Kruising "normale" kwpn kruisen met een tuiger?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Kruising "normale" kwpn kruisen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 21:10

Hoi Bokkers,
Het heeft mij altijd al geweldig geleken om een veulentje te fokken en ik denk er de laatste maanden veel over na. Ik heb zelf 2 merries, een tuiger (luxere uitvoering, type rijpaard) en een oldenburgse merrie. Ik twijfel nog een beetje over met welke merrie ik een veulentje zou willen fokken, alle opties zijn nog mogelijk. Ik wil dit eventueel volgend voorjaar, of het jaar daarop doen. mijn oldenburger heeft leuke bloedlijnen en staat opgenomen in het duitse hauptstutbuch, ze heeft een geweldig lief karakter. Mijn tuiger merrie heeft al een keer eerder een veulentje gehad (vorig eigenaren) en bleek een lieve moeder te zijn. Ook heeft zij hele leuke kleuren, namelijk vos met zwarte manen en witte aftekeningen (voetjes, wit bij haar staart, op haar buik etc) alleen is haar karakter wat nerveuzer en heftig. Ik neig nu wat meer naar mijn tuiger merrie en ben eigenlijk benieuwd naar mensen die een tuiger hebben gekruist met een KWPN rijpaard, en was eigenlijk ook benieuwd naar foto's. Met de zoekfunctie viel het me best tegen. Ik was benieuwd naar in hoeverre je de tuiger er dan nog in terug ziet qua bouw etc. En wat ik me ook af vroeg, (ik ben echt nog een leek wat betreft fokken) is of ik een hengst kan kiezen die haar de leuke aftekeningen en kleuren die ze heeft kan laten behouden, of iets leukers van kan maken :D

Het veulen zou ik willen houden en allround en voornamelijk recreatief willen gebruiken. (ben geen sportruiter)

Ter info, het is alleen nog een idee in mijn hoofd, tegen de tijd dat het zover is ga ik uiteraard veel research doen en mijn stal eigenaresse wilt dan tegelijk 2 merries van haar laten dekken zodat ze samen de wei op kunnen, en eventueel zelfs in "opfok" thuis kunnen blijven met eventueel een ouder paard er nog bij. Zij heeft ook ervaring met veulens fokken.

Ik ben benieuwd :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 01:45

Heb twee kruisingen gekend een Indiaan (tuiger) x Lorenz Kwpn)
De andere Cambridge Cole (tuiger hackney) x Kwpn kom even niet meer op de naam beide super leuke paarden, misschien galop iets minder voor het grote werk liepen beide in ZZ springen en de bovenste is voor leuk geld naar Italy gegaan.

Bernoe

Re: Kruising "normale" kwpn kruisen met een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 06:14

Kan je hele leuke dieren uit krijgen!
Mn stalgenootje heeft een hele gave, een merrie uit een kwpn rp moeder en een tp vader. Afstamming weet ik zo niet, zal haar eens vragen. Mijn eigen merrie is een sirius x wilhelmus. Sirius is welliswaar een gp, maar wilhelmus een tp. Overigens ben ik ook bezig met een sirius x edelman, moederlijn ook tp.
Mijn ervaring is dat je er zeer fijne sportpaarden van kan krijgen, die, als ze eenmaal goed lopen, net ff dat beetje extra hebben! Wat wel zo is, als je als ruiter niet kundig genoeg bent, het er totaal niet uitziet. In de zin van dat tp makkelijk 'de kop erop zetten' en strak blijven in de bovenlijn. Alhoewel dit bij veel rp ook gebeurd alleen valt het wat minder op ofzo.....
En idd de galop is van nature vaak minder, maar dit is erg goed te trainen. Mijn merrie gallopeerde moeilijk, maar inmiddels is het haar beste gang.
Ik zal vanmiddag mn profiel even bijwerken zodat je een foto van de betreffende paarden kan zien. Krijg het nu ff niet voor elkaar.... :+

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:39

Vandaag in Aken in de grand prix reed een Amerikaanse met een warmbloed x tuiger, verdades heet ie!

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 13:50

Ik heb een merrie die een Trakhener moeder heeft en een KWPN vader. Ik weet niet of je zo'n kruising ook bedoelt? Als je wil kan je mij een pb sturen dan vertel ik meer over haar :)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:35

Die van mij is ook tuiger x kwpn rijpaard namelijk moeder is van goya en vader is sandreo.
Ze was kampioen bij het nrps en is ster.
Uit de moeder x rijpaard loopt er in de vs een paard internationaal.
Zo zijn er wel meer leuke tuig x rijpaard kruisingen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 15:39

Ik weet dat er een aantal leuke nakomelingen van Patijn uit een rijpaardmerrie in de sport lopen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 22:41

bedankt voor alle reacties! :)

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 22:42

Ik heb er ook 1!!! Een topbeestje!!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:21

Zo profiel even bijgewerkt. Besef me nu dat ik niet echt hele duidelijke fotos heb.... maar heb je wel een beetje een beeld. De kruising tp x rp is de schimmel op de foto's.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:31

Heejjj, Bernoe wij hebben dezelfde instructeur (en achternaam denk ik).

Er zijn wel meer tuigers met rp kwpners gekruist hoor. En ook andersom. Als je maar rekening houdt met de verbeterpunten.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:54

Afbeelding

Ojasper x Zilverster
Veulen is van Wilskracht

Afbeelding

Rijpaard x Zilverster

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:33

Rijpaard met tuigersbloed is zeker niet verkeerd.

Kennis heeft dit jaar een Patijn uit een Ferro merrie, wat een geweldig veulen en donders goed lopen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:14

Een vos met zwarte manen noemen ze ook wel bruin ;)

Je kunt prima met een rijpaardhengst dekken op een tuigpaardmerrie. Ik zou neigen naar een springgefokte hengst met goede gallop :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:20

Yootha schreef:
[ Afbeelding ]

Ojasper x Zilverster
Veulen is van Wilskracht

[ Afbeelding ]

Rijpaard x Zilverster

Wilskracht, leuke hengst!!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:26

De oma van mijn paard was een Zilverster merrie....mijn paard heeft daar duidelijk veel tuigpaardtrekjes van over gehouden :D

Deze Zilverster merrie heeft trouwens 2 GP dressuurpaarden gegeven, waarvan 1 internationaal en 2 Preferent Prestatie merries :)

Ik heb nog een foto van haar

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 22-07-14 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:28

Wil je nog meer informatie over mijn merrie TS?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:29

Heb zelf een Olivi x Renovo gehad. Prachtig paard en lopen! Galop was niet makkelijk maar een draf om bij te kwijlen. Qua karakter wel een etter trouwens maar dat risico zit erin met Jazz en Cambridge Cole dichtbij. Als rijpaard is hij erg goed gelukt dus qua uiterlijk en gangen. Iets strakkere rug dan een rijpaard en iets zwaarder beenwerk.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:36

ik heb 2 x een Patijn uit een rijpaard (Dukaat) gefokt Beide geweldig mooie en super lopende dieren Echter waren ze beide maar 159 cm als 3 jarige en dus niet echt gewild voor de dressuur. . Ze lopen nu met succes in de mensport

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:47

listiglistje schreef:
De oma van mijn paard was een Zilverster merrie....mijn paard heeft daar duidelijk veel tuigpaardtrekjes van over gehouden :D

Deze Zilverster merrie heeft trouwens 2 GP dressuurpaarden gegeven, waarvan 1 internationaal en 2 Preferent Prestatie merries :)

Ik heb nog een foto van haar

[ Afbeelding ]

Deze Zilverster kwam ook uit een rijpaard moeder. Tenminste als het die uit de stam van Samber is

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 06:57

Klopt deze Zilverster merrie komt uit de volle zuz van Samber, maar dan nog is ze nog half tuigpaard.

TP zag je juist heel sterk in haar terug, bewegen, type etc.

Wanda (keur/pref/prest.) de volle zus van Samber (foto hieronder) was een F1 kruising.

Afbeelding

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 07:56

Mijn merrie is ook gekruist.
Haar moeder is een kwpner en haar vader is cambridge cole.

Afbeelding

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 08:06

Ik heb een uromast x special - D... Ziet er uit als een rp, oke wel een beetje een driehoek kont... Maar wel met gangen waar je U tegen zegt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 16:38

Wat een gave paarden komen er voorbij! leuk om verschillende paarden te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:43

Ik heb een hele fijne Gelderse merrie met een tuigpaardmoeder. Haar moedersvader is ook een Zilverster zoon. Ze is Z2 dressuur en Z springen en ze kon in beide disciplines meer, maar is bij mij nu niet onverdienstelijk fokmerrie en recreatiepaard.