Gezocht: Een grote springhengst voor dekking!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Gezocht: Een grote springhengst voor dekking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 13:19

Voor onze grote D-pony (vader: Jumper van Jur Vrieling) zijn we op zoek naar een grote springhengst!

Wensen:
- Het liefst groter als 1.70/1.75 meter.
- Bruin of zwart (dus geen vos of schimmel)
- Braaf karakter
- Hoeft niet perse een niveau bereikt te hebben.
- Max. 1000 euro

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 17-05-14 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

leroyy1993

Re: Gezocht: Een grote springhengst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:36

voor dekking?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 13:38

leroyy1993 schreef:
voor dekking?

Ja! Sorry vergeten bij te zetten ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:39

Wat voor maat moet het veulen krijgen?
Uit een D pony een paard fokken -en er ook nog eens zo'n grote hengst op zetten- is best een hele gok.

Bij welk stamboek staat de pony ingeschreven en bij welk stamboek wil je het veulen hebben?
En wat zijn de tekortkomingen -behalve maat :P - van je merrie?
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 17-05-14 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:40

Wat wil je dat d hengst verbetert in een veulen? Wat zijn de tekortkomingen van je merrie?

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 13:51

Het is de bedoeling dat het een klein paard gaat worden. Ja klopt het is een hele gok idd..
De merrie staat ingeschreven bij het NRPS en heeft op zich wel redelijk veel positieve kanten: Braaf karakter met rijden, een dikke (hengsten)hals :P en ze is mooi getekend!
Hij is alleen in de omgang wel heel sterk en heeft daarin wel een eigen willetje, dus je moet hem wel op zijn eigen plek zetten.
In welk stamboek ik het veulen graag wil hebben, heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht :P Als het kan KWPN, maar dit ligt ook aan hoe het veulen er straks uit komt te zien of niet?
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 17-05-14 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 13:53

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:07

Bacardi II VDL ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:25

Een D-pony met een +/- 25-30 cm grotere hengst dekken vind ik een erg riskante zaak.
Jij wilt een pony een paarden veulen laten baren.
Het vrucht past zich wel een beetje aan de baarmoeder maar de geboorte kanaal, met name de bekken van de merrie, doen dat niet! En juist daar is waar de grote problemen zich voor doen.

Ik zou maximaal +20 cm gaan en eerder richting grote E-pony hengst, of kleiner rijpaard hengst, gaan. Er zijn verschillende binnen het NRPS, waarvan bekend is dat hij groot fokt. Hierbij blijf je ook binnen het Stamboek wat ook natuurlijk registratie makkelijker maakt en kosten besparend is.

Jooliieen

Re: Gezocht: Een grote springhengst voor dekking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 23:11

Sorry foutje pony is 1.54!
Kwam ik vandaag achter ;) haha.
Maar een hengst van 1.70 kan hier dan toch wel op?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:19

Als je het veulen wilt houden voor jezelf dan zou ik persoonlijk niet dekken, maar gewoon een klein paard kopen.
Als je kijkt wat het fokken van een veulen kost en opfokken tot het 3 is heb je een leuk bedrag hoor.
Ik vind het namelijk veel te veel risico om zo'n grote hengst op je merrie te zetten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 07:17

Jooliieen schreef:

Ze is opeens flink gegroeid? :? Het was net nog een D pony en nu opeens een E? :=

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:45

Cayenne schreef:
Jooliieen schreef:

Ze is opeens flink gegroeid? :? Het was net nog een D pony en nu opeens een E? :=

haha ja we hadden haar nog nooit gemeten ;)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:55

Heb je eigenlijk wel een beetje verstand van fokken? Niet naar bedoelt hoor maar je geeft geen plus en minpunten aan, wat je wilt verbeteren en een goede reden om een veel grotere hengst er op te zetten heb je ook niet. Is best riskant namelijk.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:56

fourseasons schreef:
Heb je eigenlijk wel een beetje verstand van fokken? Niet naar bedoelt hoor maar je geeft geen plus en minpunten aan, wat je wilt verbeteren en een goede reden om een veel grotere hengst er op te zetten heb je ook niet. Is best riskant namelijk.

nee ik heb er idd niet zoveel verstand van nee ;)
Het is meer dat we er straks een paardje bij moeten hebben voor in de wei, en dat we daarom dachten aan dekken.
Maar als de hengst 16 cm groter is dan hoeft dit toch geen probleem te zijn?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:51

Jooliieen schreef:
fourseasons schreef:

nee ik heb er idd niet zoveel verstand van nee ;)
Het is meer dat we er straks een paardje bij moeten hebben voor in de wei, en dat we daarom dachten aan dekken.
Maar als de hengst 16 cm groter is dan hoeft dit toch geen probleem te zijn?
Maar als je er een paardje bij moet hebben waarom dan niet eentje kopen? Het kan ook een hengst worden die na een halfjaar al op zijn moeder wilt klimmen. Het veulen kan ook dood worden geboren of met een gebrek. Er zijn al genoeg mensen die even een leuk veulen willen en daarom maar dekken met een leuk paard. (en daarvan komt/is er een paardenoverschot waardoor steeds meer mensen hun paarden niet kwijt raken als het toch een hengstje word of geen mooie kleur heeft)
Het verschil in grootte kan best een risico vormen, het veulen past zich wel aan aan de baarmoeder maar alsnog zou ik het niet doen. Daarnaast is een veulen opvoeden ook niet heel erg makkelijk hoor, en de merrie kan ook na de geboorte in een grote bitch veranderen. Ik werk op een hengstenhouderij waar dus ook gefokt word en al genoeg merries meegemaakt die het licht uit je ogen slaan als hun veulen is geboren. Gewoon eentje kopen lijkt me een beter plan als je 'gewoon een paardje er bij wilt hebben voor in de wei'. Als je echt een goede merrie hebt maar die wat minpunten heeft, en die wilt verbeteren met een hengst voor de sport bijvoorbeeld dan moet je pas gaan fokken vind ik. Er zijn al genoeg mensen die even met de hengst van de buurman dekken voor een lief schattig veulen.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:45

Goed dat ze je vertellen hoe het zit maar als je graag wilt fokken, laat dit je dan niet tegenhouden. Gewoon kijken of er iemand bij je in de buurt is die er verstand van heeft en je wilt helpen. Als je besluit iets te kopen, wij hebben op het moment een merrieveulen van de hengst die ik hierboven heb genoemd, is rond de 1.80 en springbloed...