Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
leestmee schreef:Nee, je bent dan te klein om je brood mee te verdienen. Sterker nog hier moet je geld op toeleggen.
Opfok moet je niet te licht over denken. Je hebt heel veel land nodig wil je de jonkies de ruimte kunnen geven. Je hebt te weinig vaste inkomsten ( het enige waar je vanuit kunt gaan mits je ze alle 7 vol hebt is je pension)
Denk aan de grond die je nodig hebt en je hebt er nog 1 of 2 nodig die je helpen bij de dagelijkse klussen want zoals jij het wil ga je het niet redden in je eentje. Waarom wil je en pension en wedstrijden rijden en opfok en dan ook nog eens fokmerries.
Je moet wel een heel goed veulen hebben wil je daar iets aan verdienen.
Sowieso is het in de huidige situatie niet haalbaar op wat voor paarden bedrijf dan ook te starten.
Oreo schreef:Je moet niks laten vallen, het aantal paarden is gewoon te klein. Je kunt niet "bezuinigen" op grond/weiland als je met fokmerries en jong grut wilt werken. Daarbij denk ik dat je ook met slechts 7 betalende rijpaarden als pensionpaard niet uit gaat komen aan het einde van de maand.
Cassidy schreef:Kan best, als dit puur hobby is en je er niet van hoeft te leven. M.a.w: rijke vent aan de haak slaan, locatie in bezit (dus bijv. van ouders) en schuldenvrij.
ik zou graag dierenartsassistente worden maar ik weet het nog niet, moeilijk allemaal

Oreo schreef:Om daar een goed antwoord op te geven moet je voor jezelf eerst je kosten nagaan. Heb je grond? Ga je die pachten? Heb je boxen/manege ed.? Eerst alle kosten op een rijtje zetten, daarna kun je uitrekenen of het uberhaupt haalbaar uit te baten is.
) Cassidy schreef:Ik zou om te beginnen een beroepskeuzetest laten doen.
En als je eenmaal een afgerondde opleiding hebt, kun je altijd nog verder kijken.

tamary schreef:Hele oude regel : 3 pensionpaarden voeren 1 manegepaard. "Manegepaarden" zijn in dit geval je eigen dieren en die leveren zelf niks op qua inkomen. Je opfok dieren leveren ook minder op dan een pensionpaard die ook betaald voor gebruik faciliteiten, maar er gaat net zoveel voer, etc. in. Denk dat je hier meer richting 5 : 1 verhouding zit. Heb je eigen grond dan zijn je kosten een stuk lager (mits geen hypotheek meer). Of je gaat groot of blijf klein en neem er 1-2 klanten bij die je wat kunnen helpen met dagelijkse klussen, toezicht, etc. naast het gemiddeld lager worden van de voerkosten door groot kunnen inkopen. In het 1e geval wordt het een voltijd bedrijf (of zakcentje naast voltijd baan, wat je je vrije tijd met je eigen paarden kost) met alles aan wetten, regels en uit elkaar lopende klantenwensen die daar bij horen. 2e blijft het gewoon hobby waarbij er met een beetje geluk qua pensionklanten genoeg tijd voor je eigen paarden over blijft. In beide gevallen is eigen grond erg prettig.