Nieuwe aanwinst: vos splash mini hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zetta

Nieuwe aanwinst: vos splash mini hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 12:49

Ik hoopte dit jaar hier een topic te kunnen openen met een eigen gefokt veulentje maar dit heeft helaas niet mogen doorgaan, ook voor volgend jaar zit het er jammer genoeg niet in. Maar gelukkig kunnen we dit jaar toch nog afsluiten met jong geweld in de wei en een topic in dit onderdeel van het forum. :j

Na lang zoeken heb ik hem eindelijk gevonden.
Ik zocht al een hele tijd naar een eigen hengst om mee van het begin af de showring te betreden en later voor de sulky te spannen zoals mn andere mini’s.
Maar mn lijstje met wensen was zo groot en streng dat ik na lang zoeken hem nog altijd niet gevonden had. Ik was dan namelijk ook op zoek naar een paardje die niet te groot en mooi in verhouding is, mooi hoofdje heeft, goed kan bewegen en dit alles dan nog eens in een vosbont jasje met heeeel veeeel wit en twee blauwe ogen.
Op een van de eerste shows begin dit jaar zei de eigenaar van de Bolvero Hoeve dat ik gerust eens mocht langs komen om naar zn veulens te komen kijken, ik was dan ook stapel op hun vader. Een 8-jarige hengst die hij ongeveer twee jaar terug uit Amerika gehaald heeft. Een erg brave en gemanierde hengst die zich dit jaar op show in België weer goed laat zien. Maar omdat hij geen veulen lopen had in het kleurtje dat ik wou en het anderhalf uur rijden was vond ik het nutteloos om langs te gaan, zie dat ik dan op iets val wat helemaal niet op mn lijstje staat. :D

Een paar shows later hadden ze dan foto’s mee van hun veulens en vroegen ze nog eens of ik niet eens wou langskomen. Van een veulen hadden ze maar twee foto’s mee en hij had totaal niet het kleurtje wat ik wou, maar oh wat stond hij daar leuk op die foto’s, en die ogen. Hij bleef nadien maar in mn hoofd zitten waardoor we twee weken later toch bij hen op bezoek gingen. :=
Eenmaal daar toegekomen sprong er maar een veulen bij ons in het oog, het veulen waarvoor we ook kwamen. Hij was het jongste en kleinste van de 5 maar hij was de enige die zn hoofdje zo recht boven de stalmuur hield om te kijken. Ook buiten liep hij rond met zn opgerichte hals en zn hoofdje in de lucht, echt chique. Of eerder, wat een “air” had hij over zich. :')
De keuze was dus snel gemaakt, kleurtje of niet, hij wordt van mij. *\o/* Hij had dan ook al de rest wat op mijn lijstje stond.

Genoeg gepraat, nu zijn paspoortje en de foto’s 

Bolvero Toy Junior “aka” Junior (doordat hij zo op zijn vader lijkt)
Vos Splash Overo
Nu 2 maand oud
Verwachte schofthoogte 82 -83cm
V: Grandviews Toy Comrad
M: Bolvero Emblem Adem
Vm: Arions Absolus Emblem
BMP en 75% AMHA

Het was een regenachtige dag waardoor de foto’s jammer genoeg niet zo goed gelukt zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zn knappe vader ook eens die stiekum een appie is

Afbeelding

Jammer genoeg is hij nog maar 2 maand oud dus moet ik nog even wachten tot hij naar hier mag komen.
Laatst bijgewerkt door Zetta op 22-07-14 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:51

Aahw wat een moppie! Gefeliciteerd met je aanwinst!

En dat hoofd, die bobbel bovenaan :') Gelukkig trekt dat nog bij _O-

Edit: Ik ben nu trouwens echt ineens spontaan verliefd op die op de eerste foto, helemaal rechts <3
Laatst bijgewerkt door Lindeeee op 22-07-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:52

AWW die ogen <3
Bij de eerste foto viel die meteen op <3

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:54

ik vind zn voorhoofd ook wat vreemd..
waar zit het splash, en overo dan ?
ik zie nergens een witte vlek.. :o?
het is wel een luxe modelletje, en eindelijk eens een mini met hals.
:j

Cioccolato

Re: Nieuwe aanwinst: vos splash overo mini hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:57

Of die bles vertekend heel erg, of ik ga er gewoon echt scheel van kijken. Het lijkt scheef :+
Ik ben benieuwd hoe die over een paar jaar is, nu vind ik het nog maar een lelijk koppie.. Maar die oogjes maken het wel goed <3

Ymor

Re: Nieuwe aanwinst: vos splash overo mini hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:08

Huh hij heeft geen bult hoor. Hoofdje ziet er gewoon normaal uit. Ik vind hem erg leuk!! Gefeliciteerd.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:14

Haha dankje allemaal.
Dat hoofdje is heel normaal bij een mini, trekt wel nog helemaal wel zoals al gezegd. En die vlek maakt het natuurlijk wel heel raar uitzien.

Lindeeee schreef:
Aahw wat een moppie! Gefeliciteerd met je aanwinst!

En dat hoofd, die bobbel bovenaan :') Gelukkig trekt dat nog bij _O-

Edit: Ik ben nu trouwens echt ineens spontaan verliefd op die op de eerste foto, helemaal rechts <3

Als er sinds ik langs geweest ben nog niemand anders gekomen is zijn alle 4 de andere veulens nog te bespreken. :j

spicegirl schreef:
ik vind zn voorhoofd ook wat vreemd..
waar zit het splash, en overo dan ?
ik zie nergens een witte vlek.. :o?
het is wel een luxe modelletje, en eindelijk eens een mini met hals.
:j

Het splash zit op zn hoofd, dus in een heel minimale vorm. Ik heb eens zitten terugkijken in zijn voorouders en langs beide kanten heeft de grootvader splash veulens gegeven, maar telkens in minimale vormen (van bles tot geheel wit hoofd) tenzij het samen ging met tobiano.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:23

wat een ontzettende geinig beestje, gefeliciteerd!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:37

wat splash onderscheid van een "gewone "overo, is de witte vlek-aan de zijdes, of onderkant buik - als of er van onderaf "verf is gegooid "
zonder een witte buikvlek, kan ie alleen minimal white overo zijn, zonder de splash.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 13:44

Zeer apart veulen, gefeliciteerd! Ik heb weinig verstand van MH's maar volgens mij wel goed gebouwd :j

Ik heb het idee dat de benaming van bontpatronen bij Miniature Horses afwijkt van wat we bij grote (western) paarden gewend zijn :?
SG moet nog een beetje huiswerk doen wbt kleurpatronen ;)
Ook een paard met 'gewone' aftekeningen (voor de APHA een SPB) kan genetisch Splash Overo zijn. Goed voorbeeld is reining hengst Gunners Special Nite van Tom McCutcheon *D

Wat bedoel je trouwens met een 'gewone' overo? Er zijn 3 vormen van overo bekend, te weten; frame overo, splash overo en sabino overo :)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 13:54

spicegirl schreef:
wat splash onderscheid van een "gewone "overo, is de witte vlek-aan de zijdes, of onderkant buik - als of er van onderaf "verf is gegooid "
zonder een witte buikvlek, kan ie alleen minimal white overo zijn, zonder de splash.

Ik ken de verschillende soorten bontpatronen en kan ze grotendeels toch uit elkaar houden maar nu ben ik even niet mee. Als ze gewoon minimaal splash zijn kan dit dan toch ook zonder buikvlek (nuja heb eigenlijk nog niet mn hoofd onder zn buik gehouden om te zien of hij echt niets heeft)?
Ik had even terug hier in een kleurentopic gevraagd welk type hij nu zou zijn maar aangezien niemand reageerde ben ik maar bij mijn eigen idee gebleven.

Wranglerbutt schreef:
Zeer apart veulen, gefeliciteerd! Ik heb weinig verstand van MH's maar volgens mij wel goed gebouwd :j

Ik heb het idee dat de benaming van bontpatronen bij Miniature Horses afwijkt van wat we bij grote (western) paarden gewend zijn :?
SG moet nog een beetje huiswerk doen wbt kleurpatronen ;)
Ook een paard met 'gewone' aftekeningen (voor de APHA een SPB) kan genetisch Splash Overo zijn. Goed voorbeeld is reining hengst Gunners Special Nite van Tom McCutcheon *D

Wat bedoel je trouwens met een 'gewone' overo? Er zijn 3 vormen van overo bekend, te weten; frame overo, splash overo en sabino overo :)

Dankje :)

Ik dacht al even dat al mijn kennis van de bontpatronen niets waren. :P Maar net zoals jij denk ik toch ook dat deze gewone/minimale aftekeningen wel degelijk zo'n soort overo kunnen zijn. Al zat ik ook even te twijfelen met sabino maar aangezien hij die gekartelde randen niet heeft denk ik toch eerder van niet.
De bontpatronen zijn bij mini's net hetzelfde als bij de grote paarden. Dus die kun je gewoon met elkaar vergelijken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:38

@WB- mag je zelf ook wel doen dan, je huiswerk.
ten eerste word de kleur die het paardje heeft genoteerd in het paspoort/papier, en niet de kleur, die hij genetisch allemaal draagt..
hij kan wel genetisch drager zijn van een kleur, zonder de kleur daadwerkelijk te hebben.
(zoals b.v. een zwarte appaloosa, zonder kenmerken,maar wel app. doorfokken)
en ten 2e zijn er meer soorten overos.
de gewone, is als ie niet frame, splash of sabino is.
omdat de overo in zoveel patronen is, zijn er altijd bij, die niet in de een of andere vallen.
bontpatronen zijn hetzelfde.
minimal white is ie, als ie tenminste 1 vlek heeft, van bepaalde afmetingen.
hij zal mss wel splash/overo dragen,maar zonder vlek, zal ie effen van kleur (loud sorrel ) zijn.
als je het 100 % wil weten, moet je een test doen.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 18:36

spicegirl schreef:
@WB- mag je zelf ook wel doen dan, je huiswerk.
ten eerste word de kleur die het paardje heeft genoteerd in het paspoort/papier, en niet de kleur, die hij genetisch allemaal draagt..
hij kan wel genetisch drager zijn van een kleur, zonder de kleur daadwerkelijk te hebben.
(zoals b.v. een zwarte appaloosa, zonder kenmerken,maar wel app. doorfokken)
en ten 2e zijn er meer soorten overos.
de gewone, is als ie niet frame, splash of sabino is.
omdat de overo in zoveel patronen is, zijn er altijd bij, die niet in de een of andere vallen.
bontpatronen zijn hetzelfde.
minimal white is ie, als ie tenminste 1 vlek heeft, van bepaalde afmetingen.
hij zal mss wel splash/overo dragen,maar zonder vlek, zal ie effen van kleur (loud sorrel ) zijn.
als je het 100 % wil weten, moet je een test doen.

Ok denk nu wel dat ik je snap. :j
Maar mijn idee is, dat ookal is het praktisch niet zichtbaar of erg minimaal ze het toch zijn. Zoals je bv zegt met die appaloosa, Junior zijn vader heeft op zijn lichaam ook geen enkele stip maar toch is hij naar mijn idee een appaloosa en geen effen paardje (kun je uiteindelijk aan zn mond zien). Nuja tuurlijk ziet hij er effen uit, dan komt het natuurlijk wel moeilijk :P zowel Junior als zijn vader zijn duidelijk effen maar toch hebben ze beide ook iets extra's, alleen is dat niet echt zichtbaar. Is om helemaal niet moeilijk te doen :')
Dus Junior is zoals je zegt zeker minimaal gekleurd maar die ene vlek kan dus toch ook zijn hoofdvlek zijn.? Zowieso moet hij een soort overo zijn, anders had hij ook niet die blauwe ogen gehad.

Na me even terug wat verder ingelezen te hebben kwam ik dan ook op splash uit, omdat, de vlek is mooi effen afgerond, het loopt door tot en met zn kin en de vlek gaat zo wat naar 1 zijde uit. Wat volgens verschillende bronnen op splash zou wijzen. :)