Hoi, ik heb mijn shet dus laten dekken en nu is ze inmiddels al bijna aan de 13 maanden. Stiekem blijf ik hopen maar ik weet ook wel dat het veulen niet meer komt. Ik baal er echt van...
paardje1983
Geplaatst: 17-06-14 18:58
kan wel. paard kan makkelijk weken overdragen. of de dek datum is verkeerd ingevuld
Vanky
Geplaatst: 17-06-14 19:01
Misschien kun je een echo laten maken, om er zeker van te zijn dat ze niet dragend is?
Als ze inderdaad niet dragend is kun je haar nog een keer laten dekken.
Ik ben sowieso van plan haar nog een keer te laten dekken, maar een echo of zoiets zit er niet echt in vanwege kosten etc. We zouden haar op kunnen laten voelen maar dat vinden we heel eng omdat dat niet zonder gevaar is.
Als de echo nu niet kan vanwege de kosten moet je absoluut niet willen dekken.. Weet je wat dat kost, en zeker als het fout gaat!
Memere
Geplaatst: 17-06-14 19:09
Dus je wilt wel de toekomstige kosten voor een veulen betalen maar op de veiligheid/zekerheid van de merrie niet ?
Dit noemen we dus onverantwoord een veulen fokken.. een merrie die je dekt laat je ook opvoelen/scannen , daar hoef je niet op besparen. Wat als heel haar buik vol vocht zit en ze daardoor zo dik is/als er een tweelingdracht is ?
Als je die kleine kosten niet kunt betalen dan ook niet de verzorging van een veulen.
echo laten nemen kost bij mijn (redelijk dure) DA 20euro. Ik heb ze ook laten opvoelen maar ze spande haar te veel op dus dat ging ook niet. Normaal zou mijn merrie binnen 2à3 weken uitgerekend zijn. Maar DA is al veel langs gekomen om echo te laten nemen maar ziet niets. Toch wil hij niet definitief zeggen dat ze niet drachtig is want er kan evengoed een darmpje voor het veulen zitten. Ze is nu echt heel zwaar(veel zwaarder dan andere jaren maar heeft altijd een klein buikje) en begint uier te krijgen. En vroeger vond ze het heel leuk als ik op haar onderbuikje krapte en nu legt ze haar oren in haar nek. Allemaal hel verdacht maar het zal afwachten zijn helaas.