Hoe pony op mijn naam? (NSPS)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe pony op mijn naam? (NSPS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 22:25

Sinds gisteren ben ik de trotse eigenaar van een shetlandmerrie, ze is ingeschreven bij het NSPS. In haar paspoort staat een sticker met naam en adres van een vorige eigenaar (niet degene van wie ze voor mij was)

Hoe kan ik regelen dat in het paspoort en ik neem aan ook bij het stamboek wordt geregistreerd dat ik de huidige eigenaar ben?

REYNIR

Re: Hoe pony op mijn naam? (NSPS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 02:35

Volgens mij moet je het paspoort opsturen naar de instantie die het uitgegeven heeft met het verzoek tot een op naam stelling. Dan krijg je de boel weer terug op jou naam. Kost wel wat geloof ik, maar als je belt op mailt naar het NSPS dan kunnen ze je dat vertellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 07:05

Ja oké, bellen of mailen had ik zelf natuurlijk ook al bedacht. Maar ik dacht er is vast een bokker die het weet en die het kan vertellen met tips & tricks er bij ;)

Het paspoort van mijn ruin (NSIJP) hoefde ik niet terug te sturen, het afstammingsbewijs wel en ik kreeg een nieuw met mijn naam erop. Aangezien in het paspoort van mijn merrietje een sticker staat dacht ik dat ik misschien zo'n sticker toegestuurd zou kunnen krijgen en zelf erin plakken ofzo. Weet ik veel :P

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:16

Hier staat eigenlijk precies beschreven wat je moet doen:
http://www.nsps.nl/Stamboekzaken/Eigend ... fault.aspx

Ik begrijp dus dat je het Bewijs van Inschrijving al op gestuurd hebt? Dat is dat gekleurde papier dat achterin het paspoort zit. Deze kan je opsturen naar het NSPS met een briefje erbij dat de pony naar jou overgeschreven moet worden. Hiervoor moet je wel lid zijn van het NSPS.

Het overschrijven van het paspoort zul je dan moeten regelen bij het NSIJP, ik weet eigenlijk niet of dat je ook weer een nieuw paspoort aan zou kunnen vragen bij het NSPS, ik dacht van wel. Als je dat zou willen zou je dus inderdaad even moeten bellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 07:24

Bewijs van inschrijving? Ik zie een los blaadje. Grijzig papiertje met stamboom en een aantal premies. Bedoel je dat?

Edit: oh ja wacht, op het papier staan een fokker en eigenaar op vermeld. Dus ik moet dat papier terugsturen, lid worden en dan krijg ik zo'n nieuw papier en een sticker?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:27

Is het geen lichtblauwe kaart? Daar moet dan op de voorkant Bewijs van Inschrijving staan en als je hem openklapt inderdaad de stamboom en premies.

Edit: Als je die opstuurt krijg je inderdaad een nieuwe waarbij jij dan als eigenaar vermeld staat. Een sticker voor het paspoort denk ik niet, omdat deze niet bij het NSPS is uitgegeven. Of nouja, ik heb nooit zo'n sticker gezien dus ik weet ook niet precies hoe dat zit. Daarvoor zou je dan even het stamboekkantoor kunnen bellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 07:30

Nee het is een dubbelgevouwen A4-tje, wit met grijs. Er staat een logo op met een ponyhoofd, een kroon en daaronder staat inderdaad bewijs van inschrijving.

Pony is van 1990, paspoort is zo te zien afgegeven in 2004, wat ik eruit kan afleiden. Dat vel met medische informatie (wel slacht/niet slacht) zit er in elk geval gewoon in, terwijl dat bij mijn ruin (zowel paard als paspoort uit 1999) los is.

Behalve een sticker met naam en adres van een eerdere eigenaar zit er ook een sticker in met iets over een DNA-profiel. Daarom ging ik er eigenlijk vanuit dat ik het paspoort zelf niet terug hoef te sturen maar dat er met stickers gewerkt wordt?

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:37

Hmm okee apart, dan weet ik niet of je het officiële bvi hebt, of dat het gewoon een hele oude versie is die ik niet ken :+ Maar denk eerlijk gezegd dat je een kopie hebt ofzo.

Over stickers zou ik ook niet weten, denk dat mijn kennis een beetje ophoudt hier :P Het is denk ik het snelste om dan even het stamboekkantoor te bellen, daar weten ze er alles van :)

lissy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:39

zoals hierboven al is beschreven. in het paspoort zit of een geel papier (veulen) of blauw papier (dan is ze als 3 jarige opgenomen in het stamboek en is ze gecheckt door een dierenarts. grijs heb ik nooit gezien. je moet lid zijn van het NSPS je stuurd dat papiertje op en betaald een klein bedrag en je krijgt je papier weer terug met jou naam erop. sticker heb ik ook nooit van gehoord misschien kan je een foto toevoegen? maar goed je heb ook al een link van mijn voorgangers gehad dus dat is nu niet meer nodig. ik hoop dat je eruit komt en anders even nsps bellen mailen maar dat is ook al gezegt. heel veel succes met je merrie. hoe oud is ze? en ga je er mee naar de keuringen? wat is haar naam?

lissy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:43

sorry meeste antwoorden heb ik al gelijk gepost. sticker over dna is dat ze hebben gekeken of het de juiste afstammeling is. of de ouders kloppen met de gegevens. heb ik ook pas gehad en heb dus ook 1 pony die gecheckt is. voor de rest denk ik dat je beter contact op kan nemen met nsps omdat ik eigenlijk nog nooit zo een papier heb gezien.maar ze is al wat ouder dus ja kan een oud papier zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 07:47

Ik denk ook dat 't een ouder papier is, terwijl het paspoort zelf 10 jaar geleden is afgegeven. Vanavond zal ik eens foto's maken van de pagina's die ik bedoel :)

Pony is naar keuringen geweest, ik zie 8 keer een premie staan uit 8 achtereenvolgende jaren. Ze is 24 en ze heet Elranda van de Baatehof. Ze is fokmerrie geweest.

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:53

Ik heb je pony even opgezocht, ze is in 2005 Kroon-Preferent geworden en zou dus ook in 2005 nog weer een nieuw blauw papier moeten hebben gehad.. Ik denk dus toch dat je niet het officiële bvi in handen hebt. Maargoed een foto zou inderdaad nog wat meer duidelijkheid geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 07:57

Dat is handige informatie, dat blauwe papier is dus blijkbaar weg. Lijkt mij het handigst om er inderdaad even een mailtje naar het stamboek aan te wijden, dankzij jullie antwoorden ben ik al een stuk wijzer! +:)+

Kroon-preferent wist ik niet, en doet er voor mij ook niet zo heel veel toe eigenlijk hoewel het natuurlijk wel leuk is om te weten. 't Is een lief dier en het klikt super met mijn ruin, en daarvoor is ze hier :)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:19

Ik had mijn hele paspoort inclusief het gele blaadje opgestuurd naar het nsps(ik ben geen lid), ik heb betaald nadat ik een factuur kreeg en toen heb ik een nieuw geel blaadje gekregen met mijn gegevens en in het paspoort staat nu een stickertje dat hij van mij is :)

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:17

Dat kopietje is niet het officiele papier van je pony en zowiezo niet actueel. Dat zal een eigenaar zelf er tussen gestopt hebben.
De echte BVI zal dan ofwel verdwenen zijn of door een oudere eigenaar achter gehouden wat ook nog wel eens gebeurt zeker als er niet meer mee gefokt wordt. Het echte BVI is ook van steviger papier dan een simpel A-4 tje.

Je kunt bij het stamboek een vervangend BVI aanvragen die dan ook gelijk ook jouw naam wordt gezet.
Hiervoor hoef je geen lid van het stamboek te zijn, je betaalt dan alleen een iets duurder tarief.

De manier van overschrijven is nog wel eens verschillend geweest. Vroeger moest je soms wel ook het paspoort opsturen en kreeg je dus een sticker erin naast een nieuw BVI. Tegenwoordig niet meer zo en is opsturen van alleen de BVI voldoende.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:27

shetlandfan schreef:
De manier van overschrijven is nog wel eens verschillend geweest. Vroeger moest je soms wel ook het paspoort opsturen en kreeg je dus een sticker erin naast een nieuw BVI. Tegenwoordig niet meer zo en is opsturen van alleen de BVI voldoende.

Ah, dit wilde ik weten. Bij mijn ruin was dat ook zo, hoewel dat een ander stamboek was (en daar moest ik ook eerst lid van worden)
Ik kan me ook goed voorstellen dat iemand dat papier achter heeft gehouden nu ze geen fokmerrie meer is. Maar ik zou het toch leuk vinden om wel te hebben. Gewoon omdat ze mijn pony is :)