Ik vind dit een hele bijzondere combinatie en dat maakt het lastig. Connemara’s staan in het algemeen bekend om hun springvermogen, en dat gecombineerd met een KWPN dressuurhengst
. Ik zou adviseren dat je eerst moet bedenken wat de talenten zijn van de merrie (dressuur, springen, veelzijdig?) en welke richting je met het veulen op wilt. Wil je een paard of liever een E-pony (proberen) te fokken? Met antwoord op deze vragen wordt advies een stuk makkelijker.
Goed, ok, op een papier kan je niet rijden, maar een vol stamboekpapier is, zeker als je een merrieveulen vangt, toch waardevoller dan registratie in een apart register.
- Bij het KWPN krijg je denk ik een B-register, ook als je met een KWPN hengst dekt. Zo even uit mijn hoofd: je moet minimaal 2x KWPN ggk gebruikt hebben voor een veulenboekpapier.
- Ze is ook niet 100% Connemara, dus daar zul je ook geen vol papier krijgen lijkt me, ook niet als je met een Connemara hengst dekt. Wellicht een sportregister, als Connemara-stamboek zoiets heeft?
- Voor NRPS moet je een bepaald % volbloed hebben. Ik weet zo niet de details maar kan je op de site van het NRPS terug vinden. Ik zou dus nu gezien haar afstamming en maat richting NRPS denken. Daar komt ze met ca. 33% EV denk ik ook voor in aanmerking.
Wil je zekerheid over de registratie, dan zou ik een foto/scan van het stamboekpapier van je merrie naar deze stamboeken sturen, en vragen wat de mogelijkheden zijn. Dan heb je zekerheid en krijg je geen verrassingen (lees: teleurstelling) als je het veulen wil registreren.
Als een veulen van je merrie in combi met een NRPS-hengst voldoet aan de registratie-voorwaarden, dan zou ik zeggen: kies een NRPS-hengst die je leuk vindt en die aan je voorwaarden voldoet. Aangezien je merrie zo’n mengelmoesje is wordt het toch een beetje een gok wat eruit komt rollen.