Merrie overleden na natuurlijke dekking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueVD63

Merrie overleden na natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 14:47

Dag allemaal,

Door middel van dit topic hoop ik informatie te krijgen of het navolgende fenomeen bij jullie bekend is of niet. Het gaat me dus niet om andere verwondingen maar echt alleen of iemand hier ooit wel eens van gehoord heeft.

Ik woon zelf in het buitenland, de mensen waar dit over gaat spreken geen Nederlands en zitten dus ook niet op dit forum.

Wat is het geval. Een kennis (een 17-jarig meisje) van mij heeft een 18-jarige merrie van 147m. Ze heeft sinds kort een 6-jarige hengst van 140m. Ze zegt dat de hengst dekervaring heeft want hij heeft 2 of 3 veulens voortgebracht. Beide dieren hebben geen ijzers.
Ze wilde nog eenmaal een veulen van deze merrie die ook twee veulens heeft gehad.

Ze brengt hen bij elkaar (het is niet zo'n ervaren ruiter), ze zegt dat hij zijn ding deed. Toen ze later in de wei kwam lag de merrie op de grond. Ze dacht eerst dat de merrie moe was, maar toen zag ze bloed aan haar flank/lies. Het leek een oppervlakkige snee, dus deed ze er blauwspray op. Ze zegt dat terwijl ze dat aan het doen was, de snee als het ware verder openbarstte. Ze haalde de dierenarts erbij. Inmiddels blijkt er ook aan de andere kant een snee te zitten. Zij zegt dat de dierenarts zei dat hij dat niet kon hechten. Zij behandelt het verder met blauwspray en laat de merrie in het land.

De volgende ochtend vindt de moeder van het meisje, de merrie dood in het land. Doodgebloed gezien de hoeveelheid bloed.

Ik heb de merrie drie jaar getraind. Ik kon en wilde niet gaan kijken hoe het eruit zag, ik was er nogal stuk van, maar mijn vraag is dus, heeft er ooit wel eens iemand gehoord dat een hengst (zonder ijzers) de merrie op deze manier kan beschadigen?

Dank voor jullie info, Monique

spotterick

Re: Merrie overleden na natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:53

nee zonder ijzers lijkt mij niet dat dit kan, wat ik nog vreemder vind is dat de wond openbarste wanneer je er met blauwspray overheen ging.
Waarom kon de dierenarts ht niet hechten?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:57

bizzare verhaal zeg,ik zelf heb ook nog nooit zo iets gehoord. vind het wel raar dat de dierenarts niet kan hechten en er verder ook niks mee gedaan heeft

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:58

Echt een ongeluk lijkt me al vind ik het wel raar dat een pony zo bloed en dat een dierenarts zegt er alleen wat blauwspray op te doen.

Maar geloof je haar verhaal niet omdat je de vraag hier stelt?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:01

Wat een vreemd verhaal zeg? Kan me toch niet voorstellen dat de dierenarts zoiets niet zag?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:02

Wat een raar verhaal, merrie had op zijn minst behandeling moeten worden, en ja het is ooits meer gebeurd hier bij een welsh hier op bokt, gelukkig niet overleden.

Set_Elkol

er is een keer eerder hier een topic geweest met een merrie die was mishandeld door een hengst,maar dat was via beten in de hals.

Ik denk dat dit meisje zich schuldig voelde en heeft gelogen over de ernst van de wond? Dat die niet open barstte na blauwspray maar meteen al groot was..

Is de hengst erbij gebleven na die eerste dekpoging en de wonden?

dit topic bedoelde ik:

[MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 01-08-14 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Alle paarden kunnen vechten en daar kunnen echt wel doden bij vallen, of het nou hengsten, merries of ruinen zijn. Hengsten die niet sociaal zijn gehouden van jongs af aan kan je niet zomaar bij een ander (volwassen) dier in de wei zetten.

Echter vind ik het zeer bijzonder dat de merrie dag 1 plat in de wei ligt, de dierenarts komt, gewoon weer weg gaat, en het schijnbaar wel zo ernstig is dat de merrie komt te overlijden. Hoe kan dat?!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:03

Wat een bizar verhaal zeg, griezelig...

en waarom alleen sprayen en dan de merrie in het land achterlaten zonder toezicht met zulke grote bloedende wonden?

nsomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:05

wat erg zeg, maar waarom hebben ze de pony in t land laten staan? ze hadden beter ergens neer kunnen zetten waar ze er toezicht op hadden..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:05

Een heel vreemd verhaal. Het lijkt mij (ongeacht hoe de wond er ook is gekomen) toch wel zaak dat de dierenarts kan inschatten hoe ernstig een wond is. Hij had moeten hechten, behandelen of desnoods het paard op moeten nemen.

Wat betreft het dekken. Als er tijdens het dekken geen gevecht (slaan of bijten) is geweest lijkt mij niet dat het dodelijke wonden heeft veroorzaakt.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:09

Hechten kan trouwens niet als een wond te oud is volgens mij, misschien dat de DA daarom niet eens meer kon hechten?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:16

Ja dat moet idd binnen een x-aantal uur, maar ik als het nog zo bloeden dan had hij wel andere actie moeten ondernemen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:20

Als ze de wond al gesprayed had en daarna de DA laten komen kan die niet meer hechten omdat de wondranden dan gedroogd zijn . En een nieuwe verse rand maken was Miss geen plaats voor

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:23

nsomi schreef:
wat erg zeg, maar waarom hebben ze de pony in t land laten staan? ze hadden beter ergens neer kunnen zetten waar ze er toezicht op hadden..

dat was mijn gedachte eerlijk gezegd ook hier :(.

als het dier zo ernstig gewond was dat tijdens het behandelen de zwelling zo ver oploopt de de wond feitelijk verder openscheurt (kan in mijn ogen eigenlijk alleen maar als de zwelling dus nog oplopend is),
dan lijkt mij opereren noodzakelijk, scheurende huid/wonden dan staat er heel veel spanning op, toch?

blauwspray wordt toch alleen gebruikt bij kleine gaatjes waarbij de wondranden elkaar door een beetje zwelling niet raken (dus niet hard bloedende bijtwondjes bijvoorbeeld, of als het niet nodig is om te hechten.. of als de wond te oud is om te hechten en niet erg genoeg om de wondranden bij te snijden om vervolgens te hechten.

een wond die te ernstig is om te kunnen hechten, of waarbij de huid zover wijkt dat en hard bloed dat het niet hechtbaar moet.. dan moet in mijn ogen het paard van het land en in een zo steriel mogelijke omgeving gezet worden, wond afdichten met verband en goed bewaken..

of praat ik nu onzin?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:27

Nou inderdaad. Ik snap de redenen wel waarom er niet gehecht zou kunnen worden, maar het paard is doodgebloed.... Dit had toch voorkomen moeten worden? Mee naar de kliniek voor intensieve wondzorg bijvoorbeeld.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:27

Wat ik mij afvraag is, waarom hebben ze het paard niet laten inslapen toen de da er niks meer aan kon doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:29

Jessix schreef:
Nou inderdaad. Ik snap de redenen wel waarom er niet gehecht zou kunnen worden, maar het paard is doodgebloed.... Dit had toch voorkomen moeten worden? Mee naar de kliniek voor intensieve wondzorg bijvoorbeeld.

waarom als er een dierenarts bij geweest is mag je daar toch op vertrouwen?
Die had hier moeten adviseren en niet de pony bij een Kind achter moeten laten.

Ik snap sowieso niet waarom je een kind alleen een dekking laat regelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:31

een pony dier zo hard bloedt heeft op z'n minst hele goede zorg nodig, moet verbonden worden om het bloeden te stoppen en zeker elke uur in de gaten gehouden worden...

MoniqueVD63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 15:32

Dank voor het meedenken. Jullie raden mijn gedachten.

Ik denk niet dat de wond openbarstte door de blauwspray, ik denk eerder dat tegelijkertijd zij met blauwspray bezig was, de wond verder openbarstte. Een wond kan denk ik alleen maar openbarsten als er heel veel druk van binnenuit is. Dus dan moet daar een ader gesprongen zijn, inwendig, en dan ook nog aan twee kanten?

Ik weet niet of de dierenarts gezegd heeft dat zij er blauwspray op moest doen, ik weet alleen dat zij zei dat hij zei dat hij het op die plek niet kon hechten.

En ik denk dat ze heel veel dingen fout heeft gedaan, die ik nóóit van mijn leven zo gedaan zou hebben, maar ze is superonervaren en ook onnadenkend denk ik. Het zijn varkensboeren, misschien heeft ze meer in varkenstermen gedacht, of zo.

Ik zou eigenlijk die dierenarts moeten bellen om het te vragen, maar het is een enorme l.. en hij staat erom bekend niet goed met grote huisdieren te zijn.

Ik had voor ik dit topic opende gezocht op bokt en op internet op soortgelijke ervaringen. Ik heb wel inderdaad ernstig gewonde merries gevonden door bijten in de hals door de hengst. Ik heb ook gelezen over hengsten die blessures van merries oplopen, maar dit precieze van doodbloeden door verwondingen aan liezen of flanken, heb ik niet kunnen vinden.

En dat is dan ook wat ik zo raar vind. Waar ik mee zit, is, mijn eigen gevoel hierin. Ik kan er niets mee eigenlijk. Ik kan die lieve merrie (echt ze was een super springpony!) nooit meer terughalen. Het heeft ook totaal geen zin het meisje te gaan beschuldigen van ondeskundig handelen of oordelen. Maar ik vind het verhaal zo vreemd.
Kijk, als er mensen hier op bokt zijn die zeggen, ja dat soort dingen, dat ze aan de flanken doodbloeden gebeurt wel eens, dan heb ik er vrede mee.
Als niemand hier ooit wel eens van gehoord heeft dat dit op deze manier zo kan gebeuren, dan is er iets raars aan de hand.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:32

Misschien dat het land waar dit gebeurd is een rol meespeelt? Weet niet hoe 'ontwikkeld' dit land is.

En nee denk dat je gelijk hebt dat dit een hele rare en ongewone zaak is :(

MoniqueVD63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 15:39

Het land speelt zeker een rol. Ik woon in Frankrijk. Men denkt hier (vooral in deze omgeving) heel anders over paarden dan in NL. Daar komt nog bij dat het meisje niet zo heel goed Frans spreekt, dus mogelijk heeft de taalbarrière ook nog tegengewerkt. Ik kan me ook voorstellen dat zij in haar paniek niet uit haar woorden is gekomen.

Maar dan nog. Áls het zo erg was dat de dierenarts niets meer kon doen, dan zou hij de merrie toch ter plekke geeuthanaseerd moeten hebben?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:46

Maar hoe zeker is de connectie met de hengst? Is er geen plek geweest in de omheining, scherp voorwerp in de wei of verwonding tijdens activiteiten met het meisje die zij niet durft toe te geven waaraan de merrie is overleden?

Ik denk dat jij vooral moet accepteren dat de merrie er niet meer is, en behalve jij ook dat meisje het heel erg vindt. Ik ben eens een paard verloren door in mijn ogen nalatig handelen van de eigenaar, maar die was ongetwijfeld net zo kapot van het verlies als ik. Aangezien er geen opzet in het spel was heb ik niemand ooit wat kwalijk genomen en ik ben daar nog jaren met plezier gebleven, nog steeds goed contact. Dat geeft voor mij een stukje rust. Niet iedereen doet het zo (goed) als jij het zou dan, dat is op sommige momenten erg rot maar so be it...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:48

MoniqueVD63 schreef:
Maar dan nog. Áls het zo erg was dat de dierenarts niets meer kon doen, dan zou hij de merrie toch ter plekke geeuthanaseerd moeten hebben?

ik heb zelf een DA ontmoet die op z'n vriendelijks gezegd onhandig is met paarden.. maar dat is voornamelijk doordat ze niet met het gedrag overweg kunnen/bang voor paarden zijn..
Wondbehandeling, of het nu een fret is, een hond, of een paard is eigenlijk vergelijkbaar handelen. zelfs een DA die alleen maar geschikt is voor kleine huisdieren kan een wond op zich wel beoordelen en goed behandelen.

heb je ook nog even een pb gestuurd omdat ik liever niet alles het draadje zet. maar ik heb enige vraagtekens. Ik zou voor je gemoedsrust toch de DA bellen en het dier daarna in vrede laten rusten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:50

Inwendige bloeding en aanverwante ellende zou kunnen na dekking, maar met 2 ervaren dieren is dat niet waarschijnlijk. Weet je zeker dat bloed niet aan de achterkant zat? Want enige verklaring die ik zo kan bedenken is verkeerde gaatje tijdens dekking of scheur in weefsels tussen vagina en anus. Beide zijn risico's, maar zeldzaam en al helemaal bij van wat ik lees dieren die al eerder gedekt hebben/veulen gekregen. Of is de merrie geforceerd(kluisters e.d.)al dan niet samen met niet hengstig genoeg? Want met onervaren eigenaren lijkt me dat die ze gewoon bij elkaar los laten.
Caily schreef:
Maar hoe zeker is de connectie met de hengst? Is er geen plek geweest in de omheining, scherp voorwerp in de wei of verwonding tijdens activiteiten met het meisje die zij niet durft toe te geven waaraan de merrie is overleden?

Wonden aan beide kanten ter hoogte van waar de voorbenen van de hengst zijn tijdens dekking, dan lijkt een andere oorzaak twijfelachtig.

En hoe die wondjes kunnen. Hoe zien de hoeven van die hengst er uit?