Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Caily schreef:Wat gebeurd er als je een ei wat nog niet klaar is om te springen spuit? Je spuit een hormoon in, wat er voor zorgt dat het ei klaar wordt gemaakt om te springen.
Raakt ze dan wel drachtig? Ja
Vergoot je de kans op een misvormd embryo? Nee
Tweeling? Nee. Tenzij er 2 eitjes bijna klaar waren om te springen. Ik neem aan dat je dierenarts hier goed op scant. Als je na de eisprong op 16 dagen nog eens scant kan een eventuele tweeling altijd nog weggehaald worden.
En wat zijn de gevolgen van de stof die je in spuit voor de merrie zelf? Niet zo veel. Het is een geslachtshormoon wat ingespoten wordt, werkt dus alleen op de eierstok.
En met name, voor haar zogende veulen? Niets, het hormoon komt niet tot heeel weinig in de melk terecht.
Citaat:Chorulon® werkt heel goed. Wel moet
voldaan zijn aan twee voorwaarden: de
merrie moet uiterlijk hengstig zijn en
de eiblaas moet een minimale grootte
(35 mm) hebben. Indien hieraan
voldaan wordt, zal in 95% van de
gevallen in 36 tot 40 uur na toedienen
ovulatie optreden. Oude merries (>
15 jaar) reageren soms wat minder
goed. Daarnaast moet men in de zomer
bedacht zijn op een snellere reactie op
een injectie. Soms vindt dan al na
24 uur ovulatie plaats.
Manda schreef:Krijgen de merries nou serieus hetzelfde hcg hormoon gespoten als mensen? Dat hormoon waar ik als zwangere voor moeders voor moeders wekenlang mijn urine voor heb gespaard en ingeleverd zodat ik vrouwen kon helpen die moeilijk zwanger kunnen worden en dat gaat dan ook naar merries om hun ei af te spuiten omdat mensen niet kunnen wachten?.........serieus???? Of zeg ik nu iets heel doms
dus dat scheelt weer.