Fjord kopen of niet??!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fjord kopen wel of niet?

Wel
32 (72%)
Niet
12 (27%)

Totaal aantal stemmen: 44

Kim_RC

Fjord kopen of niet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:15

Hallo allemaal!
Ik vind Fjorden heel leuk, en mooi, al vooral die manen die dan zo leuk kunnen bewegen als je draaft of galoppeert.
Maar nu is de vraag: Zal ik een Fjord kopen of niet?
Graag antwoord in de poll geven(ja of nee) en ander advies graag in een berichtje

Wat jullie miss handig vinden om te weten:
lengte: 1.60
gewicht: 50 kg

Groetjes Kim
Ik ga ook nog 1 of 2 andere aanmaken, als ik geen fjord zou moeten kopen volgens jullie!
Laatst bijgewerkt door Kim_RC op 16-07-14 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Re: Fjord kopen of niet??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:16

Als jij een fjord wilt, waarom niet? :)
Go for it!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:31

Als je een paard gaat kopen kijk niet alleen naar de manen of kleur, maar kijk je ook of het soort paard bij jou en je doelen past.
Zoekt je een paard wat in een jaar Z dressuur loopt, koop geen fjord (al zou het wel kunnen met een fjord maar dan moet je als ruiter ook wel goed weten wat je doet.)
Zoek je een paard waarmee je Z springen kan worden, koop geen fjord want dat gaan ze echt niet redden.

Zoek je een paardje waar je fijn allround mee kan rijden (dressuur, springen, voltigeren, mennen, vrijheidsdressuur), houd je van een beetje lomp en eigenwijs maar wel werkwillig dan kan een fjord heel goed bij je passen.

Qua lengte en gewicht moet het ook makkelijk kunnen.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:33

Als jij een fjord leuk vind en het past bij jou moet je dat doen je moet een pony kopen waar je je lekker bij voelt en waar je altijd al van gedroomd hebt niet een pony omdat je het ras wel leuk vind.

Doxriemkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:34

Je moet niet een paard nemen omdat je de mane leuk vind. Ik zou eerst ook eens op een fjord gaan rijden en kijkenhoe ver je kan komen met een paard. En of ne de karakter eigenschappen wel leuk vind van een fjord

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:42

Op watvoor termijn wil je een paard gaan kopen dan?

Ik zou gewoon zelf gaan testen, wij weten niet wat je zoekt, we kennen je karakter niet en weten ook niet wat je ermee wilt gaan doen. Bovendien is elk paard anders. Natuurlijk zijn er wel rastypische trekjes maar dat is per paard zo enorm verschillend..

jamietinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:51

ik zou niet kijken naar het uiterlijk.
een fjord ziet er best leuk uit maar kunnen ook pittig zijn. Wat ik me af vraag waarom kijkt iedereen naar rassen je kan toch net zo goed een kruising kunnen kopen? Maar als je echt een Fjord wilt ga ervoor!
1 tip kijk niet naar het uiterlijk het is belangrijk dat er een klik is, dat het paard bij je past!
Op je profiel te zien heb je al meerdere paarden? of zijn het verzorgjes? Ik vind het een beetje raar dat je alleen naar de manen kijkt en naar het uiterlijk, fjorden zijn erg sterk.

veel succes!

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 14:54

Bedankt allemaal!
Het gaat mij niet om de maken! Maar ik vind dat leuk!

@HTM, ik wil gewoon lekker recreatief kunnen rijden!

@Xrachelle, weet ik!

@Doxriemkje, oké bedankt!

@Axel_Valerie, hoe bedoel je?
Ik heb al getest op een fjord van een paar huizen verder op.. Voor de rest bedankt!

@Jamietinker, nee zijn eigen paarden, maar daar kan ik niet op rijden(voor reden Pb) en ik wil gewoon graag kunnen rijden!
Nogmaals, het gaat niet om de manen!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:54

Als jij een Fjord hele leuke paarden vindt, dan ga je toch lekker eens een stel Fjorden bezichtigen? Ze zijn allemaal anders, dus ik zou lekker naar veel verschillende Fjorden gaan kijken. De klik en het 'Ja! Dit is hem/haar!' gevoel zijn het allerbelangrijkste :)

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 14:56

Niks mis mee met een fjord! Zijn leuke pony's en als je recreatief wil rijden helemaal, lekker mee de bossen door! :D

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:02

Ik vroeg: Op watvoor termijn wil je een paard kopen? Anders kun je nog een tijdje rondkijken/zoeken..

Je hebt 1 fjord getest. De ene fjord is de andere niet.

Wat ik bedoel is wij weten helemaal niet wat je met het paard wilt gaan doen, hoe jouw karakter is, hoe je rijdt, wij kunnen dat niet voor jou bepalen dat bedoel ik..

En met rastypische trekjes bedoel ik dat binnen een ras er veel overeenkomsten kunnen zijn tussen de paarden maar dat elk paard toch echt anders is.

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:25

Ik zoek een paard waar ik lekker recreatief mee kan rijden!
Ik rijd normaal, gewoon lekker recreatief

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 15:27

Gewoon meerdere rassen proberen en kijken wat je zelf leuk vind :)

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 15:33

Ik ga vandaag, morgen, overmorgen en zaterdag nog een fjord, haflinger, BWP en New Forest kijken! Dan kijk ik wat ik wil en dan kijk ik verder qua sport, bouw, prijs enz. enz. kijken bij verschillende paardjes van dat ras!

Jokefleur1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:58

Ik zou ook gewoon kijken naar het paardje zelf, welke je het beste ligt! Een ras is niet altijd de grootste vereiste hoor :D
Het karakter vind ik toch altijd belangrijker .. Maar goed, succes ermee!

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:05

als je een pony wil ga dan niet meteen kijken naar een soort ras, probeer meer uit, ik denk dat je alle tijd hebt en neemt om iets leuks te vinden?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:10

De ene fjord is inderdaad de andere niet. Ik heb een fjord als verzorgpony, in de stal daarnaast staat nog een andere fjord.

Mijn verzorgpony is een eigenwijs beest, dat stevig in zijn hoeven staat. Hij heeft zo zijn streken. Probeert bij het rijden ook vaak alles weer uit. Als je hem niet consequent afstraft op zijn rot geintjes maakt hij er gewoonte van. Over geduld beschikt hij ook niet en longeren is vaak een ramp i.v.m proberen onder het werk uit te komen.

Pony daarnaast daarentegen is erg werkwillend dat makkelijk de mens volgt. Hij is onder het zadel erg braaf en met zijn ruiter op de grond ook. Is verder ook erg voorzichtig met de mensen om zich heen.

Fjorden zijn wel vaak erg stevig en veelzijdig en kunnen goed tegen een stootje. Ze doen het recreatief erg goed en kunnen best af en toe een sprongetje maken, een sprintje trekken en ook een dressuurles nemen is voor de meeste geen probleem.

Mijn ervaring met fjorden is dat ze vaak elk op hun eigen manier een gouden karakter hebben en erg intelligent zijn. Ze pikken dingen vaak snel op en zijn vaak verschrikkelijk nieuwsgierig. Maar daar zullen vast ook wel weer uitzonderingen op zijn.

Veel plezier met zoeken! :D

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:31

Geen idee hoe veel ervaring je hebt maar verkijk je er niet op!
Ga niet op een manege fjord proefrijden ( als je dat hebt gedaan of wil gaan doen ) want die zijn waarschijnlijk te goed afgericht.

Fjorden zijn super lief maar zijn ontzettend sterk!
Natuurlijk verschilt dit per paard, maar die van mij ging er op haar 28e nog steeds van door als ze ergens van schrok.
Fjorden hebben een heel eigenwijs karakter en zijn niet altijd even lief.
Hoe lief ze kunnen zijn zo eigenwijs kunnen ze ook zijn!

Maar als je een gouden duo bent lopen ze als een mak lammetje achter je aan.
Ze zijn heel eerlijk als je maar duidelijk bent.

De enige tip die ik je kan meegeven is ; koop geen fjord of überhaupt een paard die je niet vertrouwd.
Als je eerste gevoel niet goed is moet je het ook niet doen!
Zoek net zo lang tot dat je de juiste hebt gevonden en ik weet zeker dat jij ook een super fjord krijgt!

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 20:32

En nog een tip, vraag niet aan anderen.. Zal ik een fjord kopen?
Je bent verliefd op een paard of je bent er niet verliefd op.
Koop geen paard omdat anderen het een leuk ras vinden.