ervaring met hele snelle + slimme welsh pony zadelmak maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

ervaring met hele snelle + slimme welsh pony zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 21:14

Ik heb een merrie die door professionele mensen beleerd zal worden. De pony is vliegensvlug in het wegrennen, of ineens maaien met de benen Ik dacht dat ik met de jaren langzamer was geworden daarom heb ik de pony weggebracht om het professioneel te laten doen. Alleen de mensen waar hij nu staat geven aan dat ze niet zeker weten of ze hem zadelmak kunnen maken omdat het zo'n vreselijk vlugge is.

Ik ben zelf veel verschillende paarden gewend maar dit is weer ns wat anders.. :j
Heeft iemand hier ervaring mee in het zadelmak maken van zo'n hele slimme en vlugge D pony?

Def

Re: ervaring met hele snelle + slimme welsh pony zadelmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 21:33

Ik heb een hele snelle hete welsh b pony zadelmak gemaakt.
Omdat ze ook vreselijk slim zijn vind ik dit soort Ponys juist geweldig om te beleren.
Je moet maar zo denken je hoeft ze niet te leren vooruit te gaan, want dat doen ze uit zichzelf al.
Je kunt veel hebben aan grondwerk met zo'n pony. Hij moet namelijk leren om vlug te zijn wanneer jij dat wil, maar ook stil te kunnen staan als jij dit vraagt.
Verder is consequent opvoeden belangrijk. Maaien met de benen moet je gewoon weg niet toe staan.
Ik zou ook niet met een zadel beginnen als je pony nog niet gehoorzaam is aan de hand of aan de longe.
Wat wel wil helpen is eerst de pony even de kans geven om.energie kwijt te raken aan de longe en vervolgens echt iets te vragen.
Kleine stapjes maken met zadelmak maken. Niet alles tegelijk. Consequent blijven en heel erg belonen als hij het goed doet.
Als hij wegrent rustig terug nemen en weer overnieuw doen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 10:16

Dag Def. Er zitten ook positieve kanten aan inderdaad. De pony heeft veel kwaliteit en aanleg.
Ik denk dat NH ook goed bij de pony past en is het meest natuurlijke. Een zadel krijgt de pony zeker nog niet op. Eerst maar eens 100% normaal aan de longe. Dat is al een klus.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:19

Ik rij in de manege op een welsh hengst die net zadelmak is maar als je hem goed vast hebt is het een brave pony

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:37

Met zo'n ponys is het een hele (maar wel leuke) opgave om ze voor te blijven. Je moet ze leren hin energie voor jou te gebruiken, niet omdat het hen op dat moment uitkomt. Veel grondwerk is zeker handig, maar een snelle ruiter die goed kan anticiperen kan je zeker helpen.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 10:44

Seltje schreef:
Met zo'n ponys is het een hele (maar wel leuke) opgave om ze voor te blijven. Je moet ze leren hin energie voor jou te gebruiken, niet omdat het hen op dat moment uitkomt. Veel grondwerk is zeker handig, maar een snelle ruiter die goed kan anticiperen kan je zeker helpen.

Ja dat is zeker waar Seltje. Eigenlijk zou iemand die thuis is in vele vormen van beleren voor deze pony goed zijn. Een combinatie van natural horsemanship en een net zo slimme amazone of ruiter die daarbij ook met gevoel kan beleren en berijden. Maar die zijn niet zo makkelijk te vinden denk ik. Iemand suggesties in de regio Brabant - Gorinchem - Rotterdam of Utrecht?

zadelmak91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:28

Stuur mij anders een pb

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:47

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 07:20

En hoe gaat hij nu?
Neem aan dat je er inmiddels opzit?