afstamming paard achterhalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

afstamming paard achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 10:14

Ik weet dat hier al een paar topics over zijn geweest maar die zijn gesloten of heel oud. Wie o wie kan mij helpen?

Ik heb momenteel een 5 jarige schimmel ruin in mijn bezit, waarvan de afstamming onbekend is. Mij is verteld dat de toenmalige eigenaar van zijn moeder het dekgeld niet kon/wilde betalen en de merrie toen al gedekt was. Daarom is er geen dekbon meegegeven en konden er dus geen ouders genoteerd worden voor het veulen. Ook is mij verteld dat het waarschijnlijk een hengst van vdl studs was.

Ik weet dat je door middel van dna testen half papier aan vaders kant kunt regelen. Hoe werkt dit, welke stappen moet ik dan ondernemen en wat gaat het ongeveer kosten?
Zou van daaruit ook de moeder nog achterhaald kunnen worden?

Van de knhs wordt ik niet veel wijzer, kwam een beetje over alsof ze het niet belangrijk genoeg vonden om me over alles te informeren dus ik dacht dat ik het dan beter eerst eens op bokt kon vragen :)

Sky_As

Re: afstamming paard achterhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:24

eerlijk? als je een ruin hebt zou het voor mij onbelangrijk zijn. Een merrie die interessant is voor de fok zou anders zijn.
Je zou een DNA test kunnen regelen, kost geloof ik rond de 100-150 euro.
Als je weet wie de fokker is, zul je ook nog de moeder kunnen achterhalen misschien. Echter op aan papier te komen, zul je dekgeld af moeten rekenen en nog een hoop bijkomende kosten.
Ik gok dat het totale geintje je minimaal 1500 euro gaat kosten (incl. dekgeld etc).
Vraag is, of dat dat het waard is........

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 10:42

De KNHS is de sportvereniging, die kan hier niets mee.

Alleen als jij weet wie de vader en moeder zijn kan er een DNA vergelijking gedaan worden. Ze kunnen niet random in de database gaan zoeken naar de juiste hengst. En van merries moet je vaak zelf haar aanleveren omdat daar meestal geen DNA van opgeslagen ligt.

Ik denk dat dit een onbegonnen en vooral dure actie word. En voor een ruin erg zinloos.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:19

De KNHS gaat hier niet over, dus die zullen het op die manier wel hebben afgepoederd.
Overigens blijf ik het een raar verhaal vinden. Dat dekgeld moet nl. Gewoon betaald worden, ookal kun je het niet betalen.. En dan krijg je alsnog de dekbon.

Als je paard vijf jaar is is het geboren in een periode dat de paspoorten verplicht waren, daar moet dus ook de fokker in staan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:29

Sammie schreef:
De KNHS gaat hier niet over, dus die zullen het op die manier wel hebben afgepoederd.
Overigens blijf ik het een raar verhaal vinden. Dat dekgeld moet nl. Gewoon betaald worden, ookal kun je het niet betalen.. En dan krijg je alsnog de dekbon.

Als je paard vijf jaar is is het geboren in een periode dat de paspoorten verplicht waren, daar moet dus ook de fokker in staan.

Hoeft niet natuurlijk, want je krijgt pas een paspoort als je laat chippen. Als jouw paard geen papier heeft, vraagt er niemand aan jou of jij een afspraak voor het chippen wil maken. Dus dan chip je waarschijnlijk pas op het moment dat je je paard gaat vervoeren/verkopen of op concours gaat.

Wij hebben zelf een aantal jaar met een eigen hengst gedekt, en dus een aantal paarden zonder papier gehad (vader en moeder wel allebei bekend, bij sommige waarbij de merrie papier had hebben we blauw papier KWPN aangevraagd, kosten hiervan waren geloof ik 150 euro ofzo). Deze paarden werden pas gechipt als ze naar binnen kwamen voor de verkoop/aangereden werden voor concours.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:41

Dan nog moet dat feitelijk gebeuren op het adres voor hij vervoerd wordt. Een dier moet voor zijn 6de maand en bij zijn moeder gechipt en 'gepaspoort'zijn. Gebeurd dat later dan krijgt het dier automatisch een een paspoort waarin staat dat ze niet geschikt zijn voor de slacht. Zonder paspoort/chip mag een paard niet vervoerd worden. Je kan hier een boete voor krijgen.

Ik acht de kans overigens erg klein dat men deze regels niet hanteert. Mogelijkheid bestaat, maar de grootste kans op ooit nog iets te vinden over de afstamming van het paard begint dus bij dat ene stickertje in het paspoort :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:52

Doorgaans registreert de hengstenhouder direct de dekking bij het stamboek en het dekgeld betalen is juist aan het einde van het dekseizoen.
Denk dus eerder dat de vader een niet goedgekeurde hengst is en dan is er meestal ook geen DNA profiel vast gelegd. Bovendien,...zou dat wel kunnen dan moet je ook nog de moeder hebben want anders heb je nog steeds geen stamboek papier.

Het verhaal begint inderdaad bij het opsporen van de fokker.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:05

NatasjavE schreef:
Het verhaal begint inderdaad bij het opsporen van de fokker.

Inderdaad ...

- eerst de fokker opsporen ... die moet bereidwillig zijn om mee te werken ... kan alsnog een vergoeding of betaling van de dekgeld vragen. Indien ggk hengst = ?? 500-1000 euro ??? (bijvoorbeeld

- opsporen van de moeder ... toestemming van eigenaar vragen voor vastleggen van haar DNA in labo Wageningen. Kost = +/- 30 euro

- opsporen van de hengst ... indien ggk KWPN is dit wel makkelijk want dan ligt zijn DNA vast in Wageningen. indien niet ggk, DNA vastleggen ... Kost = +/- 30 euro.

- vastleggen DNA eigen paard ... Kost = +/- 30 euro.

- ouderschaps vastlegging labo ... Kost = +/- 75 euro.

Bind me niet vast aan de kostprijzen want het is een paar jaar geleden dat ik zoiets BUITEN DE MEDEWERKING VAN HET STAMBOEK hebt gedaan. Dit dus allemaal op eigen houtje om afstamming vast te leggen.

Wilt je Stamboek registratie of papieren krijgen ... dan wordt het alleen maar kostelijker! Het Stamboek eist een volledig DNA raming en verwerking ... dit kan tot +500 euro kosten. En dan komen nog lidmaatschap, registratie, boetes, overschrijving (je bent niet de fokker dus moet overschreven worden) kosten. Reken toch tegen de 1000 euro's.

Mijn inziens zou deze hele traject alleen van interesse zijn als je 1. een merrie hebt of 2. als fokker van en eigenaar van de moeder van je paard indien je paard hoog presterend was, ivm predikaten voor zijn moeder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:07

Ben jij in je eerste verhaal niet in de war met de hengstenhouder?

Overigens kan ik mij slecht voorstelen dat een hh het accepteert dat het dekgeld onbetaald blijft :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:11

Sammie schreef:
Overigens kan ik mij slecht voorstelen dat een hh het accepteert dat het dekgeld onbetaald blijft :=

Nee, ik ook niet.

(al weet ik wel een aantal hh die nog steeds achter hun geld van afgelopen dekjaar aanzitten := )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:55

En toch gebeurt het dat of de hh niet betaald wordt en daarom ten volle recht weigert dekbrief te geven, of ruzie krijgt met de meriehouder aangaande de afgesproken prijs (bij de jonge hengsten bijvoorbeeld worden veel 'kortingen' onder de tafel gegeven ;) , zonder dat er dan aanspraak gemaakt kan worden op stamboek papieren). Het gebeurt nog allemaal !
Er zijn ook verschillende (veel) hengsten die niet 'affilieerd' zijn aan een hengstenstation, goedgekeurd of niet. Hier wordt ook heel vaak speciale 'afspraken' voor gemaakt die nooit op papieren gezet worden, met gevolg dat er vaak oneindigheden gebeuren.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:56

Bedankt voor alle antwoorden! Ik ga alles zo even rustig doorlezen :) Jullie helpen mij iig weer een stukje op weg. Bedankt daarvoor!

Over de vraag of het paard het waard is omdat het een ruin is hoeft verder niet echt gediscussieerd te worden. Dat is verder mijn eigen beslissing en afweging en daarom vraag ik wat de kosten ongeveer zullen zijn!

Ik geloof idd dat er een onenigheid was tussen de merriehouder en de hengstenhouder, en dat de mh hierdoor het dekgeld niet meer wilde betalen en de hh daarom de dekbrief niet meer wilde geven, zoals Peterina ook zegt.