trekpaardtype kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

trekpaardtype kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:22

weet iemand nog fokker of handelaren of iets met trekpaard rassen? internet staat vol met leuke kwpn fokkers enz maar trekpaarden vind ik wat lastiger te vinden.

kwita

Re: trekpaardtype kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:27

marktplaats/trekpaarden simpel

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:40

Je kan contact opnemen met de hitsaert, in Zuid beijerland. Deze man bemiddeld ook. Bij meer vragen kan je mij altijd pb'en.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 18:46

Helenalena schreef:
Je kan contact opnemen met de hitsaert, in Zuid beijerland. Deze man bemiddeld ook. Bij meer vragen kan je mij altijd pb'en.

tnx!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:47

Hangt er ook erg van af wat voor ras/type trekpaard je zoekt.

Wij hebben destijds ook rondgekeken in Nederland maar we kwamen toch vooral veel slecht opgevoede paarden tegen en dat is echt niet grappig als het om een trekpaard gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:50

Google eens op Oostburg en Trekpaarden. Dan kom je op een site uit van paardenmelkerij maar deze eigenaar heeft ieder jaar zeker 6 veulentjes en altijd wel paarden te koop die al onder het zadel en voor de kar zijn maar ook jonge groene paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:03

Trekpaardtype is een groot begrip. Daar valt van alles onder van Percheron tot Schwarzwalder Fuchs, via Zeeuws trekpaard en Shire en van alles er tussenin. Er zijn trekpaardrassen die echt zwaar zijn en er zijn slankere types. Wat zoek je precies?

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:07

Op de site trekpaard.be staan veel fokkers in Nederland en Belgie.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:11

Als je naar een shire zoekt kan je bij Robin hood stables kijken.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:18

lizy29 schreef:
Hangt er ook erg van af wat voor ras/type trekpaard je zoekt.

Wij hebben destijds ook rondgekeken in Nederland maar we kwamen toch vooral veel slecht opgevoede paarden tegen en dat is echt niet grappig als het om een trekpaard gaat.

Inderdaad, zo had een vriendin van me een volwassen Ned. trekpaardmerrie die de eerste de beste keer dat de hoefsmid haar hoef optilde, steigerde en een voorbeen om die man heensloeg!
Het bleek dat ze in Zeeland zulke paarden vaak geen voetjes leren geven, maar botweg vastbinden in de hoefstal om zo de hoeven te kunnen doen.

Paard opzij laten gaan als je ernaast staat lukt vaak al niet.

LisaLounda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:21

ik heb al een paar keer gekeken op marktplaats. daar had ik ook een stal gevonden waar ze veel trekpaarden fokken en verkopen! weet alleen niet meer welke maar het is misschien het proberen waard :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:30

Het zijn op zich ontzettend leuke paarden, en er is vast wel wat te vinden. Gewoon blijven zoeken en informatie inwinnen bij mensen die zulke paarden al hebben. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:46

Zoolgangster, tijdens bekappen en beslaan is zo'n bekapstal anders wel een stuk beter voor de rug van de smid. Zeker als je meerdere van die reuzen achter elkaar moet doen.
Dat staat los van het steigeren imo, dat hoort een paard gewoon niet te doen, punt.

Zelf heb ik mijn trekpaardkruising gewoon op bokt gevonden. :)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:50

De hitseart heeft misschien nog wel wat staan. Het zijn erg goed opgevoede paarden, ook onder het zadel. En zoals al gezegd is deze man bemiddelt ook en kent veel mensen in het Trekpaarden wereldje :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:54

Gypsy schreef:
Zoolgangster, tijdens bekappen en beslaan is zo'n bekapstal anders wel een stuk beter voor de rug van de smid. Zeker als je meerdere van die reuzen achter elkaar moet doen.
Dat staat los van het steigeren imo, dat hoort een paard gewoon niet te doen, punt.

Zelf heb ik mijn trekpaardkruising gewoon op bokt gevonden. :)

Mijn oom deed werkpaarden ook gewoon in de hoefstal, omdat die geheid gingen hangen en dat kost je je rug, en er is in principe ook niets mis met een hoefstal, maar mensen zijn tegenwoordig lichtvoetige warmbloeds gewend die braaf een voetje geven in de meeste gevallen. Het gaat er mij om dat mensen het tegenwoordig niet verwachten een onopgevoed trekpaard in hun nek te krijgen als ze even een voetje willen optillen.

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 21:56

fresley schreef:
Google eens op Oostburg en Trekpaarden. Dan kom je op een site uit van paardenmelkerij maar deze eigenaar heeft ieder jaar zeker 6 veulentjes en altijd wel paarden te koop die al onder het zadel en voor de kar zijn maar ook jonge groene paarden.

Hier heb ik mijn trekpaard vandaan, als veulen van bijna 6 maanden en hij is nu 14 maanden. De veulens daar zijn wel kruisingen tussen een trekpaard en een vlaamspaard, de oudere paarden kunnen wel een gewoon trekpaard zijn.

En brooijmans dat is een handelaar in trekpaarden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:20

Dat ligt imo ook meer aan de vorige eigenaar dan, maar dat kan je met elk paard overkomen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:18

Gypsy schreef:
Dat ligt imo ook meer aan de vorige eigenaar dan, maar dat kan je met elk paard overkomen.

Dat bedoel ik ook. Maar mensen verwachten dat een trekpaard net zo goed is opgevoed als een warmbloed, en dat valt tegen.

Mijn vader (liep mee met een veearts) moest vroeger een hele stellage bouwen van spoorbielsen voor een Belg, terwijl een warmbloed aan een halstertouwtje kon worden vastgehouden als er wat moest gebeuren.
Puur omdat trekpaarden lompsterk èn zwaarder zijn.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:23

Persevero schreef:
weet iemand nog fokker of handelaren of iets met trekpaard rassen? internet staat vol met leuke kwpn fokkers enz maar trekpaarden vind ik wat lastiger te vinden.

Wat voor een trekpaard zoek je? Mijn schoonvader heeft er zo af en toe wel voor de handel.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:26

Het adres dat Fresley noemt zou ik ook zeker aanraden. De volwassen dieren die ze hebben zijn erg goed opgevoed

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:29

Hier in de omgeving heb ik juist altijd het idee dat de fokkers heel streng voor hun paarden zijn. Die durven echt geen stap verkeerd te doen. Veel ervan lopen voor de kar of voor de ploeg, die moeten echt wel luisteren hoor.

Ze worden verhuurd voor stroa, iedereen kan er dan eigenlijk wel op wegrijden. Ringsteken word hier gedaan, ook onder de man. Ze lopen voor een paardentram op evenementen. Er worden ploegwedstrijden gehouden, de competitie is daar geloof ik fel op elkaar! Of wat denk je van de powerhorse evenementen.

Voor 't stroa heb ik een aantal keer een belg gehuurd, de paarden van die man zijn stikbraaf, je kunt ze tijdens de pauzes gerust zo laten staan als je naar de wc moet, want die hebben echt geleerd, ho is ho!
Mijn vriend stond vroeger als klein jongetje tijdens ringsteken etc. altijd in zijn eentje met een stuk of wat van die belgen. Die mannen de kroeg in oid en hij kreeg dan een zakcentje voor het vasthouden.

Ik zie dat onopgevoede hier iig niet terug. :n

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 09:45

@Gypsy: Misschien houden ze in Zeeland de beste paarden zelf en verkopen ze de mindere naar de rest van het land? :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 10:16

Dat kan. :+
Maar het is meer opvoeding, die mannen weten hoe ze er mee om moeten gaan. Als een particulier dan zo'n paard koopt, en alle strengheid laat varen, kan het natuurlijk alsnog goed misgaan.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 11:17

wil iedereen bedanken voor de tips, we hebben een leuke shire gevonden. zoals hierboven al staat moet deze ook even beetje opgevoed worden, helaas voor hem ben ik weer op scherp gezet door de opvoeding van mijn 3 jarige hengst. Hij mag net iets meer op ons letten. Maar verder heeft hij een super lief en aanhankelijk karakter dus heb alle vertrouwen dat dat wel goed komt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:18

Wat leuk! Qua opvoeding komt het zo te lezen wel goed. :)