KWPN: IBOP-springen met oudere merrie,wat kan ik verwachten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wolkje

KWPN: IBOP-springen met oudere merrie,wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 18:14

Ik zit een beetje te spelen met het idee om volgend jaar een veulen bij mijn merrie te fokken.
Maar voor ik dat wil gaan doen wil haar laten keuren voor het stamboek (KWPN) en een IBOP-test laten lopen.
Ze is van 2003, ze is nu elf. Ze is L2-dressuur, L-springen, en L-cross geklasseerd.

Mijn merrie kan heel goed springen, ikzelf alleen iets minder. Daarom kies ik voor de IBOP, sportpredicaat zal ik met haar niet halen :P
Ik mag met haar L springen, maar dat heb ik nooit gedaan. De laatste keer dat ze dat gedaan heeft is met de vorige eigenaar, bijna vier jaar geleden.

Voor oudere paarden kunnen ze de hoogte aanpassen, wat kunnen ze voor haar neerzetten? Wordt dat 1,20m, 1,30m? Of kunnen ze het optrekken naar 1,40?
Houden ze er rekening mee dat de laatste keer dat ze 1,10 heeft gelopen lang geleden is?
Wat hebben ze voor extra eisen voor oudere paarden? Worden die strenger beoordeeld dan de vier-jarigen? In hoeverre speelt de "rijderij" mee?

Kortom: Wat kan ik met mijn paard verwachten bij zo'n IBOP-test?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden :)

Ashley5760

Re: KWPN: IBOP-springen met oudere merrie,wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:21

Iedereen moet dezelfde lijntjes rijden, bij mij (destijds 8 jarig paard) hebben ze het wel opgetrokken tot 1.30 (laatste hindernis in lijntje). Maar als je goed je lijn in komt dan is dat geen probleem, ik had ook maar b ervaring. Je hoeft er ook geen 6x over, maar 1 of 2 keer. En ze bouwen het goed op.

gomir

Re: KWPN: IBOP-springen met oudere merrie,wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:51

Ik heb dit laatst gevraagd bij ons regiobestuur en het hangt erg van de jury af wat je paard moet laten zien, maar voor een 8-jarige moest je toch wel denken aan een oxer van minimaal 1.30m. Voor mij reden om de merrie eerst maar voor de keuring te doen om te zien of ze wel sterwaardig is ;)