Shetlanders en rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HermaMaria

Shetlanders en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:29

Ik zie heel veel shetlanders met kleine kindjes erop zitten. Nou ben ik heel benieuwd hoe?
Mijn buurmeisje wil maar wat graag op mijn pony rijden van +/- 1,05 maar ze is nooit echt "zadelmak gemaakt". Ik vertrouw mijn pony wel, maar om er nou zomaar iemand op te zetten die verder nog nooit echt heeft leren rijden?

SBravour

Re: Shetlanders en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:48

Ooit in laten rijden door een toch iet wat te grote ervaren ruiter..

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:54

Laten wennen aan het gewicht door een beetje op zijn rug te leunen oid?
En dan gewoon zelf de pony blijven vasthouden als het erop aan komt...?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:00

Ponylover_11 schreef:
Laten wennen aan het gewicht door een beetje op zijn rug te leunen oid?
En dan gewoon zelf de pony blijven vasthouden als het erop aan komt...?

En dan gelijk een kind er op die kei hard hobbelt omdat die nog nooit heeft gereden?

Genoeg kleine mensen die ervaring hebben met inrijden hoor. Desnoods een advertentie plaatsen als je niemand kan vinden.

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 17:28

@Fourseasons, Ik was zeker niet van plan er zomaar een kleine op te zetten vandaar mijn nieuwsgierigheid ook naar hoe mensen dat doen. Ik heb inmiddels een advertentie geplaatst en hoop dat er iemand op reageert. Ik woon nogal in een uithoek....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:01

Op die van mij wordt ook gereden. Ik heb alle hulpen vanaf de grond geleerd met de dubbele longe (stemhulpen, teugelhulpen, zweephulpen). En dan een leuk ruitertje dat al de basis beheerst erop aan de longe die de beenhulpen aanleert. Maar dat zou ik wel samen doen met iemand die ervaring heeft met inrijden, want dat gaat bij een kleintje hetzelfde als bij een grote en je wilt toch niet dat het ruitertje onnodig risico loopt.

Dat een ruiter die inrijd wat aan de grote kant is dat kan. Maar ik vind het toch slecht dat sommige mensen onder de noemer van we kunnen geen geschikte ruiter vinden om in te rijden er dan maar iemand opzetten die dus gewoon echt te groot en te zwaar is. Juist een groene pony mist nog de balans en de kracht om een ruiter goed te dragen.

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 11:06

Vanaf de grond leren is inderdaad ook een goede oplossing! Inmiddels heb ik haar vandaag aan de longeerlijn laten wandelen met het zadel en laten draven maar zoals verwacht geen enkel probleem. Mijn angst is echt dat er iemand op zit en ze er dan als een gek van door crosst :')

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:22

Goed vast houden.
Heb hier ook mijn hengstje eerst een zadeltje op laten leggen en dan er zelf wat over geleund. Ook gelongeerd etc...

Daarna mijn neefje erop gezet en pony goed vast gehouden en zo rond gestapt.
Verder ben ik nog niet met hem omdat mijn neefje niet kan rijden haha

HermaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 12:35

Haha dat zelfde probleem hier heb ik ook dus, ze willen wel maar ze kunnen niet stabiel zitten. Maar heb nu waarschijnlijk iemand gevonden! Dus nu kan ik ook echt doorpakken met alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:39

Ik heb mijn shet laten inrijden door kleine kinderen die al wel enige ervaring hadden. Vanaf de grond heb ik heb al de hulpen aangeleerd (lange lijnen) en het tempo op stem. Nu moet ik wel zeggen dat ik bij mijn shet eigenlijk altijd meeloop zolang de ruiters nog niet ervaren genoeg zijn om er zelf een rondje mee door de bak te kunnen maar dit werkte bij mij prima!

Ik zou er zeker geen te grote/ zware ruiter opzetten, dat is vragen om (protest) problemen.