Heel leuk en lief ventje, ben er helemaal weg van!
Nu is het sowieso de bedoeling om merrie en veulen zo lang mogelijk bij elkaar te houden. Als de merrie niet afziet, zie ik het nu van spenen ook niet in... (of ben ik hierin helemaal verkeerd?)
In ieder geval, mijn merrie en hengstenveulen staan samen met een nog 25 jarige merrie en een 35 jarige merrie. Tegen oktober komt er een merrieveulen van dezelfde leeftijd als mijn veulen (+2weken) mee op de wei.
Probleem: Hengstjes kunnen vruchtbaar worden rond de 9 maanden. Ik zou hem graag toch even hengst laten om hem wat meer exterieur te geven. Als het kan, misschien zelfs tot een jaar of 3...
Zodra hij genoeg "body" heeft gaan uiteraard zijn knikkers er af

Wat nu met mijn merries? Het risico is klein dat die oudjes drachtig worden, maar zelfs de oudste wordt jaarlijks nog wel een paar keer hengstig.
Ik kan hen laten vaccineren (beetje als de prikpil voor honden) zodat ze niet hengstig worden, maar dat is ook geen 100% garantie dat ze niet drachtig kunnen worden. Stel dat ik zie dat ze toch weer hengstig staan, kan ik ze uiteraard voor de veiligheid laten scannen, maar dat gaat een heel stressy zaak voor mezelf worden.
Plus, wat met het merrieveulentje? Kan ik zo'n jaarlingetje laten vaccineren??? Kans bestaat dan wel dat zij in de toekomst niet van de eerste keer direct drachtig zou geraken, maar sowieso is het niet de bedoeling om met dat merrietje te fokken, dus op zich is dat niet het probleem...
Ik heb via via vernomen dat er ook zoiets bestaat om aan de merries te geven, zodat zij niet drachtig kunnen worden, maar dit zou uit Amerika komen??? Geen idee hoe het noemt...
Ik weet dus niet goed waar ik allemaal goed aan doe.
Een andere optie is op stal zetten, maar dan ziet het beestje in volle groei amper een wei, en dat druist in tegen mijn principes.
Ik geef jullie echt helemaal gelijk hoor.