[KG] Warlander kleur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stroobosje

[KG] Warlander kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 21:37

ik heb een mooie friese merrie waar ik misschien in de toekomst eens een warlander bij wil fokken. is zo n veulen dan altijd zwart? zwart is volgens mij dominant. draagt een fries altijd zwart of kan die ook andere kleuren doorerven?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-07-14 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:46

Een Fries "hoort" inderdaad alleen zwart te dragen, echter zijn er ook wel die het vosgen hebben. Afhankelijk van de hengst is er dan nog best wel heel wat mogelijk.

baszo17

Re: warlander kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:50

misschien domme vraag hoor... maar is Warlander een fries wat doorschimmeld?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:54

Een warlander is een fries x andalusiër. Echt een gave kruising vind ik zelf!
Een fries vererfd alleen zwart ja, met een heel kleine kans dat hij een vosgen heeft, maar die kams is wel heel klein. Van de andalusiër kant kan je natuurlijk wel allemaal kleuren krijgen.

Edit; het is zeker niet zeker dat je een zwart veulen krijgt. Sowieso heb je verdunningen (dun, cream, silver, champagne) waar je altijd kans op hebt als een van de ouders dat draagt (in dit geval dus de andalusier), of schimmel of roan heb je ook kans vam als de andalusier dat is.
Als de andalusier vos is, heb je nog kans op een vos als de fries een vosgen draagt. Maar die kans is dus heel klein. Als de anda vos is kan hij nog agouti dragen, dan kan het veulen nog bruin worden. Dit is natuurlijk ook het geval als de anda zelf al bruin is (bruin is zwart+ agouti).

Je hebt dus nog hartstikke veel kleuren die het veulen kan krijgen ;)
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 20-07-14 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:56

Wooow echt nog nooit van gehoord maar dat lijkt me idd een gave combinatie!!

sorry dat ik off topic ga maar dit is denk ik nog geen erkend ras?? en stamboek enzo?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:05

Hallo, wij hebben meerdere Warlanders gefokt. Verschillende Friese merries gedekt door mijn PRE (Andalusier) hengst Bondadoso. De nakomelingen zijn allen schimmel. Het zijn allemaal hele fijne werklustige paarden !

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 09:46

andafries schreef:
Hallo, wij hebben meerdere Warlanders gefokt. Verschillende Friese merries gedekt door mijn PRE (Andalusier) hengst Bondadoso. De nakomelingen zijn allen schimmel. Het zijn allemaal hele fijne werklustige paarden !

gaaf! heb je daar nog foto's van?

Nies_

Re: [KG] Warlander kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:48

Schimmel komt icm een Fries merrie ten alle tijden bij de schimmel vader vandaan. Kies je een niet-schimmel hengst uit, zul je ook geen schimmel veulen krijgen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:50

Hoe is de naam Warlander ontstaan?????

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 11:38

Nies_ schreef:
Schimmel komt icm een Fries merrie ten alle tijden bij de schimmel vader vandaan. Kies je een niet-schimmel hengst uit, zul je ook geen schimmel veulen krijgen.

dus met een schimmelhengst krijg je ook een schimmelveulen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:39

Dat kan. Als het een homozygoot schimmel is wel, anders heb je 50% kans.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 12:59

ik vind Curro XLI erg mooi, hij is homozygoot valk, betekent dat dan ook een valk veulen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:09

homozygoot valk kan niet. Dan is het namelijk een perlino. Ik neem aan dat ze bedoelen dat ie homozygoot voor bruin is en ook geen vosgen geeft. Dan heb je 50% kans op een bruine en 50% kans op valk.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:11

Nies_ schreef:
homozygoot valk kan niet. Dan is het namelijk een perlino. Ik neem aan dat ze bedoelen dat ie homozygoot voor bruin is en ook geen vosgen geeft. Dan heb je 50% kans op een bruine en 50% kans op valk.

Ik denk dat ze bedoelen dat het een valk x valk is, dat kan namelijk wel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:15

Ik heb de site even bekeken en daar staat een hoop kletspraat op. Gezien hij DNA getest is zou je kunnen vragen of hij homo- of heterozygoot agouti is. Agouti is namelijk het gen waardoor een zwart paard bruin wordt.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:30

Nies_ schreef:
Ik heb de site even bekeken en daar staat een hoop kletspraat op. Gezien hij DNA getest is zou je kunnen vragen of hij homo- of heterozygoot agouti is. Agouti is namelijk het gen waardoor een zwart paard bruin wordt.

Idd denk dat zij homozygoot agouti bedoelen.
Zijn vader is valk en zijn moeder bruin.
Voor de rest schandelijk informatie op die site. :(:)