Klaarstomen voor keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Klaarstomen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:50

Ik heb geen flauw idee of dit hier juist staan, maar ik wist niet echt waar ik dit anders moest zetten...

Hoi bokkers !! :wave:

Op 16 augustus neem ik met mijn 3-jaarse merrie deel aan een BWP keuring te Evergem (België). Dit is voor mij én voor mijn paard de eerste keuring, dus spannend is het allemaal wel :=
Maar nu vroeg ik mij af...

Hoe kan ik mijn merrie fysiek (en mentaal) voorbereiden op zo'n keuring ??
(welke grondwerkoefeningen kan ik doen, schriktraining, longeerwerk, oefeningen om spieren te verbeteren,...)

Een ervaren voorbrenger heb ik al; mijn hoefsmid. Hij heeft me enkele tips gegeven, maar ik wil ook jullie even om tips vragen :) Alles wat bruikbaar is is zeker welkom !

Alvast bedankt ;)

spotterick

Re: Klaarstomen voor keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:52

Ik volg mee! Wil ook keuringen gaan doen het liefst. Maar weet ook niet zo goed hoe ik kan trainen. Ik heb alleen een fjord hihi

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:53

Wat voor tips had je al gekregen?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 15:34

De tips die ik reeds had gekregen:
- Eens het paard in een andere (drukke) piste laten
- Longeren
- Netjes leren meedragen aan de hand
- Achterhand mooi laten onderzetten
- Paard netjes verzorgd voorbrengen
- Paard leren om mooi stil te staan

:)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:34

Ik denk dat dit al hele goede tips zijn. En als je dit bereikt hebt je al een heel eind bent.
ik kan er zo geen aanvullende dingen bij bedenken.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:24

Ik had misschien nog graag wat tips gehad over het voorbereiden zelf :)

hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mooi showt ? Hoe leer je aan om zo netjes te lopen ?? Mijn merrie loopt mooi, maar kan thuis nogal sloffen. Hoewel ik denk dat dit op vreemd terrein geen probleem zal zijn om wat alert te lopen :=

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om haar voordien op vreemd terrein/andere piste te zetten, gezien ik geen trailer heb...

zijn er eventueel longeeroefeningen die ik kan doen ??
Bijzet, longeerhulp, balkjes, dubbele lijnen,... Of is 'gewoon rondslingeren' dan voldoende ?? :P

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:30

Van gewoon rondslingeren zal de bespiering niet veel beter worden.
Ik zet de keuringsmerries meestal bij met een touwtje, enkele merrie doet het beter met een gewone bijzet of een longeerhulp, maar dat zie je snel genoeg. Paar keer balkjes meenemen aan de longe is alleen maar goed voor ze.

Moet ze ook vrijspringen op de keuring? Want dan moet je dat ook op tijd gaan oefenen :j

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 23:41

Met vrijspringen oefen ik sowieso al een beetje, ongeacht of ik dat moet doen op de keuring (waar ik overigens niks van weet... BWP informeert mij uitstekend :\ )

Mijn merrie springt (nog een beetje onhandig) 1m10 met overschot <<)
Sowieso springt ze niet veel hoger dan nodig is om de sprong te halen. Ze zoekt wel veel steun bij de rand van haar paddock en bij een dubbelsprong raced ze echt vooruit... Enkelsprong is niet echt een probleem eenmaal ze het doorheeft dat racen niks oplost := Maar de dubbel kan ze nog niet naar behoren inschatten...

Mijn merrie is wel 3, dus maakt halsbespiering dan veel uit ?? Ik wil namelijk niet dat ik dingen forceer waar ze later last van kan hebben... Wat ik nu heb aangeschaft is een longeerhulp, maar heb haar daar enkel nog maar mee laten stappen met de longeerhulp vast aan het halster.
Binnenkort stap ik stilletjesaan over tot longeren met bit en touwhalster om uiteindelijk te longeren met bit :j
Nu longeer ik nog met kaptoom en het is enkel rondslingeren eigenlijk... Heb ze in totaal nog maar 4x gelongeerd, dus wou kalm beginnen zonder teveel gekkigheid en getrek aan een bit (want zelf ben ik ook eerder groen als het op longeren aankomt. Ik krijg wel hulp/'les'.) :)

En balkjes laten lopen in vrijheid/aan de hand is ook een goed idee ?? Want wou de vorige keer balkjes leggen (2 bakjes), maar paardlief sprong over de balkjes :') Ze zette af voor het eerste en landde na het 2de :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 23:56

Ik las laatst hier op bokt ergens dat lange rechte stukken draven (dus bijv. buiten ohz of aan de hand op de fiets) goed is voor het drafritme.

Ik zelf wil met mijn 2 jarige haflinger naar de keuring voor de 2 jarige rubriek, maar meer als voorproefje als ik haar met haar 4e wil laten gaan voor stamboekopname. Zodat ze nu al een beetje went aan de sfeer etc.

Verder natuurlijk zorgen voor showhoofdstel, sokjes knippen, baardharen tja, dat is wat je zelf wilt.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 00:02

Lees ook eens mee in het topic van de merriekeuring 2014 in Algemeen.
Daar staan ook veel bruikbare tips en adviezen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 08:21

Mijn paard heeft vetlokken hangen... Geen sokken, want ze is een NRPS met voornamelijk Holsteinerbloed :) Moeten die 'sokken' dan best ook af ??
En tjah, een baard heeft ze ook... Zo'n winterhaar-baard := Bestaat nu enkel nog uit fijne sprietels haar en het is geen zicht. Deze gaat er dus ook af (hopelijk is hij er tegen dan vanzelf al af ;) )

Ah, bedankt voor dat topic ! ;) Ik ga meteen eens een kijkje nemen !

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:46

TVG >> F-AM

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 16:54

Naast de fiets op het asfalt laten draven is sowieso goed, ze moet leren om fijn op het harde te draven. Verder moet je even het lijntje opzoeken wat ze moet springen en dat echt regelmatig oefenen. En bij gaan zetten, niet aan een touwhalster maar gewoon een hoofdstel en een bitje. Zodat ze goed over de rug gaat bewegen en mooie bespiering op der bovenlijn krijgt. Eventueel als ze weinig bespiering heeft wat supplementen gaan bijvoeren.

Verder oefenen met monsteren, oefenen dat ze mooi stil maar open staat.

Van het longeren zonder bijzet is nog nooit een paard beter geworden, ze moeten zo snel mogelijk leren dat ze over de rug nageeflijk moeten bewegen, dit is veel beter voor lijf en leden, daar krijg je geen schade van in het lijf. Altijd met de kop erop longeren is veel slechter voor t lijf.

Succes!

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:00

Je hebt ook zo'n boekje "presenteren kun je leren"
Heb er ook een aangeschaft voor volgend jaar als ik met mijn merrie naar de keuring wil.

Staan veel tips in van toiletteren, training, voeding e.d.
(ben het overigens niet met alles een wat daar instaat maar oke)
Is wel al een beetje een ouder boekje, maar wel handig.

Dit is wel voornamelijk voor het KWPN, dus weet niet of er veel verschil is met het BWP.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:10

De beste tip die ik destijds kreeg (en achteraf helaas niet heb opgevolgd) is:
breng haar naar een prof die weet hoe hij een paard moet klaar maken.

Ik vond dat toen maar duur en dacht dat ik het zelf ook wel kon. Merrie had matige resultaten op de keuring voor het type paard, ze kon veel meer dan ze liet zien, maar dat is alles te wijten aan de voorbereiding.

Inmiddels heel wat keuringen en keuringstrajecten gezien, geleerd dat het zo afhankelijk is van het paard hoe de voorbereiding eruit ziet, dat daar een hoop expertise voor nodig is, dat ik het zeker niet meer zelf zou doen moest het nogmaals.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:26

GJ9 schreef:
De beste tip die ik destijds kreeg (en achteraf helaas niet heb opgevolgd) is:
breng haar naar een prof die weet hoe hij een paard moet klaar maken.

Ik vond dat toen maar duur en dacht dat ik het zelf ook wel kon. Merrie had matige resultaten op de keuring voor het type paard, ze kon veel meer dan ze liet zien, maar dat is alles te wijten aan de voorbereiding.

Inmiddels heel wat keuringen en keuringstrajecten gezien, geleerd dat het zo afhankelijk is van het paard hoe de voorbereiding eruit ziet, dat daar een hoop expertise voor nodig is, dat ik het zeker niet meer zelf zou doen moest het nogmaals.

Dit is eigenlijk het beste advies wat er tussen staat :D

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:29

En ook de duurste, dat besef ik me.

Maar mocht je later met de merrie willen fokken of haar willen verkopen, dan zal je nooit spijt hebben van die investering.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 19:30

Wegbrengen ga ik toch niet doen voor een keuring ;)
Ik ga gewoon voor stamboekopname, iets wat ik normaal sowieso al krijg als ik deelneem. Alle extra's zijn mooi meegenomen, maar ik ga er geen geld tegenaan gooien. Misschien in de toekomst wel, we zien wel wat deze keuring geeft ;)
Maar mijn paard gaat na de keuring al weg om opgeleerd te worden... Ik zou ze dan nóg langer moeten missen :oo

Desalniettemin is het wel een goede tip hoor ;)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:33

Waarom wil je dan wel naar de keuring?

Als je de mogelijkheid open houdt om haar later wel voor predikaten aan te bieden, zou ik haar nu lekker in het veulenboek laten staan. Punten die eenmaal bij de naam staan krijg je niet meer weg en die kunnen haar later in de weg staan, mocht je dan wél voor een hoger predikaat willen gaan.

Er zijn ook veel stallen die keuringsklaar en zadelmak in 1 aanbieden.
Eerst beleren, dan de laatste weken voor de keuring alleen aan de longe, en dan gelijk na de keuring het doorrijden.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:52

Gj9 heeft idd het beste advies.

Een paard wat naar de keuring gaat is al weken getraind en zit goed in de bespiering. De paarden worden getraind met hulpmiddelen (touwtjes/elastiek enz). Ik trainde ze toch wel min. 1,5 maand aan de touwtjes en min 3x per week. Paard moet in topconditie zijn.

Maar lees dat je geen ervaring hebt met longeren, dan kun je beter niet heen gaan. Of iemand moet je goed kunnen begeleiden hoe je het paard juist traint.

Is het een dressuur of springpaard?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 19:56

Omdat dat nodig is voor stamboekopname bij het BWP (nu staat ze in het veulenboek van NRPS).
Daar heb ik meer voordelen aan, gezien ik moeilijk naar keuringen kan gaan in NL...

Voor zadelmak maken heb ik al iemand die dat gaat doen, dus ja... Maar mijn voorbrenger komt mij ook wat helpen bij het keuringsklaar maken :) Hij brengt regelmatig zijn eigen paarden uit op een keuring, dus hij weet wel van wanten :j En gelukkig dat ik er ook mee bevriend ben, want hij wil gerust tijd overmaken om mijn paard klaar te maken :o
Heb het er vandaag met hem over gehad ;)

en mijn paard is geen excellente beweger ofzo en ze heeft ook geen uitmuntende bloedlijn. Het is niet dat ik hier met een bewegingstopper in de wei loop hoor := Vandaar ook dat ik het een beetje gek vind om er geld tegenaan te gooien. Ze is niet schitterend qua beweging ofzo, ze is maar een gewoon paard :)
Ze is een allrounder :)

Maar ik wil ze laten opnemen in het BWP stamboek, dus daarvoor moet ik wel deelnemen aan een keuring. Op zich heb ik geen ambities om keuringen te doen met mijn paard.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:00

Maar niet elk paard wordt opgenomen in het stamboek. Denk aan ongelijke hoeven, verkeerde stand, schoonheids foutjes.

Heeft ze dressuur of spring bloed? Want volgens mij is dat bij de bwp hetzelfde als bij het kwpn. Dus moet je der aanbieden bij 1 van de 2.

Want als ze springgefokt is en ze springt voor geen meter, tja dan is de kans vrij klein dat ze opgenomen wordt.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 08:47

Ze is allround gefokt... Zowel dressuur als springbloed, maar geen uitschieters voor zover ik weet :)
En normaal wordt een paard uit KWPN, NRPS makkelijk opgenomen in BWP omdat ze dezelfde standaarden hebben :)
Ik heb me geïnformeerd over het prijskamp te Evergem en ik ging een inschrijving ontvangen. Maar meer informatie krijg ik niet van BWP :?

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 16:09

Overigens ook voor het eerst gelongeerd met een bit (daarvoor met kaptoom) en ze maakte er echt geen probleem van. Dus dan maar meteen ook de longeerhulp eraan gedaan :) Dit vond ze eerst wat vreemd, maar toen ze doorhad hoe ze moest lopen, ging het ook super :D