Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer merrie laten dekken

Alleen als ze een predicaat behaald heeft
28 (22%)
Als ze gewoon gezond/medisch in orde is
82 (66%)
Anders?
13 (10%)

Totaal aantal stemmen: 123

Anoniem

Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:55

Ik heb werkelijk geen idee waar ik dit moest plaatsen, dus maar hier :D

Wij hadden van de week een 'discussie' op stal.
De ene vond dat je een merrie gewoon mag laten dekken als je wilt (natuurlijk als alles medisch goed zit enzo), maar een ander vond dat je een merrie echt alleen mag laten dekken als zij een predicaat behaald heeft.
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de meningen van andere hier over zijn!

Dus, wat vind Bokt?
:o

kohtje

Re: Discussie, merrie alleen dekken als ze predicaat heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:57

Ligt er ook aan wat vind jij medisch? Dus op het oog gezond of ook alles op de foto gezet?
En wat van ras het is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:57

Merrie gezond (incl. karakter trouwens) en passende (ook gezonde natuurlijk) hengst ongeacht predikaten of ander stamboek dan de merrie.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:59

Ligt aan het ras en de hengst. Als jij een merrie hebt die net geen predikaten behaalde enje neemt een hengst die haar goed verbeterd, is de kans groot dat het veulen wel predikaten haalt. Maar ook een paard zonder predikaten kan presteren, dus nodig nodig... niet echt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:59

Medisch tja... Op de foto weet ik niet zo, maar in ieder geval een paard dat geen rare gebreken heeft of een 'erge' vererfelijke (hoop dat ik het goed schrijf?) aandoening of iets, dat bedoelde ik in ieder geval, dus gewoon een netjes gezond paard :)

Het gaat er trouwens niet eens over dat iemand op stal of ik het paard wil laten dekken, we kwamen hier gewoon ineens op en heb zelf geen ervaring met fokken of iets, dus was wel benieuwd wat andere vinden :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:01

Ik zou alleen fokken met een merrie die ook op de foto is geweest. De merrie kan bv al spat hebben maar het nog niet laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:02

kohtje schreef:
Ik zou alleen fokken met een merrie die ook op de foto is geweest. De merrie kan bv al spat hebben maar het nog niet laten zien.

Ja, dat kan ik wel begrijpen ja. Ik zou dat zelf ook wel willen denk ik...

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:02

mijn mening is:
als je wil fokken moet je een merrie met een volledig papier(goede bloedlijn etc.) gebruiken die ook klinische en röntgenologische correct is.
als je wil vermeerderen kun je alle merries wel gebruiken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:04

Mwoah ligt helemaal aan ras/ gebruikersdoel etc ik zou daar niet zomaar een regel op alle merries willen toepassen.

Vind een passende combi en of er vraag is naar het veulen of het wordt zelf gehouden ook belangrijke punten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:06

Röntgologisch is alleen wel "lastig". Het ene moment kunnen ze goed zijn op de foto's en een paar maanden later kan er iets gebeuren waardoor ze niet meer goed zouden zijn op de foto's...

Ik ben het er wel mee eens dat doelloos vermeerderen zinloos is
:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:07

xxpetraxx schreef:
mijn mening is:
als je wil fokken moet je een merrie met een volledig papier(goede bloedlijn etc.) gebruiken die ook klinische en röntgenologische correct is.

Dan ga ik nu even mijn eigen paard als voorbeeld gebruiken:
Mijn merrie heeft een prima bloedlijn (vader; Wizzerd WV, Indoctro X Corland), is röntgenologisch en klinisch volledig goedgekeurd en heeft een fijn, leergierig karakter. Maar haar moeder komt uit Engeland, en staat niet in geschreven in een stamboek dat door het KWPN erkend werd (begreep het niet helemaal, ben hier niet zo in thuis), dus mijn merrie staat in geschreven in het B-register waardoor ik geen predicaat met haar kan halen.
Wat zou je hier dan van vinden? Ze is dus een correct gezond paard met goed bloed/stamboek. Ik ben niet van plan te fokken, maar zou hier wel je mening over willen weten dan :D

xSogno schreef:
Vind een passende combi en of er vraag is naar het veulen of het wordt zelf gehouden ook belangrijke punten.

Ja, daar hangt het natuurlijk ook nog van af. Als je het veulen toch zelf houd is het misschien minder belangrijk dan waneer je m wilt verkopen

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:11

Altijd discutabel.

Je kan natuurlijk altijd laten dekken, er is niemand die het verbied. Of het verstandig is, is een tweede.
Enerzijds is mijn mening: als je een leuk paard hebt en je wilt daar graag een veulen van, prima. Anderzijds, iedereen blijft maar vrolijk doorfokken met hun paarden waardoor er een enorm overschot is en maart blijft groeien. Daarnaast wordt er door de gemiddelde hobbyfokker niet gekeken naar vererving van bepaalde genen, bijvoorbeeld voor beenproblemen. Wat natuurlijk ook de nodige tegens oplevert. Daarnaast is bouw en karakter natuurlijk ook van belang. Dit zijn allemaal zaken die veel hobbyfokkers niet weten of simpelweg aan te kant schuiven door emotionele waarde. Ik wil zo graag een veulen of ik wil graag iets van mijn merrie als ze dood is.

Als een merrie een predikaat heeft heb je al 1 tegen weggestreept. Maar wat nou over die andere tegens?
Mijn mening is dat er tegenwoordig zo veel 'troep' rondloopt dat een goed gebouwd en gezond vriendelijk paard steeds moeilijker te vinden is. Veel mensen komen met argumentatie om dat veulen toch te fokken met: ik fok het voor eigen gebruik. Heel fijn, maar persoonlijke situaties zijn niet te schetsen. De meeste mensen weten niet hoe hun leven er over 4 jaar uit ziet, laat staan hun financiele situatie en of ze dus uberhaupt wel in staat zijn een paard te onderhouden. Daarom vind ik het belangrijk dat als er gefokt wordt, er ook een goed 'product' gemaakt wordt. Dus moet er dan met bovenstaande punten rekening gehouden worden.

Conclusie: Nee niet fokken, ook niet met predikaat als er geen moeite wordt genomen om de andere zaken uit te zoeken. Om maar over risico te zwijgen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:29

Röntgenologisch goed gekeurd, wil nog niet zeggen, dat het desbetreffende paard nooit geen chips heeft gehad. Paarden worden vaak al jong geröntgend. Hebben ze dan een chip(s) dan worden ze er uit gehaald. Als drie jarige worden ze dan weer gekeurd door natuurlijk, een andere dierenarts. Het paard is dan 100% goed op de foto.
Dit gebeurt echt.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:37

Anoniem schreef:
xxpetraxx schreef:
mijn mening is:

Dan ga ik nu even mijn eigen paard als voorbeeld gebruiken:
Mijn merrie heeft een prima bloedlijn (vader; Wizzerd WV, Indoctro X Corland), is röntgenologisch en klinisch volledig goedgekeurd en heeft een fijn, leergierig karakter. Maar haar moeder komt uit Engeland, en staat niet in geschreven in een stamboek dat door het KWPN erkend werd (begreep het niet helemaal, ben hier niet zo in thuis), dus mijn merrie staat in geschreven in het B-register waardoor ik geen predicaat met haar kan halen.
Wat zou je hier dan van vinden? Ze is dus een correct gezond paard met goed bloed/stamboek. Ik ben niet van plan te fokken, maar zou hier wel je mening over willen weten dan :D

xSogno schreef:

Ja, daar hangt het natuurlijk ook nog van af. Als je het veulen toch zelf houd is het misschien minder belangrijk dan waneer je m wilt verkopen

naar mijn mening is de vader goed nu mv (moeders vader)en mmv (moeders moeder en daar de vader van), klinische en röntgenologische ook.
nu het type paard nog met oog op bouw voor een passende hengst.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:43

Het ligt er ook aan of je voor jezelf of voor de verkoop fokt. Als ik zou fokken, weet ik niet of ik een hengstveulen aan zou houden. Dus ik wil dat het veulen ook aantrekkelijk is voor de verkoop, en hoe meer predikaten in de lijn, des te aantrekkelijker het veulen.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:45

Mijn mening,
als je voor de slacht wilt fokken (klinkt heel cru, maar we hebben al wel genoeg paarden..) moet je het vooral doen. Er zullen altijd wel mensen zijn die een leuk huis-tuin-en-keuken paardje willen hebben. Hier was ik zelf trouwens ook een van :o . Maar de kans op verkopen is kleiner dan wanneer je goede predicaten/bloedlijnen erachter hebt.
Welke hengst op welke merrie en waarom is weer een discussie anzich. Uiteraard moet je merrie gezond zijn en moet je de zorg kunnen geven aan zowel je merrie als het veulen tijdens en na de dracht zowel financieel als qua tijd. Maar ook dat lijkt mij een meer dan logische gedachte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:48

Patrss_ je zegt nu zelf predicaten/bloedlijn, dus wat zou je in t geval van mijn paard doen? ;)

Petra: Moeder vader is Paradin, vader moeders moeder is Caruso. De vader van Caruso is Cor De La Bryere :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-05-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:50

Fokken is gokken - óók met stamboek en alle poespas.

Kritisch fokken is belangrijk, maar stamboeken en hun eisen zijn niet heilig.
(zie maar het recente nieuwsitem over het verfokken van hondenrassen)
Een nauwe bandbreedte van eisen verhoogt ook het risico op genetische eenzijdigheid/afwijkingen.

Het gros van de paarden wordt ingezet voor min of meer recreatieve ruiters, met navenante eisen qua gebruiksvriendelijkheid en gezondheid.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:55

ik vind het volledig afhankelijk van het doel: Wil jij gewoon een veulen voor jezelf dan maakt het natuurlijk niks uit. Maar wil jij een veulen om te verkopen dan vind ik dat je niet aan vermeerdering moet doen maar zorg moet dragen voor kwaliteit. Er zijn namelijk al zoveel paarden zorg dan dat het goed zijn of beter gezegd zorg dat de voorwaarden om een goed en gezond veulen goed zijn. want je kan natuurlijk nog zon goed papier hebben dit is niet altijd garantie voor succes. Ik ben dus in principe voor merries met predikaten. Ik zou zelfs willen dat het prok certificaat word uitgebreid met rug en halsfoto's maar dat is een andere discussie.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:58

Anoniem schreef:
Patrss_ je zegt nu zelf predicaten/bloedlijn, dus wat zou je in t geval van mijn paard doen? ;)

Herkenbare situatie! Ik zou dan kijken naar beweging en een hengst zoeken die dat en andere zwakke punten van je merrie verbetert. Bij verkoop veulen aanbieden als sportpaard en (mocht het een merrie worden) niet als fokmerrie aanbieden. Maargoed, dit is mijn mening eh :Y) iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt.

Edit, ik zelf zou dan nog wel 3x extra achter mn oren krabbelen of ik wel echt zou willen fokken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:01

Fokken is gokken en eentje die daar bij hoort: op papier kun je niet rijden

Als de merrie een goed karakter heeft (heel belangrijk voor de gemiddelde ruiter) en een correcte bouw dan kom je al een aardig eind. Als de merrie dan toevallig ook nog wedstrijden gestart heeft waardoor je iets kunt zeggen over het vermogen dan ben je al weer iets verder.

Wat Senna21 hierboven ook al aangeeft, het merendeel van de paarden in Nld komt niet uit in de topsport. Het merendeel van de ruiters in Nld zoekt gewoon een fijn en eerlijk paard waarmee wellicht ook wedstrijden gereden kan worden.

Als je bij zo'n merrie met goed karakter, correcte bouw en wellicht wat sportresultaten dan ook nog een hengst kunt vinden die een en ander kan verbeteren aan de merrie dan krijg je hopelijk een leuk veulentje :-) Zo'n veulentje zal zichzelf wellicht niet als veulen verkopen, maar als het eenmaal is uitgegroeid tot een leuke 3/4 jarige dan wel.

Je moet niet fokken om het goudschip binnen te willen halen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:02

wat is je doel met fokken TS?

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:05

fokken zit aan zoveel factoren vast. :+

ben het met _dreamer eens, dat sommige die geen predicaat kunnen behalen misschien wel interessanter/beter zijn om mee te fokken.
het karakter is ook heel belangrijk en de merrie moet ook geschikt zijn als fokmerrie /3

wel vind ik dat er te veel mensen met vermeerdering bezig zijn. voornamelijk wilde(zonder stamboek) hengsten gebruiken waardoor er vaak paarden/pony's gefokt worden die helaas vaak eindigen bij slacht of dergelijke.. (de slacht bestaat toch door de overvloed ergens aan!)

en waar ik dan niet snap dat sommige mensen dan fantasieprijzen durven te vragen voor een veulen zonder enige interessante factoren/gegevens.

Yris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:09

Tsja, als je zeker weet dat er een mooi veulen uit gaat komen met kans op een goed tehuis... waarom niet?

Ik ben zelf geen voorstander omdat er ZOOOVEEL paarden op zoek zijn naar een nieuwe eigenaar! En als er geen eigenaar voor gevonden kan worden is er maar 1 oplossing en dat is de slacht.

Ik heb een hele leuke friese merrie, maar wil er bewust geen veulen bij. Dit omdat ik weet dat er voor elk veulen wat geboren word, er een ander dood moet.

Er zijn teveel paarden in Nederland!!!!!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:09

Ik vind, dat als je uit je merrie een keer een veulen wilt fokken en ze is gezond, dat dat gewoon moet kunnen. Alleen moet je er dan wel voor kunnen blijven zorgen als het veulen niet direct verkocht is (en hem niet voor €50 te koop zetten zodat hij op slachttransport naar weet-ik-veel-waar gaat).

Wat betreft predikaten: die zijn ook niet heiligmakend hoor. Sommige 'gewone' paarden brengen hele geode nakomelingen ter wereld en sommige predikaatrijke paarden brengen middelmatige paarden ter wereld. Het hoeven ook niet allemaal top-kwaliteitspaarden te zijn want 90% van de mensen weet dat er toch niet uit te rijden.

Maar persoonlijk zou ik alleen een veulen fokken om zelf te houden.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 21-05-14 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt