Van tweede premie naar eerste Premie (NSPS)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bommeltje_

Van tweede premie naar eerste Premie (NSPS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:33

Hallo,

Al een tijdje vraag ik me dit af, maar ik kon niet echt een duidelijk antwoord vinden.
Ik ben nu sinds 5 maanden in het bezit van NSPS merrie: Anders van de zonneheuvel.
Haar vader is Jeffrey van de viersprong en moeders vader is Imago van de spoorlaan.
Ze is 7 jaar oud en een grote maats merrie.

Ze heeft een enter premie een twenter premie en een tweede premie op 3 jarige leeftijd en is dus in het stamboek opgenomen. Ze heeft ook twee goedgekeurde dochters gekregen bij de vorige eigenaar.

Nu vroeg ik me af. Kan ik als nieuwe eigenaar ook met haar naar de keuring en kijken of ze nu ze ouder is een eerste premie kan krijgen? Ik zou ook graag in de toekomst een veulen van haar willen ( om zelf te houden uiteraard) En wanneer zou mijn merrie kroonmerrie worden?

Sorry ik ben nog niet helemaal thuis bij het NSPS ( ik ben al wel lid en pony staat ook al op mijn naam)

alvast bedankt!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Van tweede premie naar eerste Premie (NSPS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:39

Je kan volgens mij wel met haar naar de keuring om te kijken of ze een eerste premie kan krijgen, mijn merrie heeft ook eerst een derde en later een tweede premie gehad.
Van verdere predikaten heb ik niet zoveel verstand, je zou dennis hier op bokt een berichtje kunnen sturen, die heeft het mij ook altijd duidelijk kunnen maken ;)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 17:41

Okee dankjewel voor de tip dat ga ik even doen! :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:53

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 18:56

ja dat van de kroon predikaten had ik gevonden dus dan gaan we toch maar proberen om naar meerdere keuringen te gaan :)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:12

Yess gewoon zelf naar keuring gaan:D denk dat ze zeker 1e premie waardig is als ze dalijk ook weer wat meer manen heeft daar kijken ze behoorlijk naar...je kan ook van n 1e terug naar n 2e premie of 3e of zelfs geen premie...is echt beetje afhankelijk van de keurmeesters bij ons wordt t ene jaar n 1e premie merrie op kop geplaatst en t jaar daarna in zelfde conditie weer achteraan..geen pijl op te trekken hahaha

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:14

o echt o jeetje straks krijgt ze een derde premie dat zou wel zonde zijn denk ik :) ik hoop dat haar maantjes hard gaan groeien ja :D we willen eigelijk 2o september in bunschoten gaan :)

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:26

Joh gaat toch om de leuke ervaring:p ik neem
ze altijd mee ookal zien ze er ns wat minder uit gewoon omdat ik t leuk vind haha

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:29

ja dat is waar :) ik wil ook zeker gewoon gaan! ik wilde altijd al zoiets doen. dus ik bof dat ze al wat ervaring heeft en al een premie heeft, dat smaakt voor mij naar meer :D

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:52

Je kunt inderdaad met haar naar de keuring.
Of je die eerste premie krijg is maar de vraag, die krijg je niet zomaar. Vele merries zullen nooit goed genoeg zijn om die eerste te behalen. Maar een merrie kan ook Kroon worden door 4x een 2e premie te behalen.

Verder ligt het niet alleen aan de pony maar ook hoe goed jij de pony kan voorbrengen en presenteert.
Als je nog geen ervaring hebt is het altijd goed eerst eens bij andere keuringen te gaan kijken of deel te nemen aan een fokdag. Bij een fokdag krijg je ook een premie maar deze is niet officieel. Het is dus een goed moment om voor zowel jezelf als de pony wat ervaring op te doen.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:00

o dat is slim shetlandfan. ik ga eens kijken of er een fokdag hier in de buurt is :) dankje!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:11

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:39

o leuk dat is helemaal niet zo ver weg :D dankje!

ZiekieLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:39

Je mag mij ook wel komen helpen bij de keuring hoor haha(A) beetje uit de richting denk ik:p Ziekie is idd ook kroon met 2e premies;)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:46

ik wil je best helpen hoor :D haha of een keer naar je toe komen als je het leuk vind :)

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:43

Is het de pony in je profiel? Wat vreselijk zonde van haar manen :oo
Alles is hierboven al uitgelegd. Wel zou ik echt proberen om een goede voorbrenger te regelen op de premiekeuring als je er zelf geen ervaring mee hebt. En naar fokdagen gaan om het zelf te leren :)

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 22:32

Ja helaas, waren haar manen afgeschuurd of gekauwd toen ik haar kocht. Er waren enorme happen uit haar manen, dus ik heb het op 1 lijn geknipt ik vind het zelf ook jammer, maar soms kan je er niets aan doen :(

Ja ik wil eerst naar de fokdag gaan :) ik wil het zelf gewoon graag een keer meemaken daar gaat het meer om :)
ik had voor ik haar kocht geen ervaring van het stamboek, maar ik kocht een stamboekmerrie en toen ben ik me er in gaan verdiepen :)