Merrie per ongeluk gedekt, hoelang nog hengstig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hanneke_68

Merrie per ongeluk gedekt, hoelang nog hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 19:22

Misschien een domme vraag maar ik heb me er echt nooit in verdiept! Mijn merrie (Holsteiner) is zaterdag per ongeluk gedekt door 1 van de Friese hengsten hier op stal. Blijkbaar heeft de groom haar laten ontsnappen en is de hengst toen ook uit zijn kamp gebroken (vraag me asb niet hoe!) En heeft hij haar gedekt. Zij was op dat moment hengstig. Nu vandaag zie ik dat zij nog steeds 'knipoogt', betekend dit dat zij niet drachtig kan zijn? Of ben ik nu naief?
Sorry als dit lijkt op een domme vraag maar het was nooit de bedoeling om haar te laten dekken en dus heb ik me nooit hierin verdiept.

FriesWytske

Re: Merrie per ongeluk gedekt, hoelang nog hengstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:24

Kan zijn dat ze niet drachtig is. Maar zou haar voor de zekerheid over 14 dagen laten scannen. Dan weet je helemaal zeker of ze drachtig is of niet. Zo ja, dan kunnen ze er nog wat aan doen. Tenminste als je dat wilt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:27

even opgezocht:

als je niet weet wat de cyclus van je merrie is dan blijft het dus gokken. wat je kan doen is de merrie schouwen een dag of 16 na de dekking.
als je merrie niet hengstig is merk je dat snel genoeg (staldeur ertussen kan dus geen kwaad, vanwege de maaiende voorbenen mocht ze de hengst ‘afslaan’)

zonder echo is er niet met zekerheid te zeggen of je merrie drachtig is.

bron: goeievraag.be

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:28

als ze nou hengstig is, is ze nou niet drachtig. en het is niet over 14 dgn laten scannen, maar tussen de 18 en 20 dgn laten scannen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:29

Wil je het veulen behouden mocht er wat inzitten?
Mocht je het veulen niet willen dan zou ik haar hengstig laten spuiten.
Wel op kosten van de hengsten eigenaar overigens

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:57

Dat ze een paar dagen na de dekking nog hengstig is zegt niks. Kan je niks over zeggen. Over 18 dagen scannen, dan weet je het. Misschien kunnen ze het dan nog wegknijpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:59

Zou je een veulen willen, dan over 18 dagen laten scannen.
Wil je geen veulen, hengstig laten spuiten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:05

Ik acht de kans klein dat ze drachtig is, het is nu woensdag. Als ze zaterdag ook de eisprong had gehad dan had ze nu eigenlijk wel klaar moeten zijn met de hengstigheid. Maarr.. sperma leeft nog zeker een dag of twee in de baarmoeder. En als ze nu het einde nadert van de cyclus kan het alsnog raak zijn. En daarom blijft de kans wel degelijk aanwezig dat ze drachtig is. Wil je zekerheid dan kun je het beste scannen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:09

kijk als ze echt drachtig is...heb je wel wat te verkopen straks het kost je geen dekgeld en het is ook heel leuk als het zo is.
heb je n sport cariere die voorgaat dan weet je wat je moet doen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:12

Cassidy schreef:
Zou je een veulen willen, dan over 18 dagen laten scannen.
Wil je geen veulen, hengstig laten spuiten.

dit is ook mijn advies.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:16

kwita;
geloof dat ook de paardenmarkt erg op zijn gat ligt, zeker voor kruisingen. En verkopen vind ik sowieso geen reden om een veulen te fokken

Ik zou de merrie ook hengstig laten spuiten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:22

Hengstig spuiten vlak na de hengstigheid kan niet.
Merrie kan na een dekking nog steeds hengstig zijn, na de eisprong neemt de hengstigheid snel af. Een dekking 2-3 dagen voor de eisprong kan nog steeds resulteren in dracht, omdat sperma tot 72 uur in leven blijft.
Beste is 14 dagen na de dekking scannen. Dan kan al gezien worden of er dracht is (oa omdat er dan een groot corpus luteum zichtbaar is, maar in principe kan ook het embryo al gezien worden). Dan kun je ook meteen hengstig spuiten. Zijn er geen tekenen van dracht op 14 dagen scannen, hoef je ook niet hengstig te spuiten, en dat scheelt weer. Daarna wel even in de gaten houden of de merrie idd weer hengstig wordt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:23

kwita schreef:
kijk als ze echt drachtig is...heb je wel wat te verkopen straks het kost je geen dekgeld en het is ook heel leuk als het zo is.
heb je n sport cariere die voorgaat dan weet je wat je moet doen

Je vergeet dat je wel extra kosten hebt voor dierenarts, paspoort, entingen, chippen en dat soort dingen. Dus TS, als je geen veulen wilt, hengstig spuiten. Kost je niet zo heel veel en kun je eventueel nog verhalen op de eigenaar van de hengst.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:24

ponyparadijs schreef:

Waarom op kosten van hengst eigenaar? Lees dat merrie ook losgebroken is. Die staat te paraderen voor de hengst. Hij zou geen hengst zijn als ie geen reacties zou geven.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:45

Hallo! Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik woon in Zuid-Afrika en helaas heeft mijn merrie 4 weken terug 'perdesiekte' gehad.(In Ned bekend onder de naam 'paardenpest'.) Haar gestel is heel erg af, zij is te mager enz. Dus voor mij is de optie 'afspuiten' niet goed. Ik denk dat ik haar daar meer kwaad dan goed mee doe. Maar als er een zwangerschap is dan wil ik voor haar het beste kunnen geven. Nu net met de eigenaresse van de hengst gesproken en zij is bereid om te betalen voor het afspuiten maar toen ik zei dat dit niet echt een optie is voor mij heeft ze gezegd dat ik mijn merrie kan laten scannen op haar kosten. De hengst is trouwens een uit Nederland naar hier geimporteerde Fries. En hij is erg mooi! Ondanks dat het nooit de bedoeling was om haar te laten dekken zal een eventueel veulentje welkom zijn. Ik wil net weten of ze drachtig kan zijn, zodat ik haar de juiste voeding en bewe ging etc kan geven. N.a.v. jullie reacties denk ik dat ik maar op de aanbieding van de eigenaresse van de hengst inga en haar laat scannen zodra dit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:46

Ik denk dat een dracht veeeel zwaarder is en je merrie helemaal afmat, dan hengstig spuiten..

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:47

Persoonlijk denk ik dat het voor de merrie zwaarder zal zijn om drachtig te zijn en te moeten bevallen als ik je verhaal zo lees. Dan is afspuiten veel minder belastend.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:48

Als ze slechte conditie heeft is hengstig spuiten een betere optie als dragend laten mocht ze dragend zijn.
Heeft weinig verkeerde invloed. Is shotje hormonen

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:50

Ik sluit me aan bij kleinvosje.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 20:57

ponyparadijs schreef:

Merrie ontsnapt toch? Waarom moeten die hengsten er nou weer op aangekeken worden? Merrie eigenaar heeft net zo goed een vruchtbaar dier, als je niet wil fokken moet je die maar laten helpen. Niet de hengsten eigenaar aankijken.

Hanneke_68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 21:06

Ik begrijp wat jullie bedoelen maar de dierenarts hier heeft ook gezegd dat het nu afspuiten niet verstandig is. Ik weet niet of ze hier dezelfde middelen gebruiken als in Ned. Maar hij vind het zeer onverstandig om af te spuiten. Zoals gezegd, ik weet niet hoe dit soort dingen werken en wil het beste voor haar. Een zwangerschap is volgens de D.A. minder belastend dan afspuiten en ik sta niet afwijzend tegenover een veulentje?! Zeker na onze doorgemaakte laatste weken waarin ik haar bijna ben kwijtgeraakt, besef ik hoeveel zij voor mij betekend! Dit moet ook heel moeilijk voor jullie zijn om te begrijpen, maar deze hengsten staan achter 1 enkel lijntje horsetape zonder electriciteit erop want 'ze zijn zo braaf'. En een groom hier denkt hij heeft de wijsheid in pacht en zet mijn herstellende merrie in het kampje naast de hengst dan gebeuren zulke dingen makkelijk! Ik zelf zit helaas al 9 weken met een aan 2 kanten gebroken enkel en kan dus ook niet elke dag daar zijn zoals ik anders altijd daar ben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:23

Heeft de DA ook uitgelegd waarom afspuiten belastender zou zijn? Immers is het alleen even een hormonenkwestie.. Een pittige wellicht, maar ik zie niet in hoe belastend dat kan zijn tegenover een dracht. Een veulen is een dracht van 11 maanden waarbij de laatste 5 a 6 maanden veel energie gevergd gaat worden het moederlichaam. Het veulen groeit met 500gr per dag gedurende de laatste maand. De merrie moet voor deze energie zorgen. Dat de bevalling dat een flinke marathon is. Daarna moet ze het nog zogen voor zeker 4 a 6 maanden. Er zijn merries die helemaal leeggezogen worden en graatmager zijn. Ook dat kost energie. Ik snap daarom niet waarom de Da zegt laat het veulen maar komen, want afspuiten vergt te veel energie.

Goed om te horen dat je merrie herstellende is. Ik dacht zelf altijd dat paardenpest altijd dodelijk was.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:43

paardje1983 schreef:
als ze nou hengstig is, is ze nou niet drachtig. en het is niet over 14 dgn laten scannen, maar tussen de 18 en 20 dgn laten scannen.

Even lezen. De hengst heeft haar merrie vorige week zaterdag gedekt. Dus dat is nu 4 dagen geleden. Dus dan kom je op over 14 dagen laten scannen. Want dan zit je dus op de 18 dagen.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:45

Toydoll schreef:
ponyparadijs schreef:

Merrie ontsnapt toch? Waarom moeten die hengsten er nou weer op aangekeken worden? Merrie eigenaar heeft net zo goed een vruchtbaar dier, als je niet wil fokken moet je die maar laten helpen. Niet de hengsten eigenaar aankijken.

Een merrielaten helpen? Kan dat ook al?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:49

Lijkt mij zeer onverstandig. Het is ook een discussie die hier eigenlijk ook helemaal niet op z'n plaats is.