Advies gevraagd: Bij welk stamboek veulen laten registreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kincsem

Advies gevraagd: Bij welk stamboek veulen laten registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 12:38

Beste Bokkers,

Dit jaar heb ik mijn KWPN merrie (Gribaldi x Troubadour x Vindicator) laten dekken door For Romance (Fürst Romancier x Sir Donnerhall I x Don Schufro). De hengst For Romance is goedgekeurd voor de volgende stamboeken: Oldenburger Pferdezuchtverband, Hannoveraner Verband, Rheinisches Pferdestammbuch, Westfälisches Pferdestammbuch en Süddeutschen Pferdezuchtverbände.

De merrie is drachtig gescand en nu vraag ik me af wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot het registreren van het veulen? Bij welk stamboek kan ik het veulen het beste inschrijven?

Alvast bedankt voor het lezen!

Anoniem

Re: Advies gevraagd: Bij welk stamboek veulen laten registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:01

Waar wil je naar de keuring? Nl of Duitsland

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:01

En ben je al ergens lid van?

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:06

gewoon bij het KWPN daar worden deze hengsten ook erkend en zit je niet met dubbel stamboek.

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 13:50

Bedankt voor de reacties.
@[***]; ik heb geen duidelijke voorkeur voor een keuring in NL of DLD. Ik woon in de buurt van de grens met Duitsland dus wat dat betreft maakt het mij niet zo heel veel uit. Kleven er jouw inziens nog andere voor- of nadelen aan naar de keuring gaan in NL of DLD? Toch nog toe heb ik alleen een Jazz veulen uit mijn merrie gefokt (3 jaar geleden) en die is uiteraard bij het KWPN ondergebracht. Destijds was ik dan ook lid bij het KWPN, maar op dit moment bent ik nog nergens lid van.
@Fotografie91; KWPN lijkt dus de meest handige oplossing.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:48

Inschrijven in het register A bij het KWPN zou ik zeggen. Dan kun je altijd nog voor stamboekopname gaan met 3 jaar na wat extra verplichtingen.

Systeem in Duitsland qua registratie zal ook prima zijn hoor, maar daar heb ik me nooit zo in verdiept :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 08:13

Bij bijv Oldenburg betaal je een instappremie, daarna zijn de kosten wat goedkoper
Voor chippen ga je naar de keuring met je veulen, of ze doen het mss thuis als je dichtbij woont.
Kwpn is lidmaatschap wat goedkoper, registreren iets duurder Maar je kan naar de keuring in je regio
Ligt er mss ook aan of je verder duits wilt fokken of weer kwpn bij een evt merrieveulen

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 19:09

Wederom bedankt voor de reacties. Ik neig nu meer naar het KWPN. Bij een eventueel merrieveulen zou ik later moeten bekijken of een KWPN of Duitse hengst beter lijkt te passen. Ik vind het lastig om dat nu al te overzien.