Wat voer je dan? Ruwvoer kun je eigenlijk niet teveel voeren (tenzij ze te dik worden natuurlijk). Kan het niet zijn dat men vindt dat je er veel brok in gooit?
Mijn shetten krijgen hier bijna onbeperkt graszaadhooi, een klein plakje weidehooi en een beetje Marstall force. Op het moment mag er wel iets af. Maar het is lastig want mijn welsh is eigenlijk weer wat aan de dunne kant.
Sylkai
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-14 13:02
Mijn welsh staat apart dus met hem hoef ik geen rekening te houden. (die krijgt een pak meer om op gewicht te komen)
Mijn mini's krijgen brok, maar puur omdat ze dragend of zogend zijn. Uiteraard onbeperkt hooi en onbeperkt weidegang. En soms wat brood, appel en/of wortel. Ze zijn helemaal niet dik... diegene heeft zelf geen paarden hoor die het zei. Maar daardoor me wel af gaan vragen, want geven jullie je mini's
Ayla
Geplaatst: 24-06-14 13:21
Die van mij staan 24/7 op het land en krijgen niks bijgevoerd.. In de winter altijd hooi en brok maar daarna word het afgebouwd want anders worden ze moddervet. Ze werken dan ook niet veel, op het moment staan ze behalve wandelen en longeren zelfs stil, normaal men ik zo'n 2 à 3 keer in de week. Bij meer beweging of als het een periode kouder is, dan krijgen ze elke dag of om de dag een schepje Hippostar granenmix. Heb lang getwijfeld of dit niet te weinig is maar ze staan aan een openbare dijk/weg en worden (helaas) ontzettend veel gevoerd. En ik geef ze natuurlijk zelf ook wel eens een appeltje/broodje en laat ze af en toe buiten grazen, ze staan zelf op redelijk schraal land ivm hoefbevangenheid etc.
Mijne staat 24/7 op een erg kaal weiland en krijgt daarbij helemaal niets ernaast. Mevrouw vindt zichzelf heel erg zielig en voorbijgangers vinden dat ook. En nog blijft ze moddervet en komt ze aan..
Mijn hengstje krijgt alleen in het dekseizoen 2 keer per week krachtvoer en verder alleen het gras van het weiland. En dan natuurlijk wat lekkere dingen af en toe, zoals oud brood of oude appels..
Helaas is meneer niet gediend van hooi eten, hooi is alleen maar leuk om het weiland mee te versieren :p
Ik denk wel dat het heel erg verschild per pony en je weet zelf of ze te dik of te dun zijn.. En als jij denkt dat de manier van voeren goed is is het toch goed? Er zijn genoeg mensen die vinden dat die van mijn altijd beschikking moet hebben op hooi, maar hij vertikt het gewoon om te eten, dus dan is het zonde om het te laten weg rotten.
Die van mij eten ook geen hooi als er genoeg gras staat. Ik vind ook niet dat ze altijd hooi hoeven te hebben als ze ander ruwvoer tot hun beschikking hebben. Aangezien er bij mij nauwelijks gras op staat krijgen ze hier wel het hele jaar door hooi gevoerd. Met hooi kan ik ze beter op gewicht houden dan met gras (plus eentje is insuline resistent).
Pacific
Geplaatst: 24-06-14 14:00
In de zomer krijgt ze alleen gras dmv strookbegrazing en alleen als we wat gedaan hebben (zo'n twee keer per week) een handje ponybrok (zomer & winter gelijk). In hartje winter krijgt ze onbeperkt hooi wat voor haar neerkomt op zo'n plak per dag en onbeperkt stro. Aan het begin van de winter en aan het einde bouwen we het hooi op/af, maar hebben ze nog wel altijd stro en staat er altijd wel wat gras wat ze op kunnen knabbelen.
Mijn mini is 2 jaar, 80 cm en heeft een onderbeet. Momenteel netjes op gewicht.
pretty
Geplaatst: 24-06-14 14:41
Hier gaan ze van 7u30 tot 16u3 op de wei met meer dan genoeg gras maar daarna komen ze op stal. Daar krijgen ze een handje brok (of meer als ze zogend zijn) en soms wat oud brood . Ze kunnen stro knabbelen en krijgen nog wat oud hooi.
Ik heb er 4 op een andere wei dag en nacht buiten en die krijgen niks buiten het gras en die zijn allemaal te dik. Ik heb ze dus liever 's nachts binnen om uit te buiken.
Ik geef onze mini's best veel voer. Hebben geen rijke weide dus moeten goed bijvoeren. Krijgen 6 keer per dag hooi (dus niet onbeperkt) en krijgen een 200-300 gram brok en hetzelfde van bietenpulp 's avonds