vrucht teklein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BonnyDione

vrucht teklein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:50

Hoi bokers,,
Ik heb een vraag ik heb mijn merrie dit jaar 15 mei laten insemineren..
Nou was ik vandaag naar de DA voor een echo om te kijken of ze drachtig is wel of niet ..
maar nou kwam de DA er mee dat er wel een vrucht zit maar te klein voor de dagen dat ze drachtig is .. ze is nu 20 dagen drachtig..
maar de DA zei tegen mij dat het 2 kanten op kan dat de vrucht kleiner wordt en dat het dood is en dat ze binnenkort hengstig wordt maar de baarmoeder is pot dicht op dit moment. . Of dat het straks een groeispurt maakt en dan is er niks aan de hand..
ik vroeg me af of er mensen zijn die enige ervaring hier in hebben of het ook hebben mee gemaakt bij hun merrie en hoe het afgelopen is.. mijn merrie is kwa gedrag erg opstandig en agresief naar andere paarden op dit moment wat ze nooit is geweest .. ze is erg met der zelf bezig en als er een ruin zelfs merrie toe begint ze al met der oren plat en hoeven trappen naarachter .. normaal ggesproken is het een heel rustig paard met rijden is er ook zowat niks aan te beginnen erg stug en let meer op de paarden die ook in de bak lopen ... meschien even informatie die daar bij kan helpen

Ashley5760

Re: vrucht teklein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:53

Komt wel eens voor, zou over een week even laten scannen dan moet er wel groei zichtbaar zijn. Zo niet zul je andere maatregelen moeten nemen denk ik.

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 18:08

Dankje wel ashley

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:10

Toevallig bij mijn merrie ook is op 19 mei geïnsemineerd ook van de week laten scannen er zat een klein vruchtje. De merrie die voor ons gescand was had hetzelfde.
De Da raadde aan om over 3 wkn weer te scannen. Hij heeft het vaker gezien dat er dan 3 wkn later een grote vrucht zat.
Ik zou gewoon na 3 wkn weer scannen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:17

Gewoon nog een keer laten scannen en zien of het groeit.

De mijne is gescant op 14 dagen. Extreem vroeg dus, maar dit was vanwege een raskeuring waarvoor ik haar graag mee naar huis wilde nemen. Die 14 dagen was 14 dagen na de laatste dekking (ze is 10 dagen - 6 keer - ) gedekt. Maar daarover is dus geen twijfel mogelijk.

Op 35 dagen weer laten scannen, was de vrucht zeker niet ouder dan 30 dagen :=
Maar het hartje klopte dus verder maar gelaten wat het is. Buik groeide goed, veulen bewoog duidelijk.

En raad eens :D Merrie is bevallen op 324 dagen dracht van een bonk van een veulen, waar je echt niet aan af ziet dat ze "zo vroeg" is (merrie droeg eerder 341, 340, 340, 328). Dus niks meer te merken van een eventuele achterstand!