn grote merrie (die dat vanzelfsprekend niet toelaat).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:00

Oefenen op mama is normaal gedrag voor een hengstenveulen. Maar zonder afleiding van een speelkameraadje is het ook het enige "spel" wat hij heeft. Zoek dus snel een vriendje/opvoeder voor hem.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:05

Mijn ene veulen mag ook teveel van moeders. Nu had hij laatst besloten dat hij dat bij tante ook wel even kon proberen. De afdruk van haar tanden heeft ruim een week in zijn billen gestaan :D

Ik zeg dus ook, gooi er een ander paard bij zodat hij leert wat wel en wat niet acceptabel is. Wij mensen kunnen dat nooit op dezelfde manier oplossen.

Sanniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 12:06

Nee klopt hij kan ook natuurlijk nog niet echt dekken maar hij doet alles wat er bij hoort.. het enige is dat hij er nog niet bij kan. Hij probeert het telkens. En het mooiste zou ook zijn als hij in een groep zou komen en ben ook niet bang als hij tussen de grote in zou komen alleen in alle groepen die er op stal zijn is er wel 1 die niet met kleine kan of niet te vertrouwen is. Dus kwa dat is het een probleem...

En zelf weet ik ook dat het niet goed is alleen met zijn moeder maar daar zijn we nu dus voor aan het kijken...

Maar mijn vraag was of het vaker voor komt dat het zo extreem is.. hier vindt iedereen het namelijk opvallend vaak dat hij het doet...

Onder continue versta ik dat als ik er een uur bij zit hij wel 10x erop heeft gestaan...

En ik wil zeker geen pony waar ik ogen voor in me rug moet hebben dus daarom zijn we ook een oplossing aan het bedenken...

Bedankt allemaal voor de snelle reacties!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:04

Peterina schreef:
DeMolenhoek schreef:

Het is niet normaal gedrag op dit leeftijd. Merrie laat idd te veel toe waardoor je een dominant ventje gaat krijgen die denkt dat hij alles mag en kan. Tuinslang is een 'vriendelijke' manier om hem 'af te koelen' :D en op andere gedachten te brengen. Dat gezegd ... ideale oplossing zo zijn een speelkameraad in de vorm van een andere hengsten veulen.

Nou, dan moet elk hengstenveulen dat ik ken wel abnormaal zijn ;) Moeder laat inderdaad te veel toe, dat wil niet zeggen dat het gedrag van het veulen niet normaal is. Vraag me af hoe hij dan gaat reageren op de tuinslang eens je hem wilt wassen? Je kan er ook niet constant bij staan, dus dit is een vluchtige oplossing.

Sanniie: Kan er niet 1 paard bij de jouwe staan ipv in groep?
Hier heeft mijn hengstje het zelfde gedaan. 4/5 dagen aan een stuk was "dekken" het enigste waar hij aan dacht. Telkens op zijn plaats gezet door de andere paarden en dit was snel voorbij.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:49

Als bij u elk hengstenveulen met 6 weken zijn moeder meermaals probeert te beklimmen binnen een uur, dan ja dat is zg 'abnormaal'. Maar het heeft wel er mee te maken dat het veulen zijn 'energie' nergens kwijt kan en dan gaat hij zich misdragen tov zijn moeder. Volgende stap is de mens omdat mijnheertje denkt dat hij koningskind is. Dit gedrag 'kweekt' hengsten gedrag en/of dominant gedrag ... iets dat je absoluut niet wil in een hengstenveulen (of hij dekhengst wordt of ruin).

De tuinslang is idd een vluchtig oplossing en zoals vermeld (en misschien over de kop gelezen) is de beste oplossing een andere veulen om mee te spelen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:59

Mijn hengstveulen van 4 maand doet het ook,en die kan zo ongeveer aan nu,met erectie en alles erop en eraan.
Gelukkig zit hij wel in de kudde waar hij wél afgestraft wordt als hij het probeert met een ander,want zijn moeder laat het ook gewoon toe.
Doordat dit veulen niet in een kudde zit zou ik het ook proberen zelf te corrigeren denk ik,want van continu zulk gedrag worden ze niet fijner van.