Meningen paardenhouderij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Meningen paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:38

Ik vroeg mij het volgende af en ik zou jullie meningen erover willen horen!

Zou het mogelijk zijn om een paardenhouderij te beginnen in de trend van:
- het aanbieden van pension voor 7 paarden
- 3 eigen paarden (die dan uitgebracht worden op wedstrijd)
- opfok van paarden tot 1 jaar, en opfok van paarden tot 2 jaar
- het aanbieden op de twee jarige op te voeden in de omgang en longeer klaar maken etc.
- 2 fokmerries van jezelf, deze zouden ingereden moeten zijn, en ze dan om het jaar drachtig hebben (het ene jaar de een het andere jaar de ander)
- het aanbieden van toezicht op een drachtig paard

Het is gewoon kijken wat jullie hier over denken en of je bijv. Bij een stal nog meer diensten zouden moeten voor jullie. Ik vraag me af dit te realiseren is.

Groetjes Denise

leestmee

Re: Meningen paardenhouderij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:58

Nee, je bent dan te klein om je brood mee te verdienen. Sterker nog hier moet je geld op toeleggen.
Opfok moet je niet te licht over denken. Je hebt heel veel land nodig wil je de jonkies de ruimte kunnen geven. Je hebt te weinig vaste inkomsten ( het enige waar je vanuit kunt gaan mits je ze alle 7 vol hebt is je pension)
Denk aan de grond die je nodig hebt en je hebt er nog 1 of 2 nodig die je helpen bij de dagelijkse klussen want zoals jij het wil ga je het niet redden in je eentje. Waarom wil je en pension en wedstrijden rijden en opfok en dan ook nog eens fokmerries.
Je moet wel een heel goed veulen hebben wil je daar iets aan verdienen.
Sowieso is het in de huidige situatie niet haalbaar op wat voor paarden bedrijf dan ook te starten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 22:26

leestmee schreef:
Nee, je bent dan te klein om je brood mee te verdienen. Sterker nog hier moet je geld op toeleggen.
Opfok moet je niet te licht over denken. Je hebt heel veel land nodig wil je de jonkies de ruimte kunnen geven. Je hebt te weinig vaste inkomsten ( het enige waar je vanuit kunt gaan mits je ze alle 7 vol hebt is je pension)
Denk aan de grond die je nodig hebt en je hebt er nog 1 of 2 nodig die je helpen bij de dagelijkse klussen want zoals jij het wil ga je het niet redden in je eentje. Waarom wil je en pension en wedstrijden rijden en opfok en dan ook nog eens fokmerries.
Je moet wel een heel goed veulen hebben wil je daar iets aan verdienen.
Sowieso is het in de huidige situatie niet haalbaar op wat voor paarden bedrijf dan ook te starten.

Ja dat dacht ik ook, het is ook niet dat ik dit wil gaan doen, ik wil gewoon jullie meningen horen. Hoe zou je bijv. Op zoiets wel winst maken wat moet je laten vallen etc.? Bedankt!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:31

Je moet niks laten vallen, het aantal paarden is gewoon te klein. Je kunt niet "bezuinigen" op grond/weiland als je met fokmerries en jong grut wilt werken. Daarbij denk ik dat je ook met slechts 7 betalende rijpaarden als pensionpaard niet uit gaat komen aan het einde van de maand.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 22:35

Oreo schreef:
Je moet niks laten vallen, het aantal paarden is gewoon te klein. Je kunt niet "bezuinigen" op grond/weiland als je met fokmerries en jong grut wilt werken. Daarbij denk ik dat je ook met slechts 7 betalende rijpaarden als pensionpaard niet uit gaat komen aan het einde van de maand.

Hoeveel zou je er dan neer moeten zetten? Ik denk dat je als ik dan al iets zou laten vallen het de opfok is en dan bijv. Paarden doorrij, die 2 jarigen zou ik wel aan blijven houden, stel ik zou dit gaan doen lijkt dat me gewoon echt heel leuk! Maar ik weet niet hoe dit dan uit zou komen. Ik ben iemand die van alles teveel wil ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:36

Kan best, als dit puur hobby is en je er niet van hoeft te leven. M.a.w: rijke vent aan de haak slaan, locatie in bezit (dus bijv. van ouders) en schuldenvrij.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:40

Om daar een goed antwoord op te geven moet je voor jezelf eerst je kosten nagaan. Heb je grond? Ga je die pachten? Heb je boxen/manege ed.? Eerst alle kosten op een rijtje zetten, daarna kun je uitrekenen of het uberhaupt haalbaar uit te baten is.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 22:54

Cassidy schreef:
Kan best, als dit puur hobby is en je er niet van hoeft te leven. M.a.w: rijke vent aan de haak slaan, locatie in bezit (dus bijv. van ouders) en schuldenvrij.

Haha dan zou het leven zoveel makkelijker zijn :') ik zou graag dierenartsassistente worden maar ik weet het nog niet, moeilijk allemaal :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:55

Ik zou om te beginnen een beroepskeuzetest laten doen.

En als je eenmaal een afgerondde opleiding hebt, kun je altijd nog verder kijken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 22:57

Oreo schreef:
Om daar een goed antwoord op te geven moet je voor jezelf eerst je kosten nagaan. Heb je grond? Ga je die pachten? Heb je boxen/manege ed.? Eerst alle kosten op een rijtje zetten, daarna kun je uitrekenen of het uberhaupt haalbaar uit te baten is.

Ja inderdaad, het gaat 'em later waarschijnlijk toch niet worden of ik trouw later idd een rijke vent :+
Ik zou het toch zo leuk vinden, mja misschien later hobbymatig fokken (of niet :x )

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 22:59

Cassidy schreef:
Ik zou om te beginnen een beroepskeuzetest laten doen.

En als je eenmaal een afgerondde opleiding hebt, kun je altijd nog verder kijken.

Ik ben inderdaad veel te veel met de toekomst bezig, haha! Ik vind veel dingen leuk maar ook veel dingen niet leuk en ik blijf sceptisch over of je met paarden je brood kan verdienen ( ligt er altijd maar net aan hoe je het hebt geregeld

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 22:59

Een plan voor de komende 50 jaar opstellen klinkt leuk maar is zelden realistisch.
Focus je nou maar op je opleiding, en staar je niet blind op inkomsten. Die gaan de eerste 10 jaar van je leven belangrijk zijn, daarna is het belangrijk of je lol hebt in je werk, en zijn de centen niet zo belangrijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 23:09

Hele oude regel : 3 pensionpaarden voeren 1 manegepaard. "Manegepaarden" zijn in dit geval je eigen dieren en die leveren zelf niks op qua inkomen. Je opfok dieren leveren ook minder op dan een pensionpaard die ook betaald voor gebruik faciliteiten, maar er gaat net zoveel voer, etc. in. Denk dat je hier meer richting 5 : 1 verhouding zit. Heb je eigen grond dan zijn je kosten een stuk lager (mits geen hypotheek meer). Of je gaat groot of blijf klein en neem er 1-2 klanten bij die je wat kunnen helpen met dagelijkse klussen, toezicht, etc. naast het gemiddeld lager worden van de voerkosten door groot kunnen inkopen. In het 1e geval wordt het een voltijd bedrijf (of zakcentje naast voltijd baan, wat je je vrije tijd met je eigen paarden kost) met alles aan wetten, regels en uit elkaar lopende klantenwensen die daar bij horen. 2e blijft het gewoon hobby waarbij er met een beetje geluk qua pensionklanten genoeg tijd voor je eigen paarden over blijft. In beide gevallen is eigen grond erg prettig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:23

op fokmerries moet je geld toeleggen dat is niet winstgevend te krijgen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 15:59

tamary schreef:
Hele oude regel : 3 pensionpaarden voeren 1 manegepaard. "Manegepaarden" zijn in dit geval je eigen dieren en die leveren zelf niks op qua inkomen. Je opfok dieren leveren ook minder op dan een pensionpaard die ook betaald voor gebruik faciliteiten, maar er gaat net zoveel voer, etc. in. Denk dat je hier meer richting 5 : 1 verhouding zit. Heb je eigen grond dan zijn je kosten een stuk lager (mits geen hypotheek meer). Of je gaat groot of blijf klein en neem er 1-2 klanten bij die je wat kunnen helpen met dagelijkse klussen, toezicht, etc. naast het gemiddeld lager worden van de voerkosten door groot kunnen inkopen. In het 1e geval wordt het een voltijd bedrijf (of zakcentje naast voltijd baan, wat je je vrije tijd met je eigen paarden kost) met alles aan wetten, regels en uit elkaar lopende klantenwensen die daar bij horen. 2e blijft het gewoon hobby waarbij er met een beetje geluk qua pensionklanten genoeg tijd voor je eigen paarden over blijft. In beide gevallen is eigen grond erg prettig.

Hm, das een interessante regel, zal ik onthouden :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 16:03

fokfanaat schreef:
op fokmerries moet je geld toeleggen dat is niet winstgevend te krijgen.

Oké, dat dacht ik wel, lijkt me alleen echt leuk om mijn eigen fokproducten te zien opgroeien (lijkt me ook bij nader inzien geen goed plan om echt intensief te fokken)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 18:58

@fokfanaat Ik heb even op je profiel gekeken, mag ik even meegeven dat je verschrikkelijk mooie paarden hebt :j