Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Callisto04 schreef:Wat bedoel je met inteelt? Er is namelijk nog een verschil tussen vader-dochter of verwantschap in de derde of vierde generatie. Linebreeding werd veel gebruikt bij quarters en thorougbreds om bepaalde goeie eigenschappen "vast te leggen". Maar dit vereist uiteraard veel kennis van bloedlijnen en een zeer strenge selectie van de dieren waarmee wordt verder gefokt. Nieuw bloed = hybrid vigor, maar minder voorspelbare resultaten. Linebreeding = meer voorspelbare resultaten met ook mogelijke nadelen indien te ver doorgedreven of selectiecriteria niet streng genoeg. Ik denk dat beide methodes belangrijk zijn in de fokkerij.
Callisto04 schreef:Danique_G schreef:Een kleine genenpoel is ten alle tijden slecht! Dit zal misschien niet direct in uiting komen maar dit lijdt altijd tot problemen. Dit is geen mening, maar een feit.
En kan je daar dan bewijs van leveren of is het een dusdanig feit dat dit overbodig is?
140509 schreef:Callisto04 schreef:Wat bedoel je met inteelt? Er is namelijk nog een verschil tussen vader-dochter of verwantschap in de derde of vierde generatie. Linebreeding werd veel gebruikt bij quarters en thorougbreds om bepaalde goeie eigenschappen "vast te leggen". Maar dit vereist uiteraard veel kennis van bloedlijnen en een zeer strenge selectie van de dieren waarmee wordt verder gefokt. Nieuw bloed = hybrid vigor, maar minder voorspelbare resultaten. Linebreeding = meer voorspelbare resultaten met ook mogelijke nadelen indien te ver doorgedreven of selectiecriteria niet streng genoeg. Ik denk dat beide methodes belangrijk zijn in de fokkerij.
Ik bedoel wel een andere hengst
maar met dezelde lijn
als de merrie die je wilt laten dekken
Sizzle schreef:Iedere kwpner heeft een flinke dosis lijnenteelt ivm de veelgebruikte F1 kruisingen destijds.
Ik heb bij een van mijn veulens bewust inteelt toegepast om een bepaald type vast te leggen en dat is precies gelukt zoals ik hoopte.
140509 schreef:Yootha schreef:Ik denk dat je lijnteelt bedoelt.
Dat is toch ook inteelt?
Danique_G schreef:Ehh, de incest uit de middeleeuwen. Hoeveel gehandicapte kinderen daar zijn geboren.
Bovendien, is het het redelijk bewezen dat een brede genenpoel goed is.
Ik ben benieuwd naar een verdere onderbouwing van jou. Ik zelf zie het namelijk niet. Mijn vorige bericht was echt niet als aanval bedoeld namelijk, naar wie dan ook! alleen ik zie het niet. Maar ben wel benieuwd.