[TI] Dressuur met een tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saartj3

Dressuur met een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:30

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid en om mee te nemen in mijn zoektocht naar een geschikt paard.

Ik vind tinkers erg leuk maar krijg wel steeds het advies om er geen te kopen omdat ik het erg leuk vind om dressuur te rijden en tinkers zouden van lekker werken in de bak over het algemeen niet echt gelukkig worden.
Wat is jullie ervaring en waar zou ik kunnen kijken naar een grote tinkerruin die het wel leuk vind om te werken in een bak. Uiteraard afgewisseld met heerlijke ontspannen buitenritten.

Caira

Re: Dressuur met een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:51

Waarom worden ze daar niet gelukkig van? Ik rijd klassieke dressuur met mijn ruin en daar halen we beiden veel voldoening uit. Je moet ze wel kunnen motiveren, maar dan kunnen ze het net zo goed als elk ander paard.

Niet de mooiste foto, maar geeft wel een beeld:

Afbeelding

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:53

Maschke hier op bokt rijdt meerdere tinkers dressuurmatig :) zelfs tot Z2 niveau! Dus ja, allemaal mogelijk!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:55

Dat kan prima!
En voor de afwisseling een lekker buitenritje:)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:56

Er zijn zo ontzettend veel goede dressuur tinkers! Baggio en King bijvoorbeeld! Ik zit helaas op m'n telefoon anders zocht ik voor foto's maar tinkers kunnen net zo goed lopen als een ander paard. Ik ben mijn eigen jaarling hengst nu aan het aanhouden om mee te starten als hij beleerd is en ik rij normaal gesproken western met ze :+
Maar deze wordt 1.50 en is lekker flexibel en loopt super en hij is wat eleganter dus het ideale paard voor mij. Zeker je idee van tinker niet weggooien hoor, er zullen vast nog mensen gaan reageren met goede ervaringen. Misschien kun je eens op de tinkerdagen enz gaan kijken? Zie je ze zelf lopen!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:57

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:15

Er zijn inderdaad tinkers die dressuur leuk vinden en goed kunnen. Maar er zijn heus ook tinkers die je er niet blij mee maakt, tenminste zo eentje heb ik er. Ze is vlot en goed aan de hulpen als we buiten rijden, maar in de bak is ze bijna niet vooruit te duwen als je echt dressuur wil trainen. Dat is niet erg, want ik ben een buitenrijder en dus past dat goed.
Je moet gewoon, als je er eentje op het oog hebt, proefrijden zowel in de bak als buiten (omdat je dat beide wilt gaan doen), dan vind je er vast eentje die bij je ambities past :-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:03

Onze tinker beleefde altijd heel veel plezier aan goed dressuurrijden. Deed altijd erg zijn best om dingen te leren en het goed te doen. Een heerlijk soepel dier om mee te werken ondanks zijn grote omvang. Wel is het er een die van afwisseling houdt. Niet iedere dag hetzelfde maar alles afwisselen en iedere keer iets anders doen.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:09

tinkers zijn heerlijk veelzijdig hoor !!

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:11

Mijn tinker zou je er absoluut geen plezier mee doen om echt dressuur te gaan rijden.

Netjes aan de teugel kan nog, begin van wijken wil ze ook nog wel, maar daar is ook alles mee gezegd.
Terwijl een andere tink op stal het juist erg leuk vind.
Het verschilt dus gewoon per paard wat ze wel en niet leuk vinden om te doen.

Ciara_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:12

mijn tinker kruising die kan ook heel goed dressuur . maar natuurlijk wel afwisselend

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:20

Idd gewoon eens proefrijden en een kijkje op de tinkerdagen nemen. De tinkerhengst die ik had werd echt doodongelukkig als hij in de bak moest dressuren, zijn zoon die ik nu heb vind het geweldig, als ie maar wat mag doen. Het is dus erg verschillend van de 1 op de andere tink.

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:51

Is het niet ook zo dat er kwpn-ers zijn die dressuur niet leuk vinden. Ach en wij mensen vinden toch eigenlijk ook niet allemaal hetzelfde leuk....
Welk ik ras (of rasloos of kruising van iets) paard ik ook ooit koop, we zullen het wel zien

Sharivb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:36

Hmm , een vriendin van me rijdt nu een jaartje op een tinker , en die weet juist niet wat ie het liefste doet volgensmij :) Dressuur doet ie prima , alleen heeft hij er soms gewoon geen zin in , gaan ze lekker een bosritje doen en de volgende dag gaat dressuur weer prima :)
het hangt dus echt gewoon van het paardje zelf af *\o/*

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:17

Joh tinkers zat die heel goed in de dressuur zijn hoor :j

Ik probeer met mijn tinkertopper ook een rondje te sturen in de dressuurring en dat gaat aardig.
Tuurlijk heeft meneer niet altijd zin, maar hij doet altijd zeer goed zijn best.

Z ga ik niet worden met hem, maar dat geeft niks :D

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:04

kan iedereen trouwens erover mee praten dat ze wel ontzettend eigenwijs zijn ?? :j ?

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:06

Ik heb verschillende tinkers voorbij zien komen die dressuur erg leuk vonden en het ook erg goed deden, gewoon doen dus!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:46

Tinkers kunnen zeker leuk dressuren maar bedenk je wel goed wat je wilt. TS je geeft aan een werkwillig paardje te zoeken voor zowel buitenritten en dressuur. Normaal is dit geen enkel probleem voor een tink, maar houd hier wel rekening mee met je zoektocht. Dat je dan ook paardje uitkiest zoals je zelf al zegt -> een Tink die het leuk vind om in de bak aan de slag te gaan!

Je moet ook voor jezelf bedenken in welke mate je dressuur wilt rijden, veel tinkers zijn niet dressuurmatig getraind en zullen vaak alleen stap, draf en galop knopjes erop hebben. Het dressuurmatige trainen kost een tinker wat meer moeite en dit is voor de ruiter een super uitdaging. Houdt er dus rekening mee dat het wat meer tijd en doorzettingsvermogen kost dan een doorsnee warmbloed. Heb je het geduld, begrip en doorzettingsvermogen dan kun je een heel eind komen met een tinker. Dat heb je misschien al gezien hier op het TI forum -> Sport en uitslagen.

Ik rij zelf met twee tinkers dressuurmatig met eentje rij ik officiele wedstrijden en de ander is volop in training om mee op wedstrijd te kunnen gaan. De een is heel simpel en is nergens bang voor en de ander is erg schrikachtig en ziet overal spoken (hij gedraagd zich niet echt tinkerachtig!)

Afbeelding

Afbeelding

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 08:54

Ieder paard kan een nette dressuurproef lopen, een Tinker is er alleen wat minder voor geschikt. Als jij graag een Tinker wilt, dan doe je dat toch gewoon lekker :D Ze kunnen dat echt wel hoor. Maar je moet inderdaad wel op zoek naar een werkwillige dan haha.

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 09:31

@allienda (wat een mooie paardjes) het is idd erg belangrijk om vooraf te bedenken wat je wil op dressuurgebied. Ik heb geen grote ambities een leuke L proef kunnen rijden, beetje wijken etc is prima. En geduld om zover te komen is geen probleem maar het moet wel voor zowel ruiter als paard plezier zijn om te werken.
Ik ga gewoon rustig aan op zoek naar een maatje voor ons gezin. Tips waar te kijken zijn welkom.
O ja, mijn oudste zoon van 11 die ook rijdt heeft ADHD dus een te sensibel paard is niet handig. Hij is geen enorme stuiterbal maar heeft zo zijn onrustige momenten zeg maar. Wonderbaarlijk genoeg heeft hij wel de rust om heerlijk met de paarden te tutten en daar genieten beide dan zichtbaar van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 10:14

Ik weet niet waar je woont maar je bent hier altijd welkom om eens te kijken

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 21:12

@caira heb je website bekeken :) erg mooi wat je doet. Kom misschien wel eens langs. Bedankt voor je aanbod.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:09

hahaha wat een onzinstelling weer.......

tinkers kunnen niet dressuurmatig lopen, vooral die grote brede niet kijk maar:
Afbeelding

want daar hebben ze van nature geen aanleg voor. Kijk maar naar deze onbeleerde jonge hengst van 2 jaar. (nu inmiddels net 3 en zadelmak)
Afbeelding

sofieiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 18:02

wat een mooie paarden allemaal

Saartj3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 17:43

Haha jullie hebben me inmiddels wel overtuigd. Ik ga op mijn gemak gewoon kijken naar een geschikt familiepaard voor ons die het ook leuk vind om dressuurmatig bezig te zijn en ook gek is op aandacht en knuffelen. Heb wel een voorkeur voor een grotere tinker van minimaal 1,60. Hoop dat die eens op ons pad komt en waar we verliefd op worden.