Indicatie prijs Andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Indicatie prijs Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 22:39

Als korte introductie: vandaag ben ik voor het eerst wezen kijken voor een nieuw paard. :)
Heel leuk en ook heel spannend!
Omdat ik nog niet eerder zelf een paard heb gekocht, had ik voor deze kennismaking een ervaren vriendin (tevens met paramedisch diploma) meegevraagd.
We hebben kennis gemaakt, veel vragen gesteld, paard zien lopen, zelf even gereden en in de hand gehad.
Het voelde heel vertrouwd. :)
Ik ben dan ook van plan om nog een keer te gaan kijken.
Als het zover komt, laat ik hem uiteraard keuren (ook röntgenologisch) door mijn dierenarts.

Waar ik wel heel benieuwd naar ben, is of de prijsindicatie redelijk is (even los van de gek die er wellicht het tienvoudige voor geeft bij wijze van spreken).
Zijn er hier mensen met ervaring die mij een indicatie kunnen geven van waar aan te denken op basis van het volgende?

- Andalusiër (met brandmerk, afkomstig uit Spanje - naar ouders/papieren heb ik nog niet specifiek gevraagd)
- 7 jaar;
- Ruin;
- Schimmel;
- Geen wedstrijdervaring;
- B/L niveau (er moeten wel even wat goede dressuurlessen in worden geïnvesteerd vanwege dribbel en achter de teugel kruipen, maar dat zie ik wel zitten);
- Vriendelijk, verkeers- en trailermak;
- Kanttekening: hij gaat thans hangen bij vaststaan.

Alvast bedankt!

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:09

Hmm altijd lastig om te schatten... Ikzelf heb een tik om altijd naar Andalusiers/PRE 's, Lusitano's die te koop staan te kijken. Doe ik eigenlijk alweer een jaartje of 7 ofzo. Dus ik ga mijn best doen...
Hij zal geen papier hebben anders hadden ze dit echt wel vermeld of aan je verteld (brandmerk zegt niks), voor een Andalusiër zonder papier betaal je gewoon stuk minder. Paard is een mooie leeftijd daar betaal je ook voor, voor hele jonkies of paarden ouder dan 10 jaar betaal je minder. Hoogte betaal je ook voor, dus hoe hoger hoe duurder (weet niet hoe hoog hij is?). Rijniveau betaal je voor. En een hengst is meestal ook wel duurder dan een ruin. En ook voor de kleur betaal je, schimmel is het meest voorkomend dus daar zal je ook vaak iets minder voor betalen. Tja en zonder foto vind ik het wel heel moeilijk. Als hij een mooie hals en bovenlijn heeft en mooie bewegingen betaal je daar ook gauw meer voor. Dus alles op een rijtje en vooral als hij geen papier heeft zou ik er denk ik niet meer dan € 3.000,-- voor geven.

Elanor

Re: Indicatie prijs Andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 18:12

Bedankt voor je uitgebreide reactie Faya! Dat geeft me een paar goede handvatten. :j Jouw schatting komt gelukkig overeen met wat ik 'qua gevoel' in gedachten had. Volgens de advertentie zou hij overigens 1.65 m zijn, maar hij komt eerder op 1.60 m (ook voldoende maat voor mij gelukkig).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:38

Dribbelen en achter de teugel kruipen kàn duiden op een lichamelijk probleem (ik zeg niet dat het zo is) of een super gevoelig dier!
Ik weet niet of dit je eerste paard is? Maar voor een andalusier in die prijsklasse zal je toch heel erg op je hoede moeten zijn. En alles uitsluiten om te checken of hij gezond is.
Dus naast rontgen, ook de rug goed checken (is gevoelig punt bij de andalusier)
Wat Faya al zegt, brandmerk zegt niks. Check ook op Piro (tekenziekte veel voorkomend in Spanje)
Als je alles uitgesloten hebt? en je blijft de klik hebben? Kan je de gok wagen.
7 jaar is nog jong. En je zal eerst met gevoel moeten leren rijden, (en idd lessen bij een goede instucteur) .

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 13:23

Ik heb hiervoor 15 jaar een eigen pony gehad Nombado. Daarnaast (Lola is een prachtige 35 jaar geworden en de laatste paar jaar heb ik met haar niet meer onder het zadel gewerkt) heb ik ook verschillende paarden bijgereden en zelfs poosje gewerkt op een rehab centrum in het buitenland. :)
Een paard met 'brio' (nota bene: geen neuroot) past bij mij, zowel in de omgang als qua rijden. Daar ben ik dus, ook na overleg met mijn instructrice, wel bewust naar op zoek.
De vriendin die mee was is fysiotherapeute en osteopaat. ZIj heeft hals, rug en bekken dus ook al even bekeken. Behalve wat ' achterstallig onderhoud' was haar indruk dat daar geen problemen zitten. Maar een keuring zou dat nog verder moeten uitwijzen. Daarom denk ik dat het 'krabbelen' hem hier echt zit in de wijze waarop hij is ingereden en nadien is gereden.
Dank voor de tip over Piro, daar zal ik specifiek naar vragen bij het keuren.
Ik ga niets overhaast doen, want zoek weer een maatje voor het leven (en die hopelijk weer minstens 35 jaar jaar wordt). Komende week ga ik nog een keertje kijken, ook een stukje buiten rijden om te kijken hoe dat voelt.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 10:08

Als je echt een maatje voor het leven zoekt: spaar veel geld, reis naar Spanje en koop bij een liefdevolle fokker een onbekeerde 3-4 jarige hengst (daarna ruin).
Dan weet je zeker dat hij een volwaardig papier heeft, waar hij vandaan komt en wat er mee gedaan is en vermijd je het Spaanse kreupelhout wat in west Europa op de markt staat.
Of wat dichterbij, zoek een PRE uit bij een fokker in NL. Er zitten er genoeg hier op bokt die kleinschalig met alle liefde en kennis fokken!

Een PRE is een vriend voor het leven, waar je met volle verstand elke dag mee aan de slag moet. Een goede basis voor die ontwikkeling is dan erg belangrijk denk ik. Met een papier loze 7 jarige die 5 cm groter in een advertentie staat (?!) ga je dat niet vinden denk ik.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:14

Pin je niet vast op deze ene ''Andalusier'' maar ga vooral verder kijken , er zijn er genoeg te koop !
Deze ruin als hij geen PRE papier heeft, de maat opleiding en kleur zou ik schatten op hooguit € 1.500,= / € 2.000,= maar dan moet hij 100% zijn .
Vergeet niet dat er in de advertentie al is gelogen over de stokmaat, dat zul je nog veel vaker tegen gaan komen.
Dus mijn advies; ga vooral verder kijken !
Veel succes

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:24

Mijn tip zou ook zijn ga naar Spanje. De aanschaf prijs daar licht heel laag en voor 1500 euries leveren ze m met de vrachtwagen af bij jou op de stoep. Ik vind persoonlijk de knapste pres degene die geïmporteerd worden en niet de Nederlandse fokproducten. Succes met je zoektocht !

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 18:29

Dank voor alle adviezen. Ik ga zoals gezegd niet over een nacht ijs. ;)
Het betreffende paard is het in elk geval niet geworden.
Inmiddels heb ik op aanraden contact gezocht met Clairmont Stables, zij wilde mij graag verder op weg helpen. Ik zie ernaar uit om met haar hulp verder te gaan zoeken. :)

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 23:26

Renee_S schreef:
Mijn tip zou ook zijn ga naar Spanje. De aanschaf prijs daar licht heel laag en voor 1500 euries leveren ze m met de vrachtwagen af bij jou op de stoep. Ik vind persoonlijk de knapste pres degene die geïmporteerd worden en niet de Nederlandse fokproducten. Succes met je zoektocht !

Een mooi barok rastypisch goed gereden PRE krijg je in Spanje niet kadoo , zelfs paarden zonder PRE papieren gezond en mooi uiterlijk worden nog netjes verkocht , heb het wel over gezonde en nette dieren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 09:41

jus schreef:
Renee_S schreef:

Een mooi barok rastypisch goed gereden PRE krijg je in Spanje niet kadoo , zelfs paarden zonder PRE papieren gezond en mooi uiterlijk worden nog netjes verkocht , heb het wel over gezonde en nette dieren.

Klopt.
Zo zag ik een PRE met super papier..., mooi rastypisch paard, groot, maar kreupel
25000 euro :o (tja , je kan er nog mee fokken, en een goede semental met toppapier is ook geld waard)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:07

Elanor schreef:
Dank voor alle adviezen. Ik ga zoals gezegd niet over een nacht ijs. ;)
Het betreffende paard is het in elk geval niet geworden.
Inmiddels heb ik op aanraden contact gezocht met Clairmont Stables, zij wilde mij graag verder op weg helpen. Ik zie ernaar uit om met haar hulp verder te gaan zoeken. :)

Maar wil je dan nu een Lusitano, want op een enkele PRE na is dat natuurlijk het ras wat Gaby verkoopt?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 14:41

Ik pin me niet bij voorbaat vast op een ras Jessix. Ik heb een voorkeur voor een barok type paard. Of het uiteindelijk een PRE, lusitano, alter real, lippizanner of een leuke cruzado wordt, hangt wat mij betreft echt van het individuele paard af. :)