[KG] Echt extreme verkleuring vachtkleur!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manda

[KG] Echt extreme verkleuring vachtkleur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 08:17

Mijn hengstje heeft een nakomeling, het was een prachtige zwart panterbonte dochter, maar nu kreeg ik foto's van hoe ze nu is als twenter en daar was ik toch behoorlijk verbaasd over, dat appaloosa's toverballen zijn weet ik maar dit slaat alles :D
Moeder is een vos, vader is een zwart panterbonte appaloosa.

Zo was ze al veulentje en is toen ook zwart panterbont geschetst (zou ook heel donderbruin kunnen zijn):

Afbeelding

Zo was ze als jaarling:

Afbeelding

En zo is ze nu :wow: :wow: hebben jullie ooit eerder zo'n extreme verkleuring gezien??

Afbeelding

Ja het is echt hetzelfde paardje :D, hoe is dit nou mogelijk? Zelfs haar oorpuntjes en benen bevatten geen zwart meer wat toch echt het kenmerk is van een bruine/zwarte. Als ik niet beter wist zou ik haar vos panterbont schetsen en ik ben ook wel benieuwd naar jullie mening, ze zal volgend jaar namelijk voor stamboekopname gaan waar haar kleur weer overnieuw zal worden geschetst :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 06-06-14 01:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:21

Haha blijkbaar een vos die zwart geboren is.

0091

Re: Echt extreme verkleuring vachtkleur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:25

vind haar wel erg mooi!! :D

DeMaJai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:36

Wat een verandering zeg!! :O
Ze is heel mooi geworden :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:55

Als dit een vos is, dan kan het natuurlijk idd best zijn dat ze na de eerste vachtwisseling zo donker werd dat het bijna zwart leek, in werkelijkheid zou het dan koffiekleurvos zijn geweest. Dat zie je bij veel gewone vossen ook, die worden heel donker in hun eerste winter en daarna komt hun echte kleur weer te voorschijn. :)

Dat stuk op de hals is bij deze wel grappig :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:58

Zelfs de donker gekleurde manen zijn blond geworden.
Appies kunnen enorm door kleuren, maar dat is dan normaal alleen in hoeveelheid stipjes en hooguit een paar tinten verschil. Maar zo iets als dit is echt wel heel apart.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:54

Maar de vader (Pandorro) is toch homozygoot voor zwart? Dan kan ze geen vos zijn, hooguit een bruine...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:36

Dit heb ik wel is vaker gezien ... zwart geboren (echt zwart!) en dan op leeftijd zien ze uit als vos-kleurig.
Maar ... moet er wel bij vermeld ... heel vaak dragen deze ook het Dun gen wat voor die 'extra' verkleuring expressie met appaloosa veroorzaakt.

Voor de Keuring/stamboek opname DNA test op zwart/rood (Extension gen) laten doen, en ook agouti als je wilt weten of zij bruin is. Dit is dan je bewijs dat zij idd zwart-basis is. Anders vrees ik gaan ze je niet geloven dat zij zwart is.

voorbeeld:
DNA getest: Ee aa Dd
Afbeelding
als 3.5 mnd veulen:
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:49

Lijkt qua kleur (verandering) ook nog eens op elkaar zo te zien?

Maar het paard dus dan dus nog steeds zwart qua basiskleur?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:51

Ja, maar zonder DNA kleur test bewijs gaat natuurlijk niemand dat geloven! :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:02

Bassenqua hier op bokt heeft ook zon 'voskleurige' appie, die zwart getest is...

En onze merrie Randalin heeft donkervoskleurige benen met zelfs vlaskleurige sokken in sommige jaargetijden... Dus dachten wij dat zij verkeerd geschetst was (bruin) en donkervos moest zijn.

Maar aangezien zij van een palominohengst een valkje gebracht heeft, is zij toch echt bruin of zwart. ;)
(overigens is haar zoon Faramir nu ook aan het doorroanen, en jawel, zijn benen zijn na verharing eerder goudkleurig dan zwart, wat je bij een valk wel mag verwachten.)

Ik ken nog zon voorbeeld van een zwarte merrie die uiteindelijk licht vosmarmerbont werd.

Ik heb het idee, dat als een appaloosa gaat doorroanen, er dan een soort 'pigmentverlies' optreedt in de zwarte haarpunten. Maar das mijn idee.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 13:29

Donja: inderdaad :D, maar als je dus niet beter weet zou je deze echt vos panterbont schetsen denk ik. Ik begin nu zelfs een beetje te twijfelen dus moet de testresultaten weer eens opzoeken of het wel echt zo is.

Sammie: Maar ze is dus zo donder geboren en na de eerste vachtwissel is er niet veel veranderd, als jaarling was ze ook nog 'zwart' en nu ineens als twenter zo ontzettend licht gekleurd!

Peterina: inderdaad zeg! Dat is precies zo'n geval!
Echter kan er hier geen dun gen meespelen, vader en moeder zijn dat beide bijna zeker niet...

Dit is de moeder (ze heeft geen aalstreep):
Afbeelding

Dit is de vader:
Afbeelding

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:35

Ooowjee het kan dus wel !!
Mijn shet die werd donkerbruin geboren, toen werd ze wit met zwarte stippels
En nu word ze idd bruin !! Vond t al zo raar...
wel grappig om te zien hihi

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:29

Er hoeft niet perse dun in de mix te zitten ... maar het gebeurt wel vaker.

Enige ding dat ik kan aanraden is om haar kleur genetica DNA vast te leggen voordat je naar de Stamboekopname gaat zodat je bewijs hebt dat zij zwart- of bruin- basis gekleurde is.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 09:43

Peterina ja dat begreep ik :) bedankt voor de informatie!

Ik verwacht ook eigenlijk niet meer dat ze terug donkerder wordt dus inderdaad alleen met een test kan je de basiskleur nog bewijzen... maar ik denk niet dat de eigenaar daar zoveel meerwaarde aan zal hechten om dat perse op papier duidelijk te willen hebben, ik zal het eens vragen.

Nu begin ik echter toch een beetje te twijfelen aan mijn andere hengst, ook een appaloosa, staat als vospanterbont op papier en heeft een merrie gedekt die ook als vospanterbont op papier staat. Daar is een bruin veulen uitgekomen :Y) ik dacht dus dat de merrie dan gewoon echt bruin moest zijn, maar zou dus zomaar eens mijn hengst kunnen zijn als ik ook zo lees wat Rendalin schrijft. Die heeft nu juist het omgekeerde, had lichte stipjes bij de geboorte en die zijn nu heel donkerbruin.
Ik wilde bij hem toch het agouti testen (of homo of hetro) dus kan gelijk de basiskleur dan laten meenemen.