Familiepaard voor zeer lange ruiter, welk ras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Familiepaard voor zeer lange ruiter, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 10:23

Hallo!

Het is nog een beetje toekomstmuziek, maar we zijn langzamerhand aan het oriënteren.
Ik rijd al sinds mijn jeugd en heb met redelijk succes verschillende paarden dressuurmatig ingereden en afgericht tot op hoog niveau. Mijn vriend is een beetje aangestoken door het paardenvirus en wil eigenlijk ook wel graag (recreatief) gaan rijden. Bovendien heeft hij wat rugproblemen door een verkeerde houding en zijn fysio heeft hem gezegd dat rijden erg goed voor hem kan zijn. Momenteel heb ik een oude dpony en een klein paard, waar hij geen van beide op kan. Ons dilemma is namelijk de volgende: hij is ruim 2 meter lang en weegt dus ook ruim 100 kilo. Op maneges kan hij eigenlijk al niet terecht. De paarden zijn te klein en hij is te lang en te zwaar.

Waarom plaats ik dit in [BKR]? Ik ben al vanaf mijn ponytijd groot fan van barokke rassen en dan met name van de Andalusier en de Fries, maar een aantal koudbloeden vind ik ook wel mooi. Sinds kennissen van ons zijn begonnen met het fokken van Schwarzwalders ben ik ook wel een beetje verliefd geworden op dat ras. Vanwege hun grotere spierbundel en massa vraag ik me af of hij op een dergelijk (barok/koudbloed) ras zou kunnen? Ze zijn alleen altijd wel wat kleiner, zelfs een grote fries komt niet boven de 1.70m.

Welk ras zouden jullie ons aanraden? We hebben ook wel in de richting van de Gelderse gedacht, maar ik ben niet zo'n fan van die tuigpaarden. Vereiste voor ons is een redelijk stabiel karakter en enig dressuurtalent. Ik zou er namelijk ook dressuurmatig wat mee moeten kunnen. Uiteindelijk zou het paard voor hem recreatiepaard moeten worden en met mijn onder dameszadel moeten kunnen lopen. Vandaar ook liever een groter/breder paard. Ik ben zelf 1.70m.

Nou heel verhaal maar ik ben benieuwd naar tips!

Liselot

Re: Familiepaard voor zeer lange ruiter, welk ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:28

het schijnt juist dat rassen als friezen en PRE's juist niet zo'n sterke rug hebben en dat het dus echt niet wijs is om daar met zo'n gewicht op te gaan zitten.
Heb je al eens gekeken naar een gelders of groninger paard wat flink aan de maat is? Zijn fijne allround paarden en zijn zeker sterk :j Gelderse zijn absoluut geen tuigpaarden!!! Kijk maar in mijn profiel bij Urissa, is een 100% gelderse merrie

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:28

Ik zou gewoon op marktplaats/kapaza/boktmarkt kijken naar grotere paarden. Ik heb een zo goed als rasloos paard van meer dan 1.75 meter :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:32

Ik zou mezelf niet beperken tot een bepaald ras, toen wij op zoek gingen naar een paard voor mijn man ben ik gewoon gaan speuren op internet en heb gezocht naar grotere paarden (boven de 1.80) die correct gebouwd waren. Het paard in mijn profiel is het geworden, hij is 1.84. Inmiddels hebben we hem bijna tien jaar en al die tijd is hij kerngezond. Mijn man rijdt niet meer maar ik wel en ik heb er een werelds paard aan. Zo'n paard zou voor jullie ook ideaal zijn maar om nou te zeggen dat je naar een NRPS-er op zoek moet gaan.....nee dus want dan vindt je waarschijnlijk heel veel, voor jullie, te kleine paarden! Succes met de speurtocht!

sas27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:37

Wij hebben precies hetzelfde dilemma gehad. Mijn man is 1,93 en inderdaad ook over de 100kg.
Nu waren wij al jaren gecharmeerd van het belgisch trekpaard en de fries, wij hebben een jaar terug een belgisch trekpaard aangeschaft!
Mijn man kon nog niet goed rijden en daarom viel voor ons de fries af omdat deze paarden toch wel wat temperamentvoller zijn en niet de meest ideale gangen voor een beginner hebben. Ook zochten wij een paard waar hij heerlijk op buiten kan rijden, dus die gewoon heerlijke gangen heeft.
Nu hebben wij een belgisch trekpaard met heerlijke gangen en toch nog wel aardig wat temperament ;-)

Kon helaas geen betere foito vinden zo snel:

Afbeelding

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:40

Shire, trekpaard?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:48

Trekpaarden zijn prachtig maar degenen zonder beenproblemen (cpl) en pssm moet je zoeken met een vergrootglas.. Goed laten keuren dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:50

Gelders hoeft niks met tuiger te maken te hebben hoor, Gelders zijn zeer sportief en veelzijdig, en hebben over het algemeen koele karakters.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:57

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:27

De PRE (Andalusier) heb je wel van boven de 1.70m alleen die zijn ook wel prijzig..
Maar ik denk dat je vriend wel met een van 1.67 ofzo uit de voeten kan hoor. Toevallig heb ik ook een vriend van 2 meter (alleen wel maar 83 kilo) en die kan zijn lengte al kwijt op de gemiddelde PRE van 1.65 door hun ronde ribben. Daarnaast zit 90 % goddelijke, waardoor veel mensen met rugproblemen, reuma etc overstappen naar dit ras. Dat ze slechte ruggen hebben is onzin, vaak hebben ze korte ruggen dat scheelt al en ja je hebt er ook wel met weke ruggen, maar die moet je gewoon niet nemen ;) en daarvoor hoef je echt niet met een lampje te zoeken .

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:39

Een grote Groninger. Leuk voor jou omdat je dressuurmatig heel leuk mee kunt komen in de wedstrijden. Leuk voor je vriend omdat ze (meestal) erg braaf zijn.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:47

Denk ook eens aan een Frederiksborger. Zijn leuke nuchtere paarden, stevig maar geen bakbeesten en zeer veelzijdig.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:50

Of een Percheron? :)

nate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:52

Misschien opzoek naar een Ierse Hunter, meerdere van dit ras gereden.
Allround paard en over het algemeen boven de 1.70m
De paarden die ik gereden heb, zeer koel, rustig en heel betrouwbaar.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 16:14

mijn vriend is (ook) 2.06 m en weegt ruim boven de 100 kilo. Hij kan wel op de merens van vrienden van ons. Dat paard is niet zozeer heel groot maar wel heel stevig gebouwd, een oersterk paard. Ik denk dat de schofthoogte niet boven de 1.65 , uit komt maar doordat het zo'n breed paard is kan dit prima!
Of idd een belgisch trekpaard, maar dat moet je aanspreken...