Opname stamboek KWPN vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dabiscui

Opname stamboek KWPN vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 11:43

Hoi Iedereen,

Ik ben bezig met het plan van Aanpak voor mijn PWS.
Mijn onderwerp zal zijn: Het succes van het KWPN-paard met als hoofdvraag: Waarom zijn Nederlands gefokte spring- en dressuurpaarden internationaal gezien zo succesvol?

Nu ben ik bezig met de deelvragen en ben ik een beetje aan het lezen over de fokkerij en de keuringen. Hier ben ik niet helemaal thuis in dus ik werd een beetje verward door wanneer nou een rijpaard behoort tot het KWPN.

Hengsten en merries moeten worden goedgekeurd om opgenomen te worden in het stamboek.
Maar als ik een veulen krijg van een goedgekeurde kwpn-hengst, dan behoort deze toch automatisch tot het kwpn of zie ik dit helemaal verkeerd? Anders lijkt het mij dat er misschien verschillende afdelingen zijn in het stamboek?

Misschien is deze vraag een beetje dom en helemaal vanzelfsprekend maar ik weet er niet veel van en daarom leek het mij juist leuk dit te gaan onderzoeken :)

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

xMercury

Re: Opname stamboek KWPN vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:45

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:15

Wat zijn je deelvragen?

Ik denk trouwens de vraag van ts nog stap verder gaat dan de link hierboven. Want je kunt niet aan de buitenkant zien wanneer een paard een KWPN paard heeft. En soms heb je ook een hengst met papieren dat elders als goedgekeurde dekhengst wordt in gezet.

Wanneer is een KWPN paard een KWPN paard (ongeacht vb of stb-opname)? Op het moment dat het paard KWPN papieren heeft. Dit kan het paard krijgen door geboren te worden uit 2 KWPN ouders (allebei goedgekeurd), geboren uit 1 KWPN-ouder met geboorteregistratie bij het KWPN of een registratie op latere leeftijd door overhevelen ander stamboek, inschrijving stamboek. (en dit laatste kan op meerdere uitgebreide manieren :) )

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 12:54

Dankjewel voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad diepere info nodig dan het linkje. Dat is het lastige ervan...
Er is veel info over te vinden op kwpn.nl maar daarnaast is het ook net te weinig omdat niet alle erop staat.

@sammie, Dit zijn mijn deelvragen voor zover:

1.Wanneer behoort een paard tot het KWPN?
2.Hoe ziet de Nederlandse fokkerij eruit?
Wat is het fok doel?
Wat zijn de fokrichtingen?
3.Wanneer wordt een KWPN-hengst en -merrie goed gekeurd?
4.Wat zijn de belangrijke internationale (sport)prestaties van de KWPN?
5.Waarom is de KWPN een internationaal gewild exportproduct?
6.Hoe ziet de exportmarkt van de KWPN eruit?
7.Wat is de invloed van de economische crisis op KWPN-fokkers?
8.Hoe is het ons gelukt om zo goed te worden?
9.Hoe kunnen we onze positie in de toekomst vasthouden / verder verbeteren?

Ik zie al wel dat ik nog even goed moet werken aan de deelvragen. Ik vind het lastig om vragen op te stellen aangezien ik nog geen begeleider heb en docenten van school natuurlijk weinig kennis hebben van paarden.

Ik moet vooral nog even goed kijken naar vraag 1 en 3. Die lijken natuurlijk erg op elkaar dus daar moet ik nog even één vraag van maken.

Ik ben van plan om nog naar keuringen te gaan. Helaas niet naar de hengstenkeuring omdat ik daarvoor mijn pws al moet inleveren..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:59

Leuk zeg je PWS, echt heel interessant. En je bent goed bezig. Goed zo!

Vraag 1 en 3 lijken niet op elkaar. Een paard kan dus opgenomen zijn in het stamboek, maar niet goedgekeurd zijn. Dus die vragen moet je apart houden hoor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:00

Een van de vragen zou iig moeten zijn: wanneer is een paard succesvol binnen de KWPN fokkerij. Anders heb je nl. geen 'meetlat' waar je je hoofdvraag langs kan leggen. Immers wat is succesvol? :D

En dan subvraag voor springen – dressuur en als je ook hengsten/merries wil splitsen heb je ook ruinen nodig.

Gezien je hoofdvraag ging ik er vanuit dat je het op de sport wilde betrekken. DV 3 gaat meer over fokkerij :) Bedenk even wat je precies wil op dat gebied en baken het juist af.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-07-14 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:02

Maar.. het is zomervakantie!? :oo Waarom nu aan je PWS werken?

Ik vind je onderwerp trouwens wel interessant :j Het is een onderwerp waar veel mensen denk ik het hoofd over breken. Er zijn zoveel uitzonderingen en omwegen dat het zinvol is het eens op een rijtje te zetten lijkt me!

Wat ik wel weet ik dat een KWPN-veulen uit KWPN-ouders wel automatisch wordt opgenomen in het vb (veulenstamboek).

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 13:43

xMercury, ohja wat je zegt over vraag 1 en 3 is inderdaad goed opgemerkt! Daar had ik nog niet over na gedacht.

@sammie, dankje voor je hulp! Heb ik zeker wat aan!
Ik zit inderdaad al te twijfelen of ik alleen springen of alleen dressuur wou doen of allebei. En inderdaad moet ik ruinen er dan ook gaan bij betrekken. Ik had eerst in gedachte om alleen over hengsten te schrijven maar dan leek het me wat te oppervlakkig... Maar het moet natuurlijk niet te breed worden omdat het wel goede diepgang moet hebben.

Ik wil het inderdaad over het succes van de sport gaan hebben. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld London die voor 8,6 miljoen is verkocht en waaraan Nederland dit succes aan heeft te danken. Dit is de rede voor DV 3: ik denk dat dit succes mede komt door strenge selecties wat betreft het fokken van paarden en deze opnemen in het stamboek. Daarom dacht ik dat ik ook uit moet gaan zoeken hoe het fokken etc. in zijn werk gaat of vind jij dit inrelevant voor mijn hoofdvraag?

Amaryllis, jaa ik weet dat het zomervakantie is :\ Ben ook echt niet de type om aan school te werken in de vakanties, maar ik had dit eigenlijk al voor de vakantie af moeten hebben dus vandaar dat ik het nu even aan het inhalen ben zodat ik ook een begeleider krijg :)

Ik vond het onderwerp ook erg interessant, vooral omdat je nederlandse altijd wel in de top ziet. Ik wou het eert over stalondeugden doen maar kon dat niet goed aan een vak koppelen omdat ik geen biologie etc heb. Dit onderwerp kan ik koppelen aan het vak Economie wat mooi meegenomen is.

Dankjullie voor de reacties, zo kom ik toch steeds een beetje verder :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:45

Ik denk dat wanneer je je onderzoek beperkt tot hengsten, je wel meer diepgang zal krijgen!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:46

Amaryllis schreef:
Ik denk dat wanneer je je onderzoek beperkt tot hengsten, je wel meer diepgang zal krijgen!

Maar die merrie's zijn ook heel interessant! En vind dat merrie's ook best een uitgebreid traject hebben :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:55

maar die zijn op een heel ander (nationaal) vlak succesvol, wat eigenlijk heel moeilijk objectief te meten is. Met sport en fokkerijprestaties voor de hengsten/ruien is dat internationaal beter te meten.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:15

Misschien kijken wie meer sportprestaties heeft neergezet en daarop een keuze maken? Hengsten zijn natuurlijk wel interessant omdat ik daarmee genetische aanleg in mijn antwoorden kan gebruiken. En omdat daar denk ik meer info van te krijgen is wat betreft prestaties per hengst.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:17

Exact :j En als je de boel wat meer kan specificeren kun je bepaalde vragen ook makkelijker neerleggen bij het KWPN oid.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:19

Precies. Afbakenen was ook de tip die we meekregen met betrekking tot het maken van de hoofdvraag en deelvragen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:37

Nou... Het succes van het KWPN is veel omvattend. En het selectieproces heeft daar alles mee te maken. Het KWPN heeft altijd geselecteerd op een correct en aansprekend exterieur, is al heel lang geleden begonnen met gezondheidseissen van de hengsten en heeft altijd zeer veel waarde toegekend aan goed gefokte merriestammen.

Leuk is om een boek als stempelhengsten te lezen. Dat geeft namelijk mooi weer hoe en waarom men tot bepaalde keuzes is gekomen in het verleden en wat dat heeft opgeleverd.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:06

Dankjewel voor je reactie! Ik ga me zeker even verdiepen in de stempelhengsten. :)