Idd interessant idee, maar zonder te testen niet te bewijzen. Plus ik zie nog wel wat haken en ogen. Vergeten wordt er imo dat elk paard zijn eigen lichaam heeft, zijn eigen verwerkingssyteem van de organen (de ene verteerd voer beter dan de ander enz enz), zijn eigen (omdat de Nederlanders er geen woord voor hebben) Kreislauf
Elk paard is anders van de chemie en samenstelling, en elk lichaam werkt op z'n eigen manier. Dat is iets wat per familie wel vrij gelijk kan zijn, maar niet kwa ras. Zo zie je bv ook dat bepaalde families (mensen) een bepaalde ziekte veel meer voorkomt. Dat zou imo ook nog een reden kunnen zijn waarom bepaalde paarden veel meer last hebben dan andere. Snap je hoe ik het bedoel??? vind het echt moeilijk te omschrijven
Maar bij mij rijst dan ook de vraag, waarom zou je dat willen uitzoeken??? Vrijwel alle PSSM positieve paarden hebben problemen, het is niet te genezen en imo moet je die lijnen niet willen behouden (voor de fok niet en voor de sport niet). Dus wat voor nut zou het hebben er moeite, tijd en geld in te steken om dat uit te zoeken??