Tuig voor langelijnde shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xoxsannexox

Tuig voor langelijnde shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 18:51

Wie heeft er ook een shet die langelijnd is? Ik heb een tuigje gekocht in maat shet maar de staartriem is veel te kort. Nu heb ik een ander tuigje op het ook maar ook bij die is de staartriem te kort. Hebben jullie een maat pony gekocht of iets anders gedaan zodat het wel past?

CarinaR

Re: Tuig voor langelijnde shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:06

Bedoel je de staartriem of rugriem?
Wellicht dat je die los kan.kopen bij een ruitersportzaak. Of een stuk leer bij tussen laten zetten.

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 19:09

De rugriem waar de culeron aan zit.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:15

Ja dacht ik al.
Nouja, zie verder mn bovenstaande post. Mijn zadelmaker kon mn pensionklantje ermee helpen toen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:43

Losse rugriem kopen lijkt me makkelijkste oplossing. Van Ideal bijvoorbeeld kun je ze los kopen. :j

Ben ergens wel benieuwd hoe lang gelijnd jouw shet dan is of wat voor merk tuig je er dan op hebt liggen...
Rugriem is toch niet snel te kort en meestal ruim verstelbaar.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:45

shetlandfan schreef:
Losse rugriem kopen lijkt me makkelijkste oplossing. Van Ideal bijvoorbeeld kun je ze los kopen. :j

Ben ergens wel benieuwd hoe lang gelijnd jouw shet dan is of wat voor merk tuig je er dan op hebt liggen...

Inderdaad, ik heb een normaal gebouwde shetlander en heb een heel stuk over..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:31

shetlandfan schreef:

Ben ook benieuwd. Heb het leathertech tuig van Ideal en heb zowat een halve meter over plus gaatjes erbij moeten prikken voor mijn niet al te korte shet :)

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 16:52

Ik heb twee tuigjes maar weet niet welk merk. Heb ze overgekocht. Bij beide tuigjes is de rugriem helaas te kort. Wordt dan idd een losse rugriem maardan is het weer afwachten of de broek niet te ver naar achteren komt te liggen. Vanavond komt er iemand kijken in ieder geval.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:12

Heb je misschien goede foto's van de tuigjes? Sommige merken tuigen zijn te herkennen zoals Ideal of zo'n goedkoop Bertha tuigje.
Bij meeste tuigen is er nog wat te verstellen van de plek van de kruisriem/lenderiem (riem van de broek waarmee die aan de rugriem vastzit). Zeker bij Ideal kun je dat verstellen zodat het op de goede plek komt te liggen.

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 18:43

Het zijn sowieso geen ideal tuigjes. Het tuigje wat ik vandaag heb gehaald kon ik nog terug brengen, dus dat zal ik van de week doen. Het andere tuig is geen ideal kwaliteit. Ik wil graag een tuig aanschaffen met een goede kwaliteit. Nu nog een goede maat.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 19:29

En een foto van de pony? Voor de beeldvorming hoe lang gelijnd die nu is. En hoe groot is de shet eigenlijk in kwestie?

Meerdere met mij zullen zeggen, Ideal tuigen zijn goed. Onderdelen ook los verkrijgbaar en ruim verstelbaar met goede pasvorm. Heb zelf ook Ideal en die vind ik ruim vallen en over het algemeen past maat shet prima op grotemaats shetlanders. Bij mijn wat luxe grotemaats shet zelfs nog veel op de kleinste gaatjes en rugriem heel eind over.
Je hebt diverse winkels die mentuigen aan huis komen passen, dat zou misschien ook een idee kunnen zijn. De Menner heeft een passervice en ook Van Rijs om even voorbeeld te noemen.