Vast trainingsschema voor je shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponieszlover

Vast trainingsschema voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:34

Hoi allemaal! :wave:

Ik had het pas met iemand over vaste trainingsshema's voor je paard of pony en ben eigenlijk wel benieuwd of jullie met een vast schema werken voor je shet. Ik heb zelf helaas geen geschikt ruitertje voor mijn shet dus het blijft voor ons nu bij longeren, losgooien, wat grondwerk, wandelen, vrijheidsdressuur en veel knuffelen en tutten natuurlijk. :)
Voor het opbouwen van spieren en conditie denk ik zelf dat een schema wel goed zou kunnen werken maar wordt dit niet te saai voor je pony, altijd het zelfde schema afdraaien, je pony is natuurlijk geen robot.
Daarom ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie over trainingsschema's voor je shet vinden en wat jullie schema's eventueel zijn als jullie hiermee werken.

OneAndOnlyx

Re: Vast trainingsschema voor je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 20:37

Ik longeer mijn 2 shetjes eens in de week en ga met ze draven aan de fiets eens in de week(dus 2 x in de week beweging)

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:03

Ik heb geen schema behalve dat Gipsy op woensdagmiddag als vast programma met mijn zoontje in de les loopt maar de andere dingen zoals longeren, grondwerk, fietsen, mennen, wandelen, spelen, NH en VD doen we wel verspreidt en afgewisseld zodat het allemaal leuk blijft.
Hij heeft rustdagen ertussen en soms wat actievere dagen.
Met Guus (11mnd) volgen we niet veel schema, ze hobbelt mee aan het halster en wandeld de korte buitenritjes mee achter Gipsy aan.

Een Schema heb ik voor Gipsy toen hij wat zwaar was wel gevolgd, nu is hij afgevallen en wisselen we af maar blijven wel sportief dus.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:17

Klinkt allebei goed! Bedankt voor jullie reacties! :) ik werk zelf ook niet met een vast schema maar kijk ook een beetje waar hij zelf zin in heeft, hebben we er allebei meer plezier in. Baal er wel van dat ik geen geschikt ruitertje kan vinden, lijkt me zo leuk om te zien hoe goed hij het dan doet! Goofy is in het begin alleen altijd erg stout dus durf er geen kindjes op te zetten die nog niet goed kunnen rijden en snel bang zijn. Mn zusje rijdt af en toe maar vind zijn kleine bokjes ook eng dus zij kan hem ook niet doorrijden. Ik denk dat ik gewoon moet wachten tot ik ooit geluk heb en iemand vind onder de 1.50 en 40 kilo... :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:21

Ik ga komende week met mijn 2 jarige beginnen, dus heb eigenlijk nog geen schema maar wil wel een schema gaan opstellen. Uiteraard zal dit in het begin nog enkel korte stukjes longeren zijn en er wordt een begin gemaakt met verkeersmak worden en uit de groep halen en meelopen.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:43

ponieszlover schreef:
Klinkt allebei goed! Bedankt voor jullie reacties! :) ik werk zelf ook niet met een vast schema maar kijk ook een beetje waar hij zelf zin in heeft, hebben we er allebei meer plezier in. Baal er wel van dat ik geen geschikt ruitertje kan vinden, lijkt me zo leuk om te zien hoe goed hij het dan doet! Goofy is in het begin alleen altijd erg stout dus durf er geen kindjes op te zetten die nog niet goed kunnen rijden en snel bang zijn. Mn zusje rijdt af en toe maar vind zijn kleine bokjes ook eng dus zij kan hem ook niet doorrijden. Ik denk dat ik gewoon moet wachten tot ik ooit geluk heb en iemand vind onder de 1.50 en 40 kilo... :j

Graag gedaan :)
Ik vind het ontzettend leuk om die oudste van ons onder het zadel te zien, mijn zoontje is pas 4,5 en rijdt erg leuk, ze leren elkaar erg veel! Gipsy is ook pas 4 en vaak net zo eigenwijs als mijn zoontje.. 8-)
Ik hoop dat je iemand vind, dan kun je ook zo genieten :) gewoon rustig opbouwen en niet te vaak als je een jong ruitertje hebt want jonge kinderen hebben vaak nog niet zoveel concentratie als een oudere ruiter.
Ik heb wel voor mijn zoontje een bodyprotector (en uiteraard een cap) voor de veiligheid..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 12:39

Ik heb geen vast schema, ik ben afhankelijk van mijn werkrooster wanneer ik train. Ik rij mendurance dus ik werk wel met een opbouwschema maar dat is geen vast gegeven want het moet voor de pony ook leuk zijn. Streven is dat ik per week de afstand rij van de aankomende wedstrijd. Volgend weekend rij ik 30 km wedstrijd dus rij ik minimaal 30 km per week waarbij ik per week de snelheid uitbouw. In maart reed ik bijv 20 km in twee uur, een maand later in 1 uur en drie kwartier en nu anderhalf uur. Elke training wordt gevolgt door minimaal een rustdag

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 19:15

@Bucha; een bodyprotector vind ik indd ook wel erg veilig voor die kleintjes! En rustig opbouwen zal sowieso het geval zijn want ponylief heeft ook geen geweldige concentratie tijdens het rijden :')

@Napie; Klinkt goed! Ik men dan zelf wel niet maar zo opbouwen als jij doet lijkt me erg goed en indd goed uit te voeren doordat er geen vaste tijden, dagen enz zijn !

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:19

Hier geen vast schema, maar de laatste maanden heb ik de training wel opgebouwd dat ze nu 4x per week minstens aan het werk is. Lange lijnen, longeren (met of zonder bijzet), dubbele longe, slepen, onder het zadel... maar vaak genoeg afgewisseld met grondwerk, vrijheidsdressuur, wandelen of gewoon een rustdag. Hangt af van het weer, school etc. Dus verschilt elke week wel, ik hou het wel bij op een kalendertje, vind ik wel leuk zo een overzicht :)