Mijn hengst laten testen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PatriciaV

Mijn hengst laten testen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:29

Hey ik had een vraagje en hoop dat ik daarvoor hier in het goede forum zit.

Vorig jaar hebben wij 2 pony gekocht, 2 voor de prijs van 1 :D
Beide jaarlingen, de ene zou een e-pony worden en de ander zou een shetlander zijn. Over de 'shet' was er verder niks bekend.

Nu heb ik ook een shetlander jaarling lopen, en daarom wilde we hem er wel graag bij hebben. Nu zie ik heel duidelijk verschil met mijn kleine shet en onze andere 'shet'.

Ik ben van mening dat het zeker geen shet is, het gaat hier om Guppy :+
Hij heeft een heel sierlijk hoofd en is gewoon veel te shique gebouwd voor een shet, dus zat ik te denken aan Amha of Falabella?
Met deze rassen ben ik verder niet bekend, maar vroeg me af of er een manier is om erachter te komen wat voor een ras hij is, zonder dat ik daarvoor op zoek moet naar zijn ouders.

Guppy is op dit moment nog een beetje een lelijk eendje, hij komt nog niet zo lekker uit zijn wintervachtje, vooral bij zijn buik waardoor die extra bol lijkt, maar ben ervan overtuigd dat het een super shique hengst zal worden. Hij heeft ook al een hele mooie bos manen en voorpluk.

Ik heb even alleen een recente foto van zijn hoofd.
Afbeelding

laraxXxemma

Re: Mijn hengst laten testen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:31

Misschien een shet kruising?

Emma_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:35

Volgens mij kan je een shetlander of een minipaardje niet laten testen op welke ras ie is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:37

Maakt het wat uit? als je er maar van geniet toch.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:39

Aangezien ik hem zo lang als mogelijk hengst wil laten om hem gewoon extra mooi uit te laten groeien, dacht ik eraan dat als ik misschien weet of hij echt van het luxe type is, dat ik hem dan ook als een dekhengst kan gaan aanbieden.

Maar daarnaast staat zijn gezondheid en zeker de liefde bovenaan het eisen lijstje hoor! :j
Laatst bijgewerkt door PatriciaV op 25-05-14 21:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:41

Je gaat toch niet fokken met een papierloze pony? nu er een overschot is aan minis en shetlanders door pretveulens te gaan fokken.

Want als het papieren had dan hoefde je hier niet je af te vragen wat het er voor eentje is.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 25-05-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:41

Geen papieren is gewoon lekker laten castreren en bij je ander ponnies op de wei.

Zonder papier geen kans op ggk dekhengst. Of je moet hem de merries uit de buurt laten dekken maar dat raad ik je ten zeerste af.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:42

Je zou kunnen beginnen met een duidelijkere foto, maar een dna test voor rastype wordt lastig gok ik zo :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:43

Cowgirl schreef:
Geen papieren is gewoon lekker laten castreren en bij je ander ponnies op de wei.

Zonder papier geen kans op ggk dekhengst. Of je moet hem de merries uit de buurt laten dekken maar dat raad ik je ten zeerste af.

Helemaal mee eens.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:44

Ik ben zelf niet van plan te fokken nee, maar ik vroeg me dus af of er een manier is om achter zijn afkomst te komen zodat ik misschien wel een degelijke dekhengst kan aanbieden voor de liefhebber. Za niet dan houd dat gewoon op. Ik ga zelf niet fokken vanwege al die arme shetjes die gratis weggegeven worden.

Waar wij hem vandaan hebben was gewoon een simpele boer, die misschien geen idee had wat voor een waardevolle pony's hij in de wei had lopen?

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 21:45

Sammie schreef:
Je zou kunnen beginnen met een duidelijkere foto, maar een dna test voor rastype wordt lastig gok ik zo :D

Ik zal proberen die van de week te maken, maar had even niks duidelijkere zoals ik al aan gaf.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:37

Die boer had waarschijnlijk links en rechts wat pony's weten te scoren, waarschijnlijk van de paardenmarkt. En kunnen best wel eens wat dieren met een percentage minipaard bijgezeten hebben. Maar dat maakt ze nog niet waardevol. Boeren weten vaak juist dondersgoed als ze waarde in hun wei hebben, die hebben daar vaak veel meer zicht op dan stadsmensen.

Als je die shetjes zielig vind, dan moet je er niet aan bijdragen. De hengstenhouder is daar net zo'n groot onderdeel van als de merriehouder. Gewoon castreren die hap in principe.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:41

Cowgirl schreef:

+1
Genoeg ongewenste mini paardjes al, moeten er niet meer worden.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:06

Mizora schreef:
Die boer had waarschijnlijk links en rechts wat pony's weten te scoren, waarschijnlijk van de paardenmarkt. En kunnen best wel eens wat dieren met een percentage minipaard bijgezeten hebben. Maar dat maakt ze nog niet waardevol. Boeren weten vaak juist dondersgoed als ze waarde in hun wei hebben, die hebben daar vaak veel meer zicht op dan stadsmensen.

Als je die shetjes zielig vind, dan moet je er niet aan bijdragen. De hengstenhouder is daar net zo'n groot onderdeel van als de merriehouder. Gewoon castreren die hap in principe.

Heb jij het geld voor me dan? :D
Ik heb hier geen merrie's lopen en zullen er anders niet tussen te komen lopen dus waarom zou ik hem castreren? En die ander dan hengst houden zeker :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 17:24

Ik heb links en rechts wat incidentjes zien gebeuren met hengsten, waaronder shetten. Dus voor mij is dat al reden genoeg om te laten castreren en is castratie een bedrag dat ik in mijn hoofd al meereken bij het aankoopbedrag bij een hengst. Onze 2 shetten zijn ook gecastreerd afgelopen winter, ondanks dat ze zonder merries stonden en staan, ondertussen is onze grote ruin er wel bij gekomen. Maar die is al voor mijn aanschaf gecastreerd, dus daar was het uberhaupt geen vraag.

PatriciaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 23:31

Ik wil graag een mod vragen om hier een slotje op te doen, Het gaat ondertussen allemaal offtopic terwijl ik me gewoon afvroeg of er een mogelijkheid is om erachter te komen wat voor ras mijn pony is.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:46

Waarom zou je een hengst persé moeten laten castreren als je er niet mee dekt? Als je pony goed is op gevoed maakt het toch niet uit of het een hengst of ruin is?
Ik heb geen verstand van hengsten hoor, maar vroeg het me gewoon af

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:05

Lijkt idd een mini, kan best wat amha ofzo in zitten.
Leuk koppie heeft hij.

Ben het wel eens met mijn voorgangers dat hij als dekhengst niets zou toevoegen, dat doen veel hengsten mét papieren al niet.
Maar dat boeren weten wat ze hebben lopen is echt niet altijd zo, ook daar kun je weleens wat aparts treffen. En ts heeft zo'n leukerd op de kop getikt ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:06

Al is je hengst nog zo braaf.
Hij kan in onervaren handen veranderen in een draak.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:36

felicity schreef:
Al is je hengst nog zo braaf.
Hij kan in onervaren handen veranderen in een draak.

Geld toch voor iedere pony lijkt me?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:39

PatriciaV schreef:
Ik wil graag een mod vragen om hier een slotje op te doen, Het gaat ondertussen allemaal offtopic terwijl ik me gewoon afvroeg of er een mogelijkheid is om erachter te komen wat voor ras mijn pony is.

Zonder een "vermoedelijke" moeder en vader kom je er ook nooit achter. Het is gewoon niet mogelijk om via DNA te bepalen wie de ouders zijn als je geen vermoedelijke ouder op kunt geven. Ze kunnen niet die hele databank doorspitten en kijken of er mss iets past. En dan heb je ook nog de kans dat 1 of beide ouders niet eens DNA geregistreerd zijn. Dan is het zoeken echt onmogelijk.

Dus hou het er gewoon op dat hij een leuk ponytje is zonder papieren. En vergeet het aanbieden voor dekdienst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:54

Jaarlingen willen vaak wat slungelig en daardoor onterecht luxe lijken.
Ik ben wel benieuwd naar een goede stand foto, en vooral hoe hij er over een jaar of 4 a 5 uit ziet want dat kan echt heel anders lijken is mijn ervaring.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:17

PatriciaV schreef:
Aangezien ik hem zo lang als mogelijk hengst wil laten om hem gewoon extra mooi uit te laten groeien, dacht ik eraan dat als ik misschien weet of hij echt van het luxe type is, dat ik hem dan ook als een dekhengst kan gaan aanbieden.

Maar daarnaast staat zijn gezondheid en zeker de liefde bovenaan het eisen lijstje hoor! :j

Maar een paard waarvan de afstamming niet bekend is zou ik niet aanbieden, hoe weet je het inteelt/verwantschap met de betreffende merrie.
Als fokker zou ik om die reden geen paard willen gebruiken waarvan dat niet bekend is.