Den Haag- Het Openbaar Ministerie (OM) eist een half jaar onvoorwaardelijke celstraf tegen veefokker Arjan Pons.
Hij wordt verdacht van het illegaal winnen van rundersperma, het illegaal verhandelen van sperma en witwassen via deze handel. Het OM wil tevens dat de uitspraak van de rechter wordt gepubliceerd om daarmee boeren te waarschuwen.
Pons wordt ervan verdacht met het bedrijf Ponsstar Genetics in de periode van 1 januari 2010 tot 28 maart 2012 sperma te hebben gewonnen van de stieren Ponstar Starbright, Ponstar Endeavor, Ponstar Chairman en Ponstar Magna op een niet-erkend spermawinstation. Hij deed dit thuis op zijn bedrijf. Vervolgens werd het sperma verhandeld, waarbij op de rietjes onvoldoende gegevens stonden. In eerste instantie stonden er geen gegevens op de rietjes, later stonden wel stiergegevens op de rietjes maar ontbraken gegevens over het KI-station waar het sperma werd gevangen.
Pons bekent tijdens de rechtszaak in Den Haag dat hij sperma heeft gewonnen en dit heeft verhandeld zonder dat zijn bedrijf een erkend spermawinstation is. "We zijn geen erkend KI-station, maar we voldoen aan de IKB-regels en daar vallen de stieren ook onder. We controleren de dieren op diergezondheid en voldoen daarmee aan de regels", vindt Pons. Ook verwijst hij naar het Centrum Genetische Bronnen, dat ook zonder erkend KI-station aan spermawinning en handel deed. "Er zijn heel veel bedrijven die het zo doen als wij, alleen worden wij eruit gepikt", vindt Pons. De rechter erkent dat het Centrum Genetische Bronnen destijds ook zonder vergunning handelde, maar dat dit centrum inmiddels een ontheffing heeft. Ook wijst de rechter erop dat CGB een andere doelstelling heeft, namelijk het in stand houden van soorten.
Pons heeft bezwaren tegen de regelgeving. "Ik mag met een stier overal rondreizen en het dier laten dekken en sperma vervoeren zou ik niet mogen. Ook mag ik embryo's spoelen en deze zelfs exporteren. Maar los sperma mag het niet. Dat is toch belachelijk", zei Pons ter zitting.
De Officier van Justitie heeft er grote moeite mee dat Pons gewoon door lijkt te gaan met zijn praktijken, waarmee het risico wordt gelopen om dierziekten te verspreiden. Pons zegt dat er geen risico is omdat de stieren onderzocht worden op dierziekten.
Is deze meneer ook bekend in de paardenwereld omdat het gaat over stierensperma?
ceasario
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-14 17:40
karuna schreef:
Is deze meneer ook bekend in de paardenwereld omdat het gaat over stierensperma?
Goed lezen, er is geen onderscheid in "wetgeving".
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 16-07-14 17:42
Dan snap ik het nog niet, ik heb het goed gelezen maar ben kennelijk vandaag te duf om het goed te begrijpen, behalve dat hij iets heeft gedaan dat niet mag.
Niet zo zeuren..Fokkerij..!! en sperma wetgeving valt daar ook onder.
Anoniem
Geplaatst: 16-07-14 17:47
ceasario schreef:
Niet zo zeuren..Fokkerij..!! en sperma wetgeving valt daar ook onder.
Het is maar wat je zeuren noemt, ik snap dat dit verwarring opbrengt want het gaat om stieren en niet om paardenhengsten... Goed dat 't verspreidt wordt hoor maar had dit dan niet beter bij beestenboel gekund?
ceasario
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-14 17:48
nee..het gaat om spermawetgeving die voor paarden stieren etc het zelfde is.. Het OM wil het niet voor niets publiceren.. Een gewaarschuwd man telt voor 2
Laatst bijgewerkt door ceasario op 16-07-14 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt
unihorses
Geplaatst: 16-07-14 17:49
wat is er zo fout aan wat hij deed? behalve al die zeikregels
Ik vind dat die man wel gelijk heeft, eigenlijk... Je mag blijkbaar wel gewoon een stier overal koeien laten dekken -waar evengoed allerlei ziektes bij kunnen worden verspreid- maar alleen 't sperma ergens heen sturen niet, waar is dat dan op gebaseerd??
Nou weet ik uiteraard alleen dat wat hier vermeld staat, dus kan ik geen gegrond oordeel vellen, maar van wát ik hier lees, vind ik het mierenneukerij van het OM. Ga dan toch liever uitzoeken waarom die regels zo krom zijn, ipv een wat regels betrefte laconieke man opsluiten.
Als laatste vind ik het ook belachelijk dat het OM een half jaar eist! Daadwerkelijke criminelen krijgen niet of nauwelijks meer dan dat! Is toch te gek voor woorden?????
Van 1 kant begrijp ik het wel. Je betaald bij stieren zo 25 tot 45 euro per rietje en dan wil je wel dat het van een goed gewonnen kwaliteit is. Wie zegt me dat er genoeg levende zwemmers in zitten en ik mijn koe drachtig krijg?
25 tot 45 euro lijkt niet veel , maar elke koe heeft 2,5 tot 3 rietjes nodig gemiddeld en dat bijvoorbeeld zoals op mijn werk keer 200 is genoeg geld.
Als ze die regels gaan verslappen kan elke kwakzalver sperma verzamelen , hup paar met yoghurt , paar goeien er tussen maakt lekker extra winst.
Zijn redenatie klopt niet; het rondreizen en laten dekken van een stier mag ook niet, gezien de i&r wetgeving omtrent aanvoer en afvoer. Ik vind het terecht: door zulke charlatans kan de diergezondheidsstatus van individuele bedrijven maar ook van Nederland in gevaar komen. IKB heeft geen richtlijnen die expliciet toegespitst zijn op dieren waarvan potentieel besmettelijk materiaal verspreid wordt. Het is niet voor niets dat erkende ki stations zo vaak de aanwezige dieren moeten testen.
@tanjaatjeuh, dat is een zeer hoog inseminatie cijfer. DHz toevallig? Ook het aantal aanwezige levende spermacellen voor en na ontdooiing moet worden gecontroleerd; van elke gewonnen sprong. Dit wordt gecheckt door de vwa!!
Viennanova
Geplaatst: 18-07-14 13:49
Het is vaak een protest tegen de spermaprijzen van de grote ki's, dat veehouders zelf sperma gaan winnen. Ze vergeten daarbij dat de grote ki's, zeker voor het genomics tijdperk, grote aantallen stieren moest testen om toppers te selecteren. Het wachtsysteem van vijf jaar testen kost veel geld: huisvesting, dierziekte testen, reguliere gezondheidszorg.Maar vijf % van alle geteste stieren kreeg een fokwaarde, en slechts 1% is een topper!