Vader NAS, moeder NMPRS > inschrijven NMPRS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Vader NAS, moeder NMPRS > inschrijven NMPRS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 20:10

Hoi,

Ik zit met een vraag, als vader van een veulen ggk NAS dekhengst is en de moeder een NMPRS kan het veulen dan gewoon ingeschreven worden bij NMPRS of moet het veulen worden ingeschreven bij het stamboek van haar vader?
Of kan het bij beide?

Alvast bedankt :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:16

Het dier kan bij beide stamboeken ingeschreven worden. Ik weet niet hoe het NMPRS tegenover dubbele inschrijvingen staat, veel stamboeken doen er moeilijk over (KWPN, New Forest....). Truc is om het veulen als laatste bij de NAS te registreren, die doen niet moeilijk daarover.

Je kunt het veulen ook alleen NMPRS inschrijven, of alleen NAS.

xAnnouk

Re: Vader NAS, moeder NMPRS > inschrijven NMPRS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 20:21

Bedankt voor je reactie !! :)

Lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:42

Ik wil niet voor verwarring zorgen maar volgens mij accepteert het NMPRS sinds een paar jaar geen vreemde hengsten meer (hengsten van andere stamboeken). Ik zal het even voor je opzoeken maar je kunt altijd terecht bij het NAS, ook als het veulen niet gevlekt is kun je het daar gewoon inschrijven.

Edit: dit vond ik bij regelgeving op de NMPRS site.

9. Veulenboek registratie.
Veulenboek (VB) en /of Hulpveulenboek (HVB) en/of Basisveulenboek (BVB)
9.1. De registratie aanvraag dient naar waarheid en ondertekend door de eigenaar/fokker bij het secretariaat aangeboden te worden.
9.2. Afstamming wordt vermeldt in geval van:
A. Voorlegging van dekbon van het NMPRS. (veulenboek VB of Basisveulenboek BVB)
B. Origineel stamboek papier van overige internationale erkende stamboeken buiten Europa. Samen met een kopie van het Stallion rapport of Breeders certificaat en NMPRS dekbon indien de dekking binnen Europa heeft plaats gevonden door een goedgekeurde NMPRS hengst.(veulenboek VB)
Indien het geen goed gekeurde NMPRS hengst betreft, wordt verwezen naar punt 9 C.
C. D.m.v. DNA bepaling van vader/moeder en veulen (hulpveulenboek HVB).
D. D.m.v. een paspoort van een erkend Nederlands Stamboek (vader moet een veterinair goedgekeurde hengst zijn ten tijde van de geboorte van de afstammeling). De vader dient opgenomen te zijn in een stamboek, gecontroleerd te zijn op afstamming vermeld, en een veterinair protocol met goed gevolg doorlopen te hebben bij het stamboek waar hij geregistreerd is alvorens hij is toegelaten tot de dekdienst van desbetreffend stamboek. Alleen van toepassing bij NAS, NSPS en BMP paspoorten. (veulenboek VB)
E. Indien vader onbekend of afgekeurd is en dekbon afwezig kan men in het jaar van geboorte alleen moeder op papier vermeld krijgen door controle aan de voet. (register REG)
F. Indien vader onbekend of afgekeurd is en dekbon afwezig d.m.v. een DNA onderzoek van moeder en veulen (hulpveulenboek HVB en/of basisveulenboek BVB)

Toch meen ik mij iets te herinneren dat het stamboek gesloten werd voor vreemde hengsten. Misschien weet iemand anders dit? Kan ook zijn dat dit voor de AMHA/AMHR hengsten was die staan namelijk niet genoemd in de lijst hierboven.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 23:32

Dit valt dan toch onder D? NAS wordt daarbij nog specifiek vermeldt. Als je eerst NAS registreert kan het dier gewoon NMPRS geregistreerd worden.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:02

als je een nas geboortebericht hebt, zul je deze bij het nas moeten inleveren. Dit omdat het nmprs inderdaad een gesloten stamboek is geworden.

Wil je dat het veulen ook bij het nmprs geregistreerd wordt, kun je haar volgens mij na de registratie bij het nas met het paspoort het dier ook bij het nmprs inschrijven. Dat valt inderdaad onder puntje D in de reglementen van het NMPRS