KaraKters hengstveulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

KaraKters hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:21

Mijn hengstveulen is een ongelooflijk relaxed en superaanhankelijk beestje. Hij is nergens bang voor, maar is ook niet brutaal. Vaak hoor ik over hengstveulens dat ze opdringerig, brutaal ed zijn, en dat je er je handen vol aan hebt. Kun je bij jonge veulens al inschatten hoe hun karakter is op latere veulenleeftijd? Of moet ik als hij straks een jaar of 2 jaar oud is, weer een heel ander karakter gaan verwachten? Ben benieuwd!

Miepie77

Re: KaraKters hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:24

mijn ervaring is dat de meeste veulens wel redelijk hanteerbaar zijn als ze maar regelmatig in handen komen, gedrag wat jij beschrijft komt pas als de hormonen gaan meedoen, maar dat hangt ook van het papier/afstamming af

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 21:28

mijn hengstveulen was ook makkelijk hanteerbaar. Toen hij een jaar werd het plots een heel ander paard. Van verlegen veulen naar een brutale jaarling. Omdat hij altijd veel in de hand geweest was is hij nog nooit echt stout geweest en bleef hij altijd luisteren. Als ik hem 1 seconde uit het oog verlies laat hij me dit meteen weten door eens met zijn lip te happen en uit te testen. Maar met consequent te blijven leert hij dit snel af

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:34

Mijn hengstje was als veulen ook heel aanhankelijk, hoefde hem maar te roepen en hij kwam aan, vond aaien en aandacht leuk, kon goed meelopen aan het halster. Nu als jaarling is hij nog steeds makkelijk, vriendelijk en bijt niet. Maar ik kijk het de komende jaren wel aan of hij zo makkelijk blijft.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:22

Ik heb een 2 jarige hengst die in een groep van 9 staat, als veulen beetje bangig ... Veel in handen geweest en hij doet het super nu. Ik kom er 1 x per week soms 2 , is niet opdringerig bijt of hapt niet en laat veel toe, is nog wel wat angstig soms maar dat komt vast goed ;)
Er lopen wel een paar hengsten in de groep die net zo oud zijn maar al veel brutaler en opdringerig ...heel vervelend .

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:25

Hier op stage ook verschillende jonge hengsten van veulen tot sportpaarden. En over het algemeen zijn ze allemaal prima te hanteren. Bij de oudere (oudste is 4 :P) merk je dat de hormonen, afstamming en hoe hoog ze in het voer staan te maken heeft. Ze worden iets lastiger en onvoorspelbaarder maar verder niets aan de hand, zo lang je bij de oudere maar een ketting gebruikt