dekvoorwaarden natuurlijke dekking?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noisy

dekvoorwaarden natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:06

Ik heb even een vraagje.

Ik heb betaald voor een natuurlijke dekking van een quarterhengst.
Het is dan toch zo dat ik mijn merrie steeds mag aanbieden gedurende het seizoen tot ze drachtig is?
Het staat niet expliciet in de dekvoorwaarden maar als ik naar de dekvoorwaarden van andere hengsten kijk, die natuurlijk aan de hand dekken, klopt het wel maar de (zeer onervaren) hengstenhouder zegt nu dat als het nu niet pakt, ik voor een volgende sprong weer moet gaan betalen???

Anoniem

Re: dekvoorwaarden natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:33

Lijkt me vreemd. Sowieso dat je vooruit betaald

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:34

Is dat niet per hengstenhouder verschillend?

Ik zou sowiezo een hengst zoeken waarbij er veulengarantie wordt gegeven.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:44

Dat hangt allemaal af van het contract.. Zowel bij natuurlijke dekking of ki. Bij onze hengst bijvoorbeeld zitten in het dekgeld 2 deksprongen inbegrepen (meerdere porties om 2 cyclussen te overbruggen, daarna zijn de sprongen voor merrie-eigenaar) Maar bij heel veel hengsten betaal je die zoiezo apart.

Zij kan ook kosten aanrekenen per 'sprong' en als daar niets van vaststaat in het contract kan zij in principe daarvoor vragen wat ze wilt denk ik.. Ookal is het evenveel als het dekgeld. :-/

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:45

Levend veulengarantie zit erbij. Dat was mijn eerste eis.
Bij iedere dekking zie je afneemt is het toch normaal dat je eerst moet betalen voordat je gebruik kan maken van de diensten van de hengst? Zo is het overal..

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:48

Maar andersom kan het ook. Ze heeft er niets over vast staan in het contract. Ik kan er daarom, als niet hengstenhouder, vanuit gaan dat ik mijn merrie het hele seizoen mag aanbieden tot het einde van het seizoen. Ik ben hierin de leek..
Ze heeft er nl helemaal niks over gezegd. Gewoon dat we het dekgeld voldoen en dat er dan een veulen gefokt kan worden met haar hengst...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:51

Bij de warmbloeden krijg je de rekening pas in het najaar. Dit omdat het mogelijk is dat een merrie nog de dracht verliest op 10 of 12 weken dracht. Zo krijgt de merrie eigenaar nog de kans om een gustverklaring op te maken en hoeft hij niet de volle pot te betalen. Of je krijgt de mogelijk om het jaar erop opnieuw met de hengst te dekken (of een andere) met serieuze korting.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:01

Noisy schreef:
Levend veulengarantie zit erbij. Dat was mijn eerste eis.
Bij iedere dekking zie je afneemt is het toch normaal dat je eerst moet betalen voordat je gebruik kan maken van de diensten van de hengst? Zo is het overal..

Mijn merrie is nu 5 weken drachtig en heb nog geen cent betaald en haal haar donderdag op uit Duitsland. Merrie bleef daar net zolang tot ze drachtig was en hengst ging om de 2 dagen op als mijn merrie nog wou. Maar na de 2de dekking was ze drachtig, daar laten staan tot ze gescand kon worden voor geval ze niet drachtig was anders konden ze weer opnieuw betalen maar ik hoef echt niet dan nog eens hele dek bedrag te betalen.. Merrie was drachtig van tweeling dracht, kleinste vruchtje weg gehaald en na een week is ze daar weer gescand en nu helemaal goed..

Vind toch erge rare regeling van deze hengstenhouder mag ik vragen wat dek geld is?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:04

Dit zijn zaken die je eigenlijk vooraf moet bespreken, maar als er bij deze hengst sprake is van een levend veulen garantie dan zou je de merrie elke keer opnieuw mogen aanbieden tot je veulen hebt :+ . Alleen bij diepvriessperma wel eens gehoord dat je per rietje moet betalen, maar dat is vaak omdat dat sperma dan zeldzaam is. Bij gewone dekkingen is het meestal gewoon gedurende het seizoen = 1x betalen. En daarna hetgeen Petraaken hierboven zegt over gustverklaringen e.d.

Is de hengst uberhaubt wel goedgekeurd of is dit iemand die een hengst heeft en verder geen kaas van gegeten en denkt dat ie wel kan dekken?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-05-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:05

Die laatste optie heb ik ook ja, maar het gaat nu om dit seizoen.
Waar het mij om gaat is dat ze eerst lekker meewerkt. De hengst kon zelfs bij mij op stal komen. Nu weet ik ook waarom.. Bij haar op stal gingen ze verbouwen. Nu vind ik dat absoluut geen probleem hoor, zelfs fijn want mijn merrie laat haar hengstigheid niet zo snel zien. Dus is zijn aanwezigheid zeer gewenst.
Een andere merrie hier op stal wordt ook door hem bediend en nu komt het, zij is nu 1x gedekt en moet dan nog vandaag en vrijdag aangeboden worden tot ze afslaat (op aanraden van de dierenarts). De hengsteneigenaar dacht daar anders over. Zij dacht 1x dekken en daarna weer opnieuw betalen??? Dus per sprong. Dit heb ik dus nog nooit gehoord en ik vind het ook zeker, op z'n zachts gezegd, niet netjes dat ze daar nu mee komt. Ik krijg het idee dat ze er de ballen verstand van heeft

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:07

Ik vind het ook een raar verhaal en zeker niet zo als het gangbaar is in 'het' wereldje.. maar daar ben je weinig meegeholpen als zij op d'r strepen blijft staan en er verder weinig tot niks is vastgelegd. Als ze dan ook nergens bij is aangesloten denk ik dat je aan degoede wil bent overgeleverd. Tenzij het om aardig wat knaken gaat, dan kun je nog een rechtzaak aanspannen

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:15

Dat valt wel mee maar ik laat het er niet bij zitten. Ik kan haar wel overtuigen denk ik maar ik wil eerst weten hoe het "normaal gesproken" geregeld is

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:16

Je betaald 1x en dekt zolang merrie drachtig is.
Sommige combi's werken gewoon niet of sommige hengsten zijn (ki) maar beperkt beschikbaar, dan word er in overleg een andere hengst gezocht.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:21

Het ligt er maar net aan wat er afgesproken wordt met de hengstenhouder. Sommige afspraken zijn gebruikelijk, maar er zijn geen verplichtingen. Betalen per sprong, betalen als er een levend veulen naast de merrie staat en alles er tussenin - alles mag in principe.
De hengstenhouder mag voorwaarden stellen, het is jouw keuze of je daarmee akkoord gaat.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:22

Sorry, ik zeg het verkeerd. Hij mag 1x dekken, dan moeten we wachten of ze drachtig is. Zo niet dan volgend jaar opnieuw proberen tegen gereduceerde prijs

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:24

Een hengstenhouder mag idd voorwaarden stellen, maar aangesloten bij een vereniging zijn er bepalende voorwaarden vanuit die vereniging. :) Dus is de vraag is zij aangesloten en is uberhaubt wel een hengstenhouder en niet gewoon een particulier die geld wil beuren met haar hengst.

En je dekt natuurlijk niet tot de merrie drachtig is, maar tot einde dekseizoen. Voor wat er daarna gebeurd zijn er eigenlijk 3 tot 4 uitgangsmogelijkheden. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:25

Sammie schreef:
Is de hengst uberhaubt wel goedgekeurd of is dit iemand die een hengst heeft en verder geen kaas van gegeten en denkt dat ie wel kan dekken?

Er is geen goedkeuring voor quarter hengsten (net als overigens voor de Painthengsten en ook de Appies) ;) Er is dus geen hengstenkeuring, geen rontgenkeuring of wat dan ook waar ze aan moeten voldoen. Iedereen die dus een hengst heeft mag hiermee dekken. De amerikaanse stamboeken werken volgens het sport systeem. Een hengst die het goed doet zal dekkingen krijgen, en 1 die dat niet doet dus niet of weinig.

Tja TS ik heb al rare dingen meegemaakt in het QH/PH dekbedrijf. En als er niks van op papier staat mag ze het idd vragen. Al is het met een natuurlijke dekking niet echt normaal wat ze wil. Dat zou bij een merrie die slecht pakt nl wel heel veel geld opleveren.

Ik zou dr dan ook aanpakken op de kwaliteit van de sperma van de hengst. Als zij zon regel wil, moet ze imo aantonen dat haar hengst dusdanig kwaliteit sperma heeft dat hij het met 1 cyclus afkan. Het niet pakken hoeft nl niet aan de merrie te liggen.

Wat overigens normaal in de warmbloedwereld is kwa dekken, mag je bij de QH/PH/Apps niet vanuit gaan. Daar is het idd normaal dat je pas aan het einde van het dekseizoen betaald, en dat dekseizoen loopt ook tot eind september. Dat is voor de amerikaantjes sowieso al raar. Hun dekseizoen loopt meestal tot halfweg juni.

Ik kan je maar 1 tip geven, laat je topic verplaatsen naar het westerndeel van bokt. En kijk dan eens wat de western hengstenhouders zeggen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:26

Noisy schreef:
Sorry, ik zeg het verkeerd. Hij mag 1x dekken, dan moeten we wachten of ze drachtig is. Zo niet dan volgend jaar opnieuw proberen tegen gereduceerde prijs

Vind ik ook raar :') Waarom maar 1x dekken dan?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:26

daar kwam ze dus nu mee, nadat hij de andere merrie gedekt had. Eerder heeft ze daar nooit iets over gezegd, terwijl we het er wel degelijk over hebben gehad. Ik heb precies uitgelegd dat je moet aanbieden tot ze afslaat. Dan wachten en scannen op dracht en als het niet gepakt heeft het hele riedeltje weer van voor af aan

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:27

Sammie schreef:
Een hengstenhouder mag idd voorwaarden stellen, maar aangesloten bij een vereniging zijn er bepalende voorwaarden vanuit die vereniging. :) Dus is de vraag is zij aangesloten en is uberhaubt wel een hengstenhouder en niet gewoon een particulier die geld wil beuren met haar hengst.

Dat is er dus niet Sammie. zie mijn bericht hierboven. De nederlandse affiliates stellen geen voorwaarden. Ieder met een hengst mag dekken. En er is dus verder niks geregeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:28

Had ik nog niet gelezen, hé.. Stond er nog niet toen ik dat bericht typte :+

rina schreef:
Hun dekseizoen loopt meestal tot halfweg juni.

Ik kan je maar 1 tip geven, laat je topic verplaatsen naar het westerndeel van bokt. En kijk dan eens wat de western hengstenhouders zeggen.
Als bovenstaande klopt snap ik het nog 1x dekken wel. Maar dan nog snap ik die regel niet. Maar dat doet er verder weinig toe.

Mensen van het westerndeel kunnen ook evt. hier heen komen, hé. Het is Fokkerij algemeen :D Leert de rest ook van ;)
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-05-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:28

Sammie schreef:

Al gedaan Linkje geplaatst :)
Laatst bijgewerkt door Noisy op 28-05-14 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:29

Sammie schreef:
Noisy schreef:

Vind ik ook raar :') Waarom maar 1x dekken dan?

Ik vermoed dus vanwege het einde van het QH/PH/App dekseizoen. Dat loopt halverwege volgende maand af.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:30

Hengstenhouder had nog nooit gehoord dat er gedekt werd tot de hengstigheid over is. Dacht dat het met 1 dekking goed is en als het niet pakt al sowizo aan de merrie ligt.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 11:31

Ook daar heeft ze niks over gezegd en ook dat geldt niet voor alle QPA's.