.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:32

knip
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-22 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:51

Ferro bloed geeft vaak wel een goed achterbeen en wat massa. Maar karakter is wisselend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:24

knip

NatasjavE

Re: Bekende bloedlijnen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 20:49

Watzoek je nu precies? Een merrie uit een degelijke stam waarvan bekend is dat deze de door jouw genoemde eigenschappen heeft om te kopen of;

Een hengst uit een dergelijke merriestam om mee te dekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:14

knip

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:19

De Karin-stam! Degelijk gebouwde paarden uit een predikaat-rijke lijn, met een fijn karakter en bovengemiddelde gangen. En dan met de name degene die van Tamora afstammen. Er komen bovengemiddeld veel fijne sportpaarden alsmede dekhengsten uit deze stam.

J2L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:22

De meest succesvolle merriestam voor dressuur KWPN is de Otrichta stam. Wij hebben een fokmerrie afstammeling (in 2de lijn) van de alom bekende Charites.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:47

knip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:51

Meid, t is leuk dat je hier geinteresseerd in bent, maar je bent 12 en opent eerst een topic voor iemand anders en nu voor jezelf? Niet hlemaal geloofwaardig he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:52

knip

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:56

Hoe goed is goed? Hier kun je top 200 merrie’s vinden van het KWPN:
http://www.kwpn.nl/2014/02/fokwaarden-merries-online-2/

De volgende stap is dan mijn inziens kijken of daar nakomelingen van te vinden zijn en/of de verkooplijsten van de veulenveilingen in de gaten houden. Of het veulen aan jouw wensen voldoet qua exterieur/beweging/karakter moet je toch ter plekke bekijken. Ook de beste hengsten en merries brengen mindere nakomelingen.

Hou er rekening mee dat andere potentiële kopers deze topmerries ook kennen, en de verkoper ook weet waar hij mee fokt. Veulens uit deze stammetjes hangt meestal wel een prijskaartje aan :$ . En als die er niet aanhangt moet je je afvragen of het veulen wel goed genoeg is voor jouw doel :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:58

gabixcoen schreef:
Hebben jullie misschien voorbeelden van merrie's uit die stam waar veulens van zijn gefokt.

edit: Ik doe het voor hun je hoeft niet meteen zo bot te doen hoor! Ik help ze alleen.

En hierboven zeg je dat je het voor jezelf koopt? Sorry ik kan dit niet zo geloofwaardig vinden, en ik bedoel het niet bot. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:01

knip
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-22 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:17

Kwaliteit kun je beoordelen, genetisch kan iets tot de top behoren, maar dat is geen garantie. Ook is het de vraag of je met die intentie zoek. Kwaliteit op of iets boven het gemiddelde geeft mogelijkheden genoeg op regionaal en nationaal niveau. Opleiden, en hele traject bepalen zeer zeker ook het niveau wat bereikt kan worden. Succesly met je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:24

knip

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:49

Heel simpel gezegd, kan een paard met een heel goed papier en uit een beste moederlijn uiteindelijk ook tegenvallen.
Mijn Tip was, om vooral naar het paard te kijken, en het zo te beoordelen op basis van Exterieur en bewegingen, die dan gemiddeld of iets boven het gemiddelde zitten.
Tevens kijken of het paard een een fijn meewerkend karakter heeft (de instelling om te werken).
Daarna misschien in afweging nemen de afstamming van het paard.
Verder zou je een beetje kunnen kijken wat je eisen zijn. Moet die echt internationaal door gaan breken, of wens je een paard op regionaal niveau. Voor dat laatste is een paard met gemiddelde beweging en exterieur voldoende, met een meewerkend karakter, zeker voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 13:58

knip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:02

gabixcoen schreef:
Oke dankjewel, ik ga binnenkort als ik ze weer zie zeggen dat het beste is om misschien naar een veulenveiling te gaan. Dan weet je een beetje hoe het gaat en later misschien een veulen kopen.

Op een veulenveilig zul je enkel leren dat veulens duur zijn, die daar te koop zijn dan dus dat heeft geen zin tenzij je er veel geld voor over hebt.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:05

Veulen kun je volgens mij beter bij de fokker kopen. Niet om een veiling af te doen, waar ze vaak een mooie selectie van hele beste veulens hebben.

Persoonlijk zou ik een 2,5 a 3,5 jarige, kun je rustig mee aan de slag.
Veulen moet je lang op wachten, bij een 3 jarige weet je dus ook hoe die uit de verf is gekomen.
Vaak worden ze als ze in training zijn mooier, komen vaak nog wat bij (groei).
Bevalt die niet dan verkoop je ze makkelijker (beter, zeker als ze rij klaar zijn).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:07

knip

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:12

Begrijp me niet verkeerd. Je bent heel jong en hebt nog niet echt verstand van paarden. Ik zou zeggen, maak eerst lekker veel rij uren op de manege en met je eventuele verzorgpaard. Als je dan voor jezelf een paard wil en mag van je ouders, ga dan bij verschillende dieren kijken met iemand die er verstand van heeft. Misschien je instructeur of de eigenaar van je verzorgpaard? Koop in overleg een paard dat bij je past. Een veulen zal ik je niet aanraden. Het klinkt heel romantisch, maar het opfokken van een veulen kent vele risico's en het opvoeden en africhten met de tijd is een werk voor ervaren mensen, trainers en professionals. Het is altijd leuk om je in foklijnen en merriestammen te verdiepen, maar bedenk je, dat een paard uit een goede lijn niet goedkoop zal zijn.
Waarom vragen anderen jou om een paard voor hen te zoeken? Dat kunnen ze beter aan iemand vragen met veel verstand van paarden en veel ervaring. Of zoek je alleen voor jezelf? Dat is mij niet helemaal duidelijk namelijk.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:14

Tot 2 jaar doe je er weinig mee,puur basis, hoefsmit, vast leren staan etc.
Goede opfok, voor een evenwichtig karaktervorming heel erg belangrijk.
Dus koop je een 2 a 3 jarige dan moet die ook nog gewoon alles leren.

Verder altijd goed om rond te kijken, en ook bij z'n veulen veiling te kijken hoe de veulens zijn. Leuk uitstapje en leerzaam. Goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:23

knip
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-06-22 23:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:24

Gabi, de meeste meiden van jouw leeftijd zijn hiern og niet zo serieus mee bezig en openen enkel dit soort topics om te fantaseren en niet vanuit een serieuze invalshoek. Dus mocht je serieus zijn, dan zullen wij ook serieus zijn, het is alleen even wennen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 14:25

knip