Prijzen AMHA in Nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Prijzen AMHA in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:20

Ik heb de laatste jaren veel pech gehad met de paarden, ze hebben een vermogen gekost en ik heb gezegd dat ik ermee ophoud
(De twee grote voortijd gepensioneerden en mijn dwerg blijven uiteraard zolang ze willen)
Maar ja... straks geen paarden meer? -O-

Nu ben ik altijd weg geweest van kleine paarden en zei altijd dat ik uiteindelijk, als de grote er niet meer waren, twee of drie shetten wilde. Na ellende met twee shetters met cushing en ernstig HB en het feit dat onderhand een groot deel van de shetters om mij heen vroeg of laat met HB te maken krijgt, ben ik daarvan terug gekomen.

En nu zit ik dus af en toe stiekem verlekkerd naar de AMHA te kijken. Ik vind ze erg leuk, maar de prijs is dat ook. Dat snap ik ook wel, maar ik vraag mij af of er verschil zit in de prijzen hier in zweden en in Nederland.

Hoe liggen de prijzen van de AMHA's in nederland eigenlijk?

Emma_Jane

Re: Prijzen AMHA in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:29

De AMHA prijzen verschillen heel erg. Bij de ene Fokker is het heel goedkoop en de andere duur. De prijs ligt ook aan hoe luxe het paardje is en welke ouders het paardje heeft.

Succes met zoeken en hopelijk kom je een leuke AMHA paardje tegen!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:37

Vooralsnog zit het er nog lang niet aan hoor. De zieke shetten hebben echt een vermogen gekost en ik heb hier natuurlijk nog 3 paarden lopen. Plaats zat... dat is het punt niet. Maar ze hebben allemaal toch verzorging nodig, zoals hoefzorg etc. Maar het is toch de vraag of het buiten bereik ligt of niet.

Ik heb hier wat rondgekeken en de prijzen ligt veelal rond de 2500. Idd zal het eraan liggen of je goed fokmateriaal hebt.
Goede ouders/kampioenouders zullen duurdere nakomelingen hebben, maar fokken is feitelijk niet mijn bedoeling. Maar ik zou dan dus geen kruising willen, juist vanwege de AMHA eigenschappen
(dus geen minishet)

Maar ik was eigenlijk benieuwd naar de prijzen in nederland. Op de sites van de fokkers staan geen prijzen, dus daar word ik niet veel wijzer van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:46

Ik denk dat het helpt als je wat meer omschrijft wat je zoekt bijv: merrie/hengst/ruin, leeftijd, showkwaliteit of niet, kleurwensen (een 'simpele vos' zal gunstiger geprijst zijn) dat soort zaken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:54

eh tja... geen idee eigenlijk. Ben mij alleen maar aan het orienteren, want het is toch nog veel te vroeg om te kopen.
Ik wil eigenlijk alleen kijken of het binnen mijn bereik ligt/haalbaar is. (later als ik groot ben :p ) Ik heb verder geen fokwensen, dus merrie/showmateriaal etc is helemaal niet nodig. Leeftijd is ook niet zo belangrijk, al gaat mijn voorkeur uit naar ouder dan 3. Hengst is niet handig, omdat ik altijd nog minimaal 1 paard hier heb staan en dat is dan altijd een merrie (heb 3 merries) Kleurwensen heb ik ook niet, maar het paardje zou mij wel een beetje moeten aanspreken.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:35

Prijzen zijn erg verschillend heb ik wel gemerkt. Kan je weinig over zeggen..

Je zou trouwens ook eens kunnen kijken naar nmprs paardjes. Die zijn ook mooi!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 07:48

NMPRS is shetlander gefokt en dat wil ik juist niet. Ik zou de prijzen wel eens een tijdje in de gaten willen houden om inderdaad dat inzicht te krijgen, maar fokkers zetten nooit prijzen op hun sites dus dat is erg lastig. Ik zou eigenlijk wel willen weten of er prijsverschillen zijn tussen nl en zweden. De shetlanders zijn in zweden in ieder geval veel duurder dan in nederland.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:29

Niet alle NMPRS zijn shetland gefokt en daarbij hoe denk je dat de AMHA is ontstaan? Daar zit ook o.a. Shet achter.
Prijzen zijn heel verschillend. Er staan best wat hengsten voor "weinig" te koop. Maar ligt er net aan wat je indd zoekt wat voor prijskaartje eraan zit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:57

Ik zie op de markt in elk geval 1 tweejarig hengstje staan voor 375, daar komt dan ongeveer 200 aan castratiekosten bij, dat wordt dan dus om en nabij 600 euro en dan moet je hem ophalen. Hoeveel kost een retourtje zweden? Waarschijnlijk zit je dan rond de 1000 euro in totaal?

Misschien als je mensen persoonlijk benaderd dat je op zoek bent naar een lief ruintje of hengstje die voor de fok on-interessant is dat mensen een mooie prijs voor een goed huis voor je willen maken? Vragen staat vrij natuurlijk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:18

Zamora, ik heb het idee (en begrepen uit de info die ik heb gelezen) dat de NMPRS meer shetlandbloed voort dan de AMHA? AMHA is volgens mij ook meer gebouwd als een warmbloed?

Troy, het zijn idd een aantal overwegingen die je moet doen. De prijs van transport moet je meerekenen. Idd zou je met fokkers kunnen bekijken of iets oninteressant is voor de fok, bv een hengstje. Vaak valt te overleggen dat hij bij de fokker blijft staan tot na castratie (vanwege mijn merries)

Prijs is dan wrs aantrekkelijker dan een merrie. (tenzij het om een ongeschikte merrie voor de fok gaat of een merrietje dat al wat meer op leeftijd is en waarmee men om die reden niet meer wil fokken, neem ik aan)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:25

Het hele kleine grut heeft makkelijker problemen richtinging HB omdat ze minder nodig hebben/kunnen hebben dan je denkt. Zeker naast en dus als gezelschap voor een grote pony/paard gaat dat snel mis.

Van wat ik zie en hoor zit je dan beter richting welsh a, minder HB en kunnen qua hoeveelheden voer beter met je "grote" paard mee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:30

voorlopig komt er nog geen klein grut, dus het is nog maar de vraag of de grote er dan nog zijn. Ik wil uiteindelijk nl , als ik met paarden doorga, volledig naar klein grut.

Naar wat ik van meerdere mensen heb begrepen is de AMHA veel minder bevattelijk voor HB dan de gemiddelde shet, ijslander, fjord of haflinger.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:34

Persoonlijk snap ik de specifieke wens ook niet zo al weet ik dat je het al heel lang roept. :D
Ik hoop dat je wat geschikts zult vinden, heb je na alle ellende wel 'verdiend'. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:39

TurdusMerula schreef:
Persoonlijk snap ik de specifieke wens ook niet zo al weet ik dat je het al heel lang roept. :D

Hoe bedoel je? Ik leg het graag uit?
Bedoel je de specifieke wens voor een AMHA of de wens voor een klein paard? Of voor een paard? :o?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 14:54

liljebo schreef:
Zamora, ik heb het idee (en begrepen uit de info die ik heb gelezen) dat de NMPRS meer shetlandbloed voort dan de AMHA? AMHA is volgens mij ook meer gebouwd als een warmbloed?

Amha voert ook shetbloed. bijna alles stamt er van af.
Er zijn ook zat leuke nmprs paardjes te vinden die veel amha bloed en welsh bloed voeren :j
Ik zou me zelf niet vastpinnen op enkel AMHA , Amha is niet heilig en je hebt er leuke dieren tussen . maar net zo goed bij de nmprs daar heb je ook echte " warmbloedjes " tussen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:09

Persoonlijk vindt ik het kleine grut ook te klein om fijn te kunnen verzorgen of mee te wandelen. Lijf protesteert tegen het 3dubbel moeten vouwen om overal bij te kunnen, pony die protesteert omdat je al snel voetjes te hoog of te ver opzij neemt bij uitkrabben/bekappen. En daar kwam ik ook pas achter toen ik hier een shet had staan, die was 97cm en kon ik rustig op mijn billen half onder gaan zitten zo braaf, maar dan nog was het voor mij ongemakkelijk. Nu welshje dat rond de 118 uit gaat komen en dat gaat gewoon stukken makkelijker. Idem voor er mee wandelen, want welsh heeft wel een staptempo wat heel dicht bij mijn wandeltempo ligt. Neemt niet weg dat ik die aparte kleurtjes ook erg leuk vindt :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:13

Ik denk ook dat het qua HB niet veel scheelt of je een AMHA neemt, zoals gezegd voeren die ook shetbloed. Daarbij denk ik inderdaad dat het gewoon de kleintjes in het algemeen zijn die snel overvoerd zijn.
Als ik kijk wat ze mijn ukkie (b pony) naar binnen willen gooien dan knijp ik soms ook in mijn handjes dat er niets gebeurt.

Het verschil in % hoefbevangen shets tegenover minipaardjes komt vooral door het verschil in houden denk ik. Shets zijn toch vaak goedkope maatjes of leuk voor erbij, die zijn vaak veel te dik en/of krijgen veel te veel. AMHA's worden toch vooral voor de show's aangekocht (ivm prijskaartje koop je die niet zomaar) en dus op betere conditiescore gehouden.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:17

Denk dat de prijzen van rond de 2500 euro in Zweden dan niet zo heel erg verschillen van hier in België bijvoorbeeld voor een goede AMHA. Je kan in Nederland al goedkopere vinden maar dan hebben ze meestal toch niet echt de correcte bouw van een AMHA. Je kan namelijk makkelijk AMHA's kopen met de bouw van een shetlander. Het is niet omdat je dat blauw AMHA certificaat erbij koopt dat je automatisch een luxe minipaard hebt gekocht...je moet echt wel uit je ogen kijken voor een luxe paardje te vinden,...en hoe mooier en luxer ze zijn...hoe duurder. Al vind ik nu ook wel dat er mode verschijnselen zijn bij de AMHA's en als er een gekend "modemerk" (naam van bekende stal bijvoorbeeld ;) ) opstaat, dan kan je soms nog veel hogere prijzen voor betalen tot 15000 euro soms... :roll:

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 15:21

Happinez, ik ging eigenlijk uit van hetgeen ik op google en bij fokkers kon vinden en daaruit maakte ik op dat de europees meer richting shetland neigt, maar ik kan het best fout hebben.

Begrijp mij goed... ik ben weg van shetlanders, maar ze hebben, juist vanwege de koudbloedaard, een behoorlijke predispositie voor EMS en HB en voor zover ik van meerdere fokkers heb begrepen is dat bij de miniatuur minder, eenvoudigweg omdat er meer 'warmbloed' in zit. Maar goed... ik heb tijd zat om eea te volgen, dus ik blijf er voorlopig over lezen
(en wie weet... misschien komt het nooit verder dan dat)

Tamary ik heb dus mini's gehad en ik vind het geweldig. Je kunt er hele leuke dingen mee doen en ik vind ze gewoon leuk. Ik ga er gewoon bij op de grond zitten met poetsen, hoeven uitdoen etc. Doe ik bij mijn dwergje ook. Die heeft verhoudingsgewijs een heel groot lijf en hele korte pootjes en kan dus nog veel minder gemakkelijk de voetjes tillen (is ook nog eens op leeftijd), maar ik leg het hoefje dan gewoon op mijn schoot als ik op mijn knieën zit. Mijn hoefsmid heeft ervaring met kleintjes, dus die gaat daar ook heen goed mee om.

edit. laureas, ik heb zelf ook het idee dat het prijsverschil niet zo groot is. Extra veel betalen omdat het uit een bepaalde stal komt, zou ik niet zo snel doen. Beestje zou mij vooral moeten aanspreken.

Maar goed... nog even voor de duidelijkheid. Ik kijk alleen rond, stel vragen en orienteer mij, maar voorlopig komt er niets bij en het is helemaal niet zeker dat er een miniatuur komt.
Ik zou het zonder meer heel graag willen, maar de mogelijkheid , ook financieel, moet meer dan ruim voldoende aanwezig zijn.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:33

ik denk dat je beter naar het paardje kan kijken, welk type het is en dan pas naar een stamboek/afstamming.

En daarnaast niet geheel onbelangrijk, wat wil je er in de toekomst precies mee ?
Enkel wandelen , trutten en een showtje ( zijn die in zweden ? ) of juist mennen of dergelijke.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:33

NMPRS fokt al lang niet meer zo met shetlands...maar kruist wel veel mini rassen onderling naar mijn mening...AMHA X NMPRS, of Duitse classics, mini appaloosa en welsh bijvoorbeeld...nu komen er ook nog ASPC's bij. Dat is bij het NMPRS allemaal mogelijk, dus maken de fokkers er ook gebruik van, als het onder de 1.06 blijft, is het een mini en wordt het ingeschreven bij NMPRS.

Voor de rest denk ik dat je gedachtengangen redelijk juist liggen, Liljebo. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 18:22

Ah ok, fijn om dat allemaal een beetje helder te krijgen. Ik zal gewoon de info een tijdje blijven volgen.

Happinez, bedoeling is gewoon gezelligheid, beetje tutten en werken met de lange teugel.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:10

Denk niet dat je kunt zeggen dat AMHA paardjes luxer gefokt zijn dan die van het NMPRS. AMHA paardjes laten het helaas vaak liggen in het gangwerk, dat is bij het NMPRS gemiddeld genomen beter. Bij het NMPRS zijn de ouderdieren veterinair gekeurd en stamboek opgenomen. Bij het AMHA vinden ze een veterinaire keuring niet nodig. En wat het Shetlandbloed betreft......hoe denk je dat de AMHA paardjes ontstaan zijn ? Deze gedachte is erg kort door de bocht hoor.

Staar je niet blind op het AMHA stamboom, NMPRS paardjes zijn niks minder dan AMHA paardjes, integendeel.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:18

ben het helemaal eens met bovenstaande, NMPRS paardjes zijn tegenwoordig ook vaak mooier en luxer dan menig AMHA paardje, de prijzen liggen iets gunstiger maar dat scheelt niet al te veel hoor, mensen willen vaak een AMHA omdat het een AMHA is, maar kijk ook eens rond bij de fokkers die NMPRS paardjes te koop hebben staan, paardjes die ook erg leuk zijn en vaak met zorg goed gefokt zijn de mini appaloosa's, in verhouding zijn ze iets goedkoper, maar het is een sterk en gezond ras

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 07:10

Ok bedankt voor de info. Ben ik weer een beetje wijzer . :)