Heb vorig najaar een hengstenveulen gekocht waarvan de papa GGD was bij ics Ltd. Hierdoor kon ik niet naar de hengstenkeuring bij het ics Nederland(binnen enkele jaren natuurlijk),daar die de keuringen bij ics Ltd niet herkennen(nu,ondertussen is de papa van mijn veulen ook ggk bij ics nl,dus probleem opgelost),maar uit mijn navraag kwam ik dus tot de conclusie dat enkel veulens met een ggk de vader bij ics,later naar de hengstenkeuring kunnen.
Alleen heeft iemand nu een veulen van een onbekende vader(was verwaarloosde merrie,en bleek toen plots drachtig te zijn ook,ingevoerd,dus totaal geen idee van de vader), en die zou wel naar de hk kunnen met dat veulen volgens haar.ook heeft ze een ggk hengst van 3 jaar waarbij de vader onbekend is.
Dus ik snap eigenlijk niet meer hoe de regels in elkaar zitten?
Een veulen met onbekende vader komt toch in hb2?en kunnen daardoor toch niet naar de HK? Of heb ik dat nu totaal verkeerd begrepen? En hoe kan het dan dat dat 3-jarig hengstje zonder gekende papa naa de hengstenkeuring kon?
mits de merrie drachtig geimporteerd is en je het niet weet of je hebt de hengst uit buitenland gehaald mag je de hengst toch aanbieden heb ik altijd begrepen.
Maar had jij de merrie al in bezit, of was in NL ten tijden van dekking heb je pech
Mag ik vragen wat het doel is van deze regel? Sinds wanneer geldt deze?
butengeweun
Geplaatst: 24-05-14 21:06
het stamboek gesloten krijgen net als bij bijna alle stamboeken,
de regel geld volgens mij vanaf 2009 of 2010. Had bonnie daarvoor over geschreven mocht het veulen hengst en deze de verkoop in ging het gewoon naar alles stamboeken mag.
waarom bijzonder, als je naar het bestand van hengsten ICS kijkt moet het kunnen, goed importbloed wordt nog toegelaten dus de bloedspreiding blijft gegarandeerd. Het is nu wachten wanneer ze hem ook dicht gaan doen voor merrie's
als een hengst hier nog niet naar de hengstenkeuring geweest is,daarom is het toch geen slecht dier?(dat hij bv afgekeurd is,ok dan),maar dat het hier niet mag,maar alles wat drachtig geïmporteerd wordt,wel....(terwijl iedereen toch ook weet hoe het er daar aan toe gaat,dat daar ook niet enkel gedekt wordt met tophengsten) dat houdt voor mij geen steek.
ofwel laat je enkel hengstenveulens van ggk de hengsten toe(want ook in ierland/engeland zijn er genoeg ggk hengsten),ofwel laat je alle hengstenveulens toe die een onbekende vader hebben(zolang deze niet afgekeurd is),maar wie hier een onbekende vader heeft niet en wie een onbekende vader heeft in ierland of engeland wel,dat slaat toch nergens op?
mail je vragen naar marijke en je krijgt antwoord, zelf vindt ik het goed dat de dieren van onbekende afstammeling op volwassen leeftijd een keer mogen komen, maar dek je bewust buiten het stamboek dan neem je de consequenties voor lief. En dat is dat je hengsten veulen geen dekhengst kan worden voor het ICS.
Caily
Geplaatst: 24-05-14 21:42
Waarom bijzonder? Omdat ik me vraagtekens erbij zet of je een stamboek moet sluiten als het gros van je paardenbestand bestaat uit paarden waarvan afstamming niet of maar enkel 1e lijns bekend is. Bovendien wordt er volgens mij niks getest of bekeken qua sperma of rontgen, persoonlijk vind ik dat prioriteit hebben. Maargoed, dat is een onderwerp apart.
Los daarvan, wat doe je met nakomelingen van zonen van GGK hengsten? Stel een zoon van bijvoorbeeld O'Malley (die niet meer leeft, dus dekken met hemzelf gaat niet, maar je wilt wel die lijn), deze zoon is nooit op een keuring is geweest, hij dekt een merrie, en eigenaar wil het hengstveulen dat daaruit voort komt op den duur voor de keuring hebben, dat kan dan dus niet?
@ butengeweun,toen ik mijn hengstenveulen kocht die een nog niet ggk vader had,heb ik dat gedaan en nooit geen antwoord gekregen,dus dat je daar antwoord krijgt,dat geloof ik niet meer.
ik snap niet waarom er geen eenzelfde lijn in zit.
niet ggk de papa hier of in ierland/engeland moet toch hetzelfde als consequentie hebben lijkt me? daar wordt in het wilde weg gedekt(terwijl er genoeg goeie ggk hengsten lopen ook,die ook ggk zijn door bv ics ltd),en die veulens van de-eerste-de-beste-tinkerhengst daar,mogen wel naar de keuring,maar een niet ggk de hengst hier(wat bv door verschillende stamboeken daarom niet een niet ggk hengst is,maar mss simpelweg een hengst die niet ggk is bij het stamboek die je zelf zou uitkiezen voor je toekomstige dekhengst),die komt er dan niet eens in?
lijkt me enorm scheef eigenlijk....
stalnijmegen
Geplaatst: 30-05-14 20:56
vraag het iemand vh bestuur, nu gaat iedereen een stukje vertellen, maar niet t gehele verhaal