Interessante hengst gezocht voor mijn merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roowie93

Interessante hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:41

Hee :D

We willen volgend jaar een veulentje fokken uit onze vijfjarige haflingermerrie, dus we zijn vast op zoek naar een hengst. Het is de eerste keer dat we een haffie fokken, en er zijn hier vast fokkers/mensen die meer leuke hengsten weten dan ikzelf :j

Onze merrie is een Anni Duemila x Sternschnuppe x Martin. Komt uit een elite merrie. Kan erg leuk lopen en is luxe type. Springen kan ze wat minder. Ze meet 1.53.

Hier wat foto's:
Stand: http://i1307.photobucket.com/albums/s582/roowie93/IMG_16312_zps472203d9.jpg
Portret: http://i1307.photobucket.com/albums/s582/roowie93/IMG_15292_zps2f22cdbb.jpg
Galop: http://i1307.photobucket.com/albums/s582/roowie93/IMG_9999_zpse68f6aec.jpg
Draf: http://i1307.photobucket.com/albums/s582/roowie93/IMG_0083_zps2aaccb85.jpg
Ohz: http://i1307.photobucket.com/albums/s582/roowie93/IMG_6473_zpsdd57bca9.jpg (februari 2013)

Herfterhoeve

Re: Interessante hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:55

Leuke merrie!
Eerst wat vragen voor jou, dat maakt het plaatje wat completer.
Wat zou je zelf verbeterd willen zien in haar nakomeling(en)?
Is ze zelf ook op de keuring verschenen en wat waren haar resultaten?
Zijn er hengsten waar je zelf voorkeur voor hebt?
Dit wordt haar eerste veulen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:06

Je merrie oogt op de eerste foto wel iets klassiek ipv luxe. Wel een leuk en aansprekelijk dier!

Wat wil je verbeteren?
Wil je het sport type fokken of liever wat klassieker?

Zelf ben ik niet voldoende thuis in de haflingers, om je een hengst te kunnen adviseren maar het is wel belangrijk om goed te weten wat je wil verwachten van je toekomstige veulen.
:j

Succes iig met het zoeken en uitkiezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:32

Ik vind haar op alle foto's wat klassiek aandoen. Dat is niet erg maar dan wel de vraag wil je liever een sporttype of toch meer een klassieker type.

Is ze ooit op een keuring geweest en zoja met welke resultaten? En zijn er nog punten die jezelf zou willen verbeteren?

Op de stand foto zie ik een hals die toch vrij zwaar aangezet is en diep uit de borst komt. Wil je meer een sporttyper zou ik zeker proberen om een paard te fokken die een hals heeft die wat minder diep uit de borst komt en langer is.

Verder oogt op de foto het voorbeen ook wat kort, een langer voorbeen zou een paard al wat meer doen 'oprichten' waardoor het hele beeld al anders wordt.

Dan natuurlijk nog de vraag wil je een al bewezen hengst of wil je de gok van een jonge hengst ook wel wagen?

roowie93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 10:35

We willen nog een iets luxer paardje fokken, grote maat behouden, galop verbeteren, springaanleg verbeteren. Eentje met wat meer manen/staart zouden we ook niet erg vinden :o We willen een sport type fokken!

Ze is bij de vorige eigenaresse niet naar de keuring geweest. Dit staat wel op de planning en we willen ook de IBOP gaan doen.

Wordt inderdaad eerste veulentje :j

Als het een gave hengst is willen we ook de gok wagen van een jonge hengst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:41

Je zou kunnen kijken naar Bergquel een jonge hengt waarvan de eerste jaargang veulens heel veelbelovend was!

Standion ovation zou ook een goede optie kunnen zijn, ook een mooie grote hengst loopt ook succesvol in de sport.

Maar verder kan ik he vooral adviseren ga bij de hengsten kijken en kijk wat je aanspreekt :j

roowie93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 10:59

Yvank_ schreef:
Standion ovation zou ook een goede optie kunnen zijn, ook een mooie grote hengst loopt ook succesvol in de sport.

Die is erg gaaf ja, die onthoud ik eventjes :j Bergquell spreekt me wat minder aan

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 13:15

Je merrie staat mooi in het rechthoekmodel, alleen heeft ze een wat zwaardere voorhand. Bij het kiezen van een hengst zou ik je adviseren dit in je keuze mee te nemen! Hierom denk ik persoonlijk dat de hengst Standing Ovation wat te beknopt is voor je merrie.
Bergquel zou inderdaad wel mooi aanvullen op je wensen. Met betrekking tot het verbeteren van de voorhand zijn de A-lijn hengsten fijn om te gebruiken; Amadeo van de Tibbe of zijn vader Allacher, Adel.
Als jonge hengst zou je eens kunnen kijken naar de hengst Natino, een bijzondere nieuwkomer waarvan de eerste jaargang veulens dit jaar veelbelovend zijn. ;)

Lidy_AnneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:15

Als wij met onze merrie van Sturm een veulen willen fokken van Standing Ovation is dat dan een probleem vanwege beide st-lijn.?
Iemand ervaring ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:08

wat is de volledige afstamming?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:05

Lidy_Anne schreef:
Als wij met onze merrie van Sturm een veulen willen fokken van Standing Ovation is dat dan een probleem vanwege beide st-lijn.?
Iemand ervaring ?

Ik weet niet wat er in de moederlijn zit, maar aan vaders kant krijg je inteelt. Standing en Sturm stammen allebei af van de hengst Stecher.