Vragen over het laten dekken van een shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannexbeau

Vragen over het laten dekken van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:09

Hallo allemaal!
Ik zou graag willen kijken of het mogelijk is om mijn shetlander te laten dekken, en willen weten wat hier
allemaal bij komt kijken.
Ik ben dus nog helemaal niet zeker ofzoiets, maar ik zou er
graag iets meer over willen weten; ik heb er dus een paar
vragen over.

1. Mijn merrie heeft papieren, moet ik nu ook perse een hengst met papieren hebben hiervoor?
2. Kan ik haar ook laten dekken door een A of B pony of alleen door een shetlander?
3. Wat is ongeveer de prijs van een dekking?

Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen informeren. :)

Kaus

Re: Vragen over het laten dekken van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:22

Waarom zou je je shetlander graag willen laten dekken?
Wat maakt haar zo bijzonder dat juist zij een veulen moet krijgen?

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:25

Als we het zouden doen, dan zouden we de pony houden. Dus het is dan voor onszelf, om de pony op te voeden en later mee te mennen etc.

jisseman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:27

Kaus schreef:

Je geeft geen antwoord op haar vragen.
Als zijn shet wil laten dekken moet ze dat doen, de discussie waar jij waarschijnlijk heen wil staat nu wel genoeg op bokt dacht ik zo... ;)

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:30

Klopt, ik heb het al opgezocht maar antwoorden op deze vragen kon ik niet vinden. Ik heb dus ook al alles gelezen over of ik het wel of niet moet doen en waarom etc, ik zoek alleen antwoord op mijn vragen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:34

Met een hengst die papieren heeft (liefst goed gekeurd bij een stamboek) weet je wel dat je een gezonde goed gebouwde hengst hebt.

Je kan haar ook laten dekken door een iets grotere hengst.
Echter zou ik een maximaal verschil van 10-15 cm aanhouden.

De dekking is afhankelijk van wat de hengstenhouder vraagt.
Met een goed gekeurde hengst zit je denk ik rond de 100 euro.
Maar ik zit niet in de pony's dus dat is een gokje

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:49

Je vragen liggen er aan wat je later met je pony wil doen!
Ik zou persoonlijk voor een stamboek hengst gaan zodat je voor je veulen ook een stamboek aankan vragen, hierdoor is hij/zij meer waard en kan het veulen wat betekenen voor de fok.

Je kan haar idd door een a/b pony laten dekken. Doe je een shetlander dan blijft het veulen een raszuivere shet en kan het veulen in meer stamboeken worden opgenomen. op deze manier hou je het Shetlanderras zuiver.

Dit bovenste kan je vergeten als je niet wil fokken met je nieuwe veulen. Als jij liever een goeie pony voor het mennen hebt die iets groter is als 1 meter bijvoorbeeld, dan kan je beter een a of b welsh hengst gebruiken.. dan heb je de kracht van een shet en de souplesse van een welsh... kijk ook vooral naar karakter. de minder goede kanten van je merrie kan je aanvullen met een hengst waarbij die kanten juist heel sterk zijn.

de prijs is per hengst verschillend en hiervoor moet je contact opnemenmet een stoeterij of fokker...
het kan ook particulier, er staan genoeg leuke hengsten op marktplaats.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 20:00

jisseman schreef:
Kaus schreef:

Je geeft geen antwoord op haar vragen.
Als zijn shet wil laten dekken moet ze dat doen, de discussie waar jij waarschijnlijk heen wil staat nu wel genoeg op bokt dacht ik zo... ;)

Nee, dat was niet mijn doel.
Ik stelde de vraag om een andere reden. Stel dat ze er een leuke kinderpony van wil maken, dan kan ze beter voor een A of B pony hengst gaan.
Is het een prachtige show shetlander, dan kan ze beter voor een shetlanderhengst met papieren gaan.

De vraag waarom juist haar pony is omdat als ze er iets mee wil zoals rijden ze misschien beter voor een andere merrie kan gaan.

Maar gelukkig weet jij heel goed wat ik met mijn post aan de TS gericht bedoelde.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:34

Je merrie is maar 86 cm, heeft wel al 3 veulentjes gehad en is een kroon merrie (helaas nog geen punten voor het preferentschap, al haar nakomelingen hebben nog geen premies). Ik zou niet voor een hengst gaan die groter is dan 95 cm met haar.
Maar als je een pony wil waar je fijn mee kan gaan mennen is 100cm of groter zeker wel aan te raden (ik heb zelf die maat pony's, maar loop al regelmatig tegen hun beperkingen aan).

Ik zou gewoon voor een fijne shetland hengst kiezen. Eventueel de fokker vragen welke hengst ze hebben staan, die heeft ongetwijfeld wat passends staan.